سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برترین خرد، شناخت آدمی به خویش است . هرکه خود را شناخت، خرد ورزید و هرکه نشناخت گمراه شد . [امام علی علیه السلام]
https://keramatzade.com

بررسی کرد

13 نکته برای خرید آنلاین  ایمن و قابل اعتماد


دهها سال پیش، شاید کسی فکر نمی‌کرد روزی برسد که تقریبا بیشتر امور روزانه و حتی خریدکردن را بتوان از طریق اینترنت و در منزل انجام داد. برای بسیاری از ما که یا وقت کافی نداریم یا شلوغی مراکز خرید و ترافیک خیابان‌ها کلافه‌مان می‌کند، خرید اینترنتی بهترین راه‌حل است. واقعا از این بهتر نمی‌شود که در خانه بنشینی و با چند کلیک و واردکردن یک سری اطلاعات خریدهایت را انجام بدهی؛ تازه چیزی که سفارش داده‌ای را صاف می‌آورند دمِ درِ خانه تحویل می‌دهند! البته همه‌ی اینها زمانی به وقوع می‌پیوندد که یک خرید اینترنتی مطمئن انجام داده باشیم.


مزایا و معایب خرید اینترنتی

 

خرید آنلاین ایران خودرو


خرید اینترنتی مزایای زیادی دارد. علاوه‌ بر اینکه در وقت صرفه‌جویی می‌شود، مقایسه‌ی قیمت‌ها نیز بسیار آسان است و می‌توان نظرات و دیدگاه‌های مشتریان را قبل از خرید محصول بررسی کرد. در کنار این مزایا، فقط یک نگرانی از خرید آنلاین وجود دارد و آن احتمالِ سرقت پول و اطلاعات‌تان از سوی سارقان و کلاهبردارانِ اینترنتی است. خوشبختانه، با رعایت برخی نکات ساده می‌توانید این نگرانی را برطرف کنید و از مزایای خرید آنلاین بهره‌مند شوید. کافی است هوشیار باشید و اقدامات احتیاطی لازم را به منظور خرید اینترنتی مطمئن به عمل آورید.


1. از وبسایت‌های مطمئن خرید کنید

 

خرید آنلاین


یکی از مزایای خرید از فروشگاه‌های واقعی این است که شما خودِ فروشگاه و موجودی کالا را به چشم می‌بینید، اما در وب، برخی فروشگاه‌ها و کسب‌وکارها اصلا وجود خارجی ندارند و صاحبان آنها وبسایت را صرفا برای دستیابی به اطلاعاتِ کارت اعتباری و سایر مشخصات بازدیدکنندگان ساخته‌اند. به‌منظور خرید اینترنتی مطمئن، فقط به خرده‌فروشان معتبر که قبلا هم از آنها خرید کرده‌اید، مراجعه کنید.


2. مشخصات وبسایت را بررسی کنید

 

خرید آنلاین کتاب


با اینکه خریدکردن از وبسایت‌های ناآشنا توصیه نمی‌شود، اما گاهی پیش می‌آید که به‌طور اتفاقی در یک وبسایت که از قبل با آن آشنایی نداریم چیزی را می‌بینیم و واقعا دلمان می‌خواهد آن را بخریم. در این مواقع شمّ کارآگاهی‌تان را به کار بیندازید و مشخصات وبسایت را کاملا بررسی کنید. آیا این شرکت در رسانه‌های اجتماعی فعالیت دارد؟ اگر این‌طور است دیدگاه‌های مشتریانش چگونه است؟ برای اطمینان بیشتر با شماره‌ای که در وبسایت درج شده تماس بگیرید. در یک وبسایت معتبر معمولا نشانی ایمیل، شماره‌تلفن یا آدرس واقعیِ محل شرکت یا فروشگاه قرار داده شده است. اگر چنین اطلاعاتی در وبسایت وجود ندارد، ممکن است شرکت جعلی باشد.


3. هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست

اگر در یک وبسایت محصولی را یافتید که قیمتش بیش‌ازحد پایین است، ابتدا تصویر و مشخصات محصول را در چند وبسایت مشابه جست‌وجو کنید و قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید. اگر قیمت ارائه‌شده در این وبسایت تفاوت زیادی با سایت‌های مشابه دارد، باید بیشتر تحقیق کنید. احتمال دارد این وبسایت اصلا آن محصول را موجود نداشته باشد. حتی ممکن است اصلا فروشگاهی در کار نباشد و وبسایت فقط به قصد دستیابی به اطلاعات شخصی شما ایجاد شده باشد.


4. از Wi-Fi عمومی برای خرید آنلاین استفاده نکنید

 

خرید آنلاین بلیط قطار


هرگز از طریق اتصال به Wi-Fi عمومی خرید آنلاین انجام ندهید. شبکه‌های Wi-Fi از امواج رادیویی عمومی استفاده می‌کنند. شاید دل‌تان بخواهد هنگامی‌که در کافه‌ی موردعلاقه‌تان درحال‌نوشیدن یک فنجان قهوه هستید، سری هم به اینترنت بزنید و خریدهایتان را انجام دهید، اما یک سارق اینترنتی هم به راحتی می‌تواند، با استفاده از یک تکنولوژی نه‌چندان پیشرفته و رمز عبور Wi-Fi رایگان، به اطلاعات شخصی ازجمله اسم و اطلاعات کارت اعتباری شما دسترسی پیدا کند. در برابر این وسوسه مقاومت کنید!


5. رمز عبور حساب کاربری‌تان باید بسیار قوی باشد


اگر کسی به رمز عبور شما دسترسی داشته باشد، می‌تواند وارد حساب کاربری‌تان شود، آدرس گیرنده را تغییر بدهد و هر چه را می‌خواهد سفارش دهد، درحالی‌که صورت‌حسابش از شما کسر می‌شود. یک رمز قوی برای حساب‌تان ایجاد کنید. نکات زیر در انتخاب رمز بسیار مهم هستند:از یک مجموعه‌ی پیچیده از حروف لاتین بزرگ و کوچک همراه با اعداد و نشانه‌های مختلف استفاده کنید.

از اطلاعات شخصی که به راحتی قابل حدس‌زدن است، مانند تاریخ تولد، نام فرزندان یا رنگ دلخواه‌تان استفاده نکنید.
برای چند حساب کاربری از یک رمز عبور مشابه استفاده نکنید، حتی اگر قوی باشد. در این صورت حداقل اگر یکی از حساب‌هایتان هک شود، بقیه‌ی حساب‌هایتان به راحتی قابل دسترسی نخواهد بود.


6. امنیت وبسایت را بررسی کنید

 

خرید آنلاین گوشی


این کار به سادگی امکان‌پذیر است. آیا در سایتی که در حال خرید از آن هستید، در کنار آدرس URL یک آیکون قفل کوچک قرار دارد؟ این قفل به شما می‌گوید که صفحه‌ی وبی که در حال بازدید از آن هستید، سیستم محافظت از حریم خصوصی را نصب کرده است. در این حالت آدرس URL با https آغاز خواهد شد نه با http. این وبسایت‌ها اطلاعاتی مانند رمز عبور و اطلاعات مالی را به صورت ایمن انتقال می‌دهند. اگر آیکون قفل کوچک یا حرف s را پس از http نمی‌بینید، این صفحه‌ی وب سیستم حفاظت از حریم خصوصی ندارد. بنابراین قبل از ارائه‌ی اطلاعات شخصی حتما این موارد را بررسی کنید.


7. مراقب ایمیل‌های جعلی باشید


گاهی اوقات در ایمیل‌های دریافتی‌تان ایمیل‌های وسوسه‌کننده‌ای با عنوان پیشنهاد ویژه، فرصت طلایی و نظایر آن را می‌بینید. برخی از این ایمیل‌ها ممکن است حاوی ویروس یا بدافزار باشند و به محض بازکردن آنها، کامپیوتر یا گوشی‌تان مشکل پیدا کند. قبل از بازکردن ایمیل‌های ناشناس تبلیغاتی از منابع یا کسب‌وکارهای ناآشنا بهتر است آنها را حذف کنید. روی لینک‌ها یا پیوست‌هایی که از منابع ناشناس دریافت کرده‌اید کلیک نکنید.


8. درباره‌ی اطلاعات شخصی‌تان احتیاط کنید

 

خرید آنلاین دلار


بسیاری از وبسایت‌های خرید اینترنتی فقط به اطلاعات محدودی نیاز دارند. هیچ وبسایتی نیاز به شماره‌ی ملی یا کارت هویت شما ندارد. اگر چنین اطلاعات بسیار شخصی از شما خواسته شد، با شماره‌ی خدمات به مشتری تماس بگیرید و دلایل را جویا شوید یا اینکه دنبال یک وبسایت دیگر بگردید.


9. از درگاه‌های پرداخت ایمن استفاده کنید


بسیاری از سایت‌ها درگاه‌های ایمن برای پرداخت دارند. اگر درگاه پرداختیِ سایت ناشناخته بود یا تاکنون آن را ندیده‌اید، بهتر است از آن وبسایت خرید نکنید. به عنوان نمونه، یکی از درگاه‌های ایمن پرداخت اینترنتی که تقریبا همه با آن آشنایی دارند «شاپرک» است.


10. صورت‌حساب‌ها را به دقت بررسی کنید

 

خرید آنلاین طلا


حداقل هفته‌ای یک‌بار باید صورت‌حساب‌هایتان را بررسی کنید. اگر از طرف بانک (یا صادرکننده‌ی کارت) پیامک مبنی بر کسر مبلغ از حساب‌تان را دریافت می‌کنید، کارتان راحت‌تر است. می‌توانید پیام‌ها را بررسی کنید و از جزئیات خریدها مطلع شوید.


11. جزئیات را به‌خاطر بسپارید


پس از انجام خرید، کد تأیید سفارش و کد رهگیری پستی را در یک مکان امن یادداشت کنید. اگر در تحویل سفارش مشکلی پیش بیاید این اطلاعات به فروشنده کمک می‌کند مشکل را حل کند.


12. در صورت عدم تحویل سفارش کارت اعتباری کمک‌ کننده است

 

خرید آنلاین سکه


اگر سفارش به دست‌تان نرسید، با فروشنده تماس بگیرید و جزئیات آن را ارائه دهید. اگر از یک شرکت جعلی خرید کرده باشید یا اگر فروشنده نتواند کمکی بکند، صادرکننده‌ی کارت‌اعتباری می‌تواند به حل مشکل کمک کند. اغلب آنها می‌توانند این مبلغ را از صورت‌حساب شما خارج کنند.


13. تخلفات شرکت‌های آنلاین را گزارش کنید


اگر درباره‌ی عملکرد یک شرکت یا یک کسب‌وکار اینترنتی که از آن خرید کرده‌اید و اطلاعات کارت اعتباری‌تان را به آن داده‌اید مشکوک هستید با شرکت صادرکننده‌ی کارت اعتباری‌تان تماس بگیرید و حساب‌تان را ببندید. در صورت اثبات تخلف می‌توانید از آن شرکت نیز شکایت کنید.


منبع : lifelock


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 97/8/22:: 9:35 عصر     |     () نظر

آینده کمک کند

راه داشتن کودک باهوش و دقیق


رژیم غذایی و سبک سالم زندگی در دوران بارداری علاوه بر تأثیر در رشد فیزیکی جنین، در رشد مغزی و هوش او نیز مؤثر است.
در واقع انتخاب‌های ساده‌ی شما در طی روز، به اندازه‌ی کارهایی که بعد از تولد نوزاد، برای تقویت هوش او انجام می‌دهید مهم است و می‌تواند به رشد مغز جنین شما و بهره‌ی هوشی او در آینده کمک کند.
در این نوشته با راهکارهایی جهت افزایش هوش فرزندتان در دوران بارداری و پس از آن آشنا ‌می‌شوید.

 


سه ماده‌ی بسیار ضروری در رژیم غذایی دوران بارداری که در تکامل مغز جنین مؤثر هستند، عبارتند از:

اسید فولیک


اسید فولیک یا همان ویتامین B9، ماده‌ای بسیار مهم است که در تشکیل سلول‌های مغزی نقش اساسی دارد. مصرف اسید فولیک قبل از بارداری و حداقل 3 ماه پس از آن، از نقص‌های مادرزادی لوله‌ی عصبی پیشگیری می‌کند.

مطالعه‌ی اخیر که در مجله‌ی انجمن پزشکی آمریکا چاپ شد، نشان داد که میزان تولد بچه‌های ناسالم از نظر ذهنی، در زنانی که 4 هفته قبل و 8 هفته بعد از بارداری، اسید فولیک مصرف می‌کردند، 40 درصد کمتر از زنان دیگر بوده است.
منابع طبیعی اسید فولیک عبارتند از: برگ سبزیجات مثل اسفناج، قارچ، عدس و غلات غنی‌شده.


امگا3


اسید چرب امگا3 برای ساخت سلول‌های عصبی (سلول‌هایی که پیام‌های عصبی را از مغز به قسمت‌های مختلف بدن ارسال می‌کنند) ضروری است. این ماده تأثیر زیادی در تکامل مغز جنین و افزایش هوشیاری او در دوران نوزادی دارد. این ریزمغذی در مواد غذایی مثل انواع ماهی، میگو، خشکبار (به‌خصوص گردو)، تخم‌مرغ، گوشت قرمز و لوبیا وجود دارد.


آهن


آهن در رشد گلبول‌های قرمز خون (که اکسیژن را به مغز جنین منتقل می‌کنند) نقش بسیار مهمی دارد. در دوران بارداری به دلیل افزایش حجم خون مادر و نیاز جنین برای ساخت سلول‌های خونی، بدن به آهن بیشتری نیاز دارد. بهترین منبع آهن «گوشت قرمز» است. همچنین غذاهای گیاهی مانند سبزی‌ها و میوه‌ها، لوبیا، اسفناج، دانه‌های روغنی مثل سویا و غلات سرشار از آهن هستند.

اگر به دلیل تهوع صبحگاهی نمی‌توانید به اندازه‌ی کافی از سبزی‌ها و میوه‌ها استفاده کنید، آنها را در رژیم غذایی‌تان پنهان کنید. مثلا می‌توانید از میوه‌های خشک یا آب‌میوه‌های طبیعی استفاده کنید یا سبزی را خُرد کنید و به سالاد یا سُس آن اضافه کنید.


ورزش کنید


انجام فعالیت بدنی در دوران بارداری، استقامت و بُنیه‌ی بدن شما را برای زایمان بالا می‌برد. اما آیا تحرک بدنی می‌تواند مغز کودک شما را نیز نیرومندتر کند‌؟

براساس تحقیقات، فرزندان مادرانی که در طی بارداری تمرینات ورزشی منظم انجام می‌دادند، در 5 سالگی، نمره‌ی بالاتری در تست‌های مهارت‌های زبانی و هوش نسبت به فرزندانِ مادران کم‌تحرک کسب کرده‌اند. متخصصان به‌طور متوسط 30 دقیقه ورزش را در همه یا بیشتر روزهای هفته به زنان باردار توصیه می‌کنند.


حواس‌تان به غده‌ی تیروئید باشد!

 

کودک باهوش چه خصوصیاتی دارد


مشکلات تیروئید بیشترِ زنان، در دوران بارداری افزایش می‌یابد. میزان کم یا زیادتر از حدِ نرمال هورمون تیروئید در خون برای جنین مضر است؛ بخصوص کم‌کاری تیروئید باعث کاهش ضریب هوشی کودک می‌شود.

متخصصان، بررسی تیروئید را برای همه‌ی زنان باردار توصیه نمی‌کنند ولی مادرانی که مستعد بیماری‌های تیروئیدی هستند، باید تحت نظر پزشک باشند. با انجام یک آزمایش خون ساده می‌توان از میزان این هورمون‌ها در بدن آگاه شد و در صورت لزوم آنها را تنظیم کرد.

برای اینکه به غده‌ی تیروئید کمک کنید تا کارش را درست انجام بدهد، در رژیم غذایی روزانه‌تان از یُد به میزان کافی استفاده کنید. این ماده در انواع آبزیان، شیر، ماست و نمک یُددار وجود دارد.


با جنین پیوند عاطفی برقرار کنید


حرف زدن با جنین شاید کمی احمقانه به نظر برسد ولی تحقیقات نشان داده است که از نیمه‌ی دوم دوران بارداری، جنین قادر است بشنود و به صداها عکس‌‌العمل نشان بدهد. شما می‌توانید با جنین داخل شکم‌تان حرف بزنید یا برای او آواز بخوانید. با ایجاد محرک‌های محیطی سلول‌های مغز تحریک می‌شوند و اتصالات بیشتری در مغز او شکل می‌گیرند.


از زایمان زودرس پیشگیری کنید


محققان به این نتیجه رسیده‌اند که هر چه جنین مدت زمان بیشتری در رحم باشد، مغز کامل‌تری خواهد داشت. طی سه ماهه سوم بارداری، مغز جنین یک‌باره و به صورت انفجاری رشد می‌کند. در 35 هفتگی حجم مغز، دو سومِ حجم مورد انتظار در 39 و 40 هفتگی است. گرچه علل زایمان و تولد زودرس هنوز دقیقا مشخص نیست و احتمالا ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی مطرح هستند، ولی شما با در پیش گرفتن روش زندگی سالم می‌توانید به جنین کمک کنید زمان بیشتری را در رحم‌تان زندگی کند.

از انجام کارهای سخت، پُرتنش و طولانی‌مدت بپرهیزید. بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. سیگار نکشید و بیماری‌های جدی مثل دیابت و فشار خون بالا را کنترل کنید.

هرگاه آرزو کردید که بارداری‌تان زودتر به پایان برسد به این فکر کنید که داشتن کودکی سالم و باهوش ارزش انتظار کشیدن را دارد.


روش‌های تقویت هوش نوزاد پس از تولد

 

کودک باهوش ایرانی


دانشمندان معتقدند که رشد مغزی در کودکان، طی یک دوره‌ی زمانی بسیار کوتاه اتفاق می‌افتد و در 5-6 سال اول زندگی به بیشترین حد خود می‌رسد. بنابراین تحریکات ذهنی کودکان از سوی والدین نقش بسیار مهمی در تقویت هوش آنها دارد.
ادامه‌ی این مقاله را بخوانید تا با روش‌های علمی، جالب و کارامد برای تقویت هوش فرزندتان آشنا شوید.


تماس چشمی برقرار کنید


رابطه‌ی چشمی پدر و مادر با نوزاد، تأثیر زیادی در تقویت ارتباط‌های مغزی نوزاد دارد.

از زمان‌های کوتاهی که چشم‌های نوزادتان باز است استفاده کنید و مستقیم به آنها نگاه کنید. این کار کمک شایانی به رشد هوش دیداری او می‌کند. نوزادان به تمرکز روی چهره‌ی افراد علاقه‌مند هستند و خیلی زود چهره‌ها را تشخیص می‌دهند. هر بار که او به شما خیره می‌شود، در واقع در حال ساختن حافظه‌اش است.


از خودتان شکلک‌های خنده‌دار درآورید


مطالعات نشان داده است که نوزادان دو-سه روزه می‌توانند حرکات ساده‌ی مربوط به صورت را تقلید کنند. این نشان‌ می‌دهد که آنها به زودی موفق به حل مسائل می‌شوند.


او را در برابر آینه قرار بدهید


آینه ابزاری سودمند برای متمرکز شدن ذهن کودک است.

بیشتر نوزادان قبل از یک‌ سالگی تصویر خود را در آینه تشخیص نمی‌دهند و کودک داخل آینه را هم‌بازی خود می‌بینند. از آنجا که به چهره‌ها علاقه‌ی زیادی دارند با دیدن چهره‌ی خود هیجان‌زده می‌شوند، دست و پایشان را تکان می‌دهند و می‌خندند.


تصاویر متفاوت به او نشان بدهید


دو عکس را در فاصله‌ای حدود 20 تا 30 سانتی‌متری از صورت او نگه دارید. عکس‌ها باید شبیه به‌ هم باشند، اما یک تفاوت کوچک بین‌شان باشد. مثلا در یکی از عکس‌ها درخت وجود داشته باشد و در دیگری درختی نباشد. نوزاد چندین بار به قسمت‌های مختلف دو عکس‌ نگاه می‌کند و بخش‌های متفاوت را تشخیص می‌دهد. این روش او را برای مرحله‌ی شناخت حروف و خواندن در آینده آماده می‌کند.


با او حرف بزنید و به او گوش کنید


اگر پشت سرهم حرف بزنید، تنها چیزی که نصیب‌تان می‌شود نگاهی بی‌روح است. اما اگر لابه‌لای حرف‌هایتان برای مدت کوتاهی ساکت بمانید و به نوزاد زمان بدهید، متوجه خواهید شد که او خیلی زود آهنگ گفتار شما را می‌فهمد و جاهای خالی مکالمه‌تان را پُر می‌کند. صداهای مختلف از خود دربیاورید؛ نوزادتان با شما همراه می‌شود و تلاش می‌کند صدای شما را تقلید کند.


آواز بخوانید


کودکان عاشق ریتم‌های ملایم هستند. تا جایی که می‌توانید ترانه‌های آهنگین یاد بگیرید یا گفتار خود را آهنگین کنید. مثلا وقتی می‌خواهید پوشک او را عوض کنید، کاری را که انجام می‌دهید، برایش آهنگین تعریف کنید: «جاش‌ رو عوض می‌کنم…»

تحقیقات نشان داده‌اند که یادگیری ریتم آهنگ با یادگیری ریاضیات ارتباط دارد. با این کار سلول‌های مغزی نوزاد آماده‌ی آموختن می‌شوند.


به او سرنخ بدهید و حس کنجکاوی‌اش را برانگیزید

 

کودک باهوش در بارداری


وقتی شما قبل از روشن کردن چراغ اتاق به او می‌گویید که «الان می‌خوام چراغ رو روشن کنم تا اتاق روشن بشه»، با این توضیح، توجه او به کار شما جلب می‌شود و در واقع با این روش رابطه‌‌ی میان علت و معلول را به او آموزش می‌دهید.


او را بخندانید


از هر روشی استفاده کنید تا او را بخندانید. انگشتان پایش را قلقلک بدهید یا صورت‌تان را خنده‌دار و بامزه کنید.

بازی و خنده اولین مراحل شکل‌گیری حس شادی و شوخ‌طبعی نوزاد شماست. لپ‌هایتان را باد کنید. وقتی بینی شما را لمس کرد، ناگهان باد لپ‌تان را خالی کنید و صدای «پوووف» از خود درآورید. وقتی به گوش‌تان دست زد یا آن‌ را کشید، زبان‌تان را بیرون بیاورید و صدایی بامزه و خنده‌دار از خودتان دربیاورید. این کارها را چند مرتبه پشت هم انجام بدهید، سپس ترتیب بازی را تغییر بدهید تا نوزاد کار خنده‌دار بعدی شما را حدس بزند.

شوخی کردن با کودکان، حس شوخ‌طبعی آنها را پرورش می‌دهد و آنها را خلاق می‌کند. به عکس یکی از نزدیکان، مثلا عمویش اشاره کنید و بگویید «این مامانه» و بخندید.


تأثیر شیر مادر شگفت‌انگیز است


به‌طور طبیعی فرایند پیوند و ارتباط با نوزاد هنگام مراقبت از او اتفاق می‌افتد. تا می‌توانید نوزاد را به خوردن شیر مادر ترغیب و زمان شیردهی را طولانی کنید. مطالعات نشان داده است کودکانی که در سنین مدرسه از ضریب هوشی بالاتری برخوردار هستند، در دوران نوزادی از شیر مادر تغذیه کرده‌اند.


از زمان تعویض پوشک بیشترین بهره را ببرید


از این زمان استفاده کنید و نام اندام‌های بدن و بخش‌های مختلف تشکیل‌دهنده‌ی لباس را به او آموزش بدهید. داستان بسازید تا کودک بتواند کارهای شما را پیش‌بینی کند.


دل‌تان را به برنامه‌های تلویزیون خوش نکنید


مغز در هنگام تماشای تلویزیون تقریبا هیچ فعالیتی ندارد. مغز کودک شما به تعامل دو نفره احتیاج دارد و برنامه‌‌‌های تلویزیون هرچقدر هم که جنبه‌ی آموزشی داشته باشند، نمی‌توانند برای او مفید باشند.


فراموش نکنید به او فرصت استراحت بدهید


هر روز چند دقیقه در کنار کودک‌تان بنشینید. با او بازی نکنید. تلویزیون را خاموش و موزیک را قطع کنید. نور اتاق را ملایم کنید و فقط استراحت کنید و اجازه بدهید که نوزاد خودش را کشف کند.


روش‌های تقویت هوش کودک نوپا

 

کودکان استثنایی باهوش


او را به انجام فعالیت‌های بدنی تشویق کنید


نخستین خودشناسی و خودآگاهی کودک، از بدن و حرکاتش است. فعالیت‌های بدنی ذهن را سرحال نگه می‌دارد و با تحریک مغز باعث یادگیری بهتر می‌شود.

برای کودک‌تان زمین بازی شوید. روی زمین دراز بکشید و اجازه بدهید از سروکول شما بالا برود، روی شما بخزد و غلت بزند. برای تقویت مهارت‌های حرکتی و ایجاد هماهنگی بین اعضای بدن کودک، برایش مانع ایجاد کنید. می‌توانید از کوسن‌های مبل، بالشت‌ها، جعبه‌ها، و اسباب‌بازی‌ها استفاده کنید. آنها را روی زمین بچینید و به کودک خود نشان بدهید که چطور می‌تواند آنها را از سر راهش بردارد، زیر یا روی آنها بخزد یا در اطراف آنها بچرخد. این کار مهارت‌ حل مسئله را در او تقویت می‌‌کند.

با هم دنبال‌بازی کنید. سینه‌خیز یا چهار دست و پا بروید و از او بخواهید شما را دنبال کند. سرعت‌تان را کم و زیاد کنید. در مکان‌‌های جالب برای بازی توقف کنید و سپس دوباره ادامه بدهید.


‌از او تقلید کنید


وقتی کودک شما بزرگ‌تر می‌شود، خلاقیت بیشتری به خرج می‌دهد و بازی‌های تازه‌ ابداع می‌کند. مثلا سرو‌صدای خاصی ایجاد می‌کند، بی‌دلیل می‌خندد یا مسیر مشخصی را کف اتاق سینه‌خیز می‌رود. او را همراهی و کارهایش را تقلید کنید.


درباره‌ی آنچه که می‌بینید با او حرف بزنید


گاهی با کودک خود به پیاده‌روی یا خرید بروید و آنچه را که می‌بینید برای او تعریف کنید. مثلا بگویید: «اون یک سگ کوچولوئه»، یا «درخت‌ها رو ببین چقدر بزرگن» یا «تو هم صدای ماشین آتش‌نشانی رو شنیدی؟». چهره‌ها، رنگ‌ها و صداها، بهترین سرگرمی برای کودک هستند.


کمک کنید تجربه کند


اطراف خانه گشتی بزنید. دستش را به پنجره‌ی سرد، برگ‌های لطیف گیاهان یا دیگر اشیای بی‌خطر بزنید و اسم آنها را برایش بگویید. تجربه‌های جدید باعث می‌شوند مغز در بین سلول‌های عصبی خود، شبکه‌های ارتباطی جدید تشکیل بدهد و تکرار آنها، ارتباط‌ها را عمیق‌تر و قوی‌تر می‌کند.


او را ماساژ بدهید و نوازشش کنید


نوازش و ماساژ نوزادان تأثیر زیادی در افزایش رشد مغزی و میزان هوشیاری آنها دارد و به افزایش توانایی‌ها و قابلیت‌های آنها در آینده کمک می‌کند.
به آرامی روی صورت، دست‌ها و شکمش فوت کنید. برایش سوت بزنید و به عکس‌العمل و انتظارش برای تکرار این کار نگاه کنید.


دالی موشه بازی کنید


دالی‌بازی بهترین روش برای فعال کردن مغز کودک است. کودک شما یاد می‌گیرد که بعضی اشیا ناپدید و ناگهان ظاهر می‌شوند. این بازی قانون مهمِ رابطه‌ی علت و معلول را به کودک می‌آموزد و به قابلیت ذهن او برای جست‌وجو کمک می‌کند.‌


بازی با اسباب‌بازی


رشد مغز کودک تا حدود زیادی به تجارب اولیه‌ی نوزاد و استفاده از اسباب‌بازی‌های مختلف وابسته است. کودک شما از اینکه اسباب‌بازی‌هایش را بارها و بارها به زمین بیندازد لذت می‌برد. اسباب‌بازی‌ها را جمع کنید و دوباره به دستش بدهید. صبور باشید چون او در حال امتحان کردن و یادگیری قانون جاذبه است.
می‌توانید چند کاغذ نم‌دار مچاله‌شده یا چند توپ تنیس به او بدهید و در پایین صندلی‌اش یک سطل درباز بگذارید تا آنها را داخل سطل بیندازد.
اگر فرزندتان به بیرون کشیدن دستمال‌های کاغذی از داخل جعبه علاقه‌مند است، اجازه بدهید این کار را انجام بدهد. می‌توانید اسباب‌بازی‌های کوچک را زیر دستمال‌ها پنهان کنید تا با پیدا کردن آنها هیجان‌زده شود.


حس لامسه‌اش را تحریک کنید


پارچه‌هایی از بافت‌های مختلف چون ابریشمی، پشمی و لنین تهیه کنید. آنها را به آرامی روی گونه‌ها، پاها و شکمش حرکت بدهید و احساس حاصل از لمس هر یک از پارچه‌ها را برایش توصیف کنید.


اجازه بدهید با غذایش بازی کند

 

کودکان باهوش دنیا


تقریبا همه‌ی کودکان بازی کردن با غذا را دوست دارند. غذاهایی آماده کنید که از اجزای مختلفی تشکیل شده باشد و رنگ و ظاهر غذا توجه‌ کودک را جلب کند. نخود فرنگی پخته، غلات، پاستا، یا تکه‌های طالبی و امثال اینها را با انگشتانش بگیرد و احساسش را نسبت به آنها کشف کند.


او را با حروف الفبا آشنا کنید
هر هفته را به یکی از حروف الفبا اختصاص بدهید. برای مثال کتاب‌هایی بخوانید یا غذاهایی آماده کنید که با حرف «الف» شروع می‌شوند یا میان وعده‌اش را به شکل «آ» برش بدهید.


همه چیز را بشمارید
اسباب‌بازی‌ها، تعداد قدم‌هایش در خانه یا انگشت‌های دست و پایش را بشمارید. شمردن با صدای بلند را به یک عادت تبدیل کنید. خواهید دید که او هم خیلی زود شما را همراهی می‌کند.


کتاب بخوانید


تا جایی‌ که امکان دارد برای فرزندتان کتاب بخوانید. کتاب خواندن به توانایی کودک در ساختن کلمات و تحریک تصوراتش کمک می‌کند و موجب رشد مهارت‌های ارتباطی او می‌شود.

محققان دریافته‌اند که کودک از حدود هشت‌ماهگی می‌تواند کلمات را بشناسد و ترتیب قرارگرفتن لغات داستان را تشخیص بدهد و یاد بگیرد. آنها معتقدند که تکرارِ خواندن یک کتاب به یادگیری زبان کودکان کمک می‌کند. در تصویرها به جزئیات اشاره کنید و درباره‌ی آنها از او سؤال کنید. مثلا بپرسید: «فکر می‌کنی چرا اون نمی‌تونه تخم‌مرغ و گوشت بخوره؟» یا «تو تا حالا یه سگ سفید دیدی؟»


داستان تعریف کنید


یکی از داستان‌های مورد علاقه‌ی کودک‌تان را انتخاب کنید و از اسم خودش به جای شخصیت اصلی داستان استفاده کنید تا برایش جالب‌تر شود. قصه‌گویی در ذهن کودک سؤال ایجاد می‌کند و به او یاد می‌دهد حوادث را به هم ربط بدهد.


آلبوم خانوادگی درست کنید


در آلبومی عکس‌هایی از خویشاوندان نزدیک و دور قرار بدهید. بارها و در زمان‌های مختلف آنها را به کودک نشان بدهید. مثلا وقتی مادربزرگ تلفن می‌کند در‌ حالی‌که به صدای او گوش می‌دهد، عکسش را نیز به او نشان بدهید. این‌ کار حافظه‌ی کودک شما را شکل می‌دهد.


با عکس حیوانات، آلبوم باغ‌ وحش بسازید
عکس حیوانات مورد علاقه‌اش را تهیه کنید و با آنها یک آلبوم بسازید. آلبوم را ورق بزنید، عکس‌ها را نشانش بدهید، نام حیوان را بگویید، صدایش را تقلید و داستانی درباره‌ی آن حیوان تعریف کنید.


حافظه‌اش را تقویت کنید


برای این منظور می‌توانید بازی‌های جورکردنی انجام بدهید. از چهره‌‌ی افراد مهمِ زندگی کودک، دو عکس مشابه تهیه کنید. عکس‌ها را به پشت روی زمین بچینید و به او کمک کنید تا عکس‌های مشابه را پیدا کند. پس از مدتی تغییراتی در بازی ایجاد کنید و سطح آن را بالا ببرید.

فیلم‌هایی که از او گرفته‌اید را برایش پخش کنید و درباره‌ی آنها توضیح بدهید. مثلا فیلم‌هایی از اولین حمامش، اولین باری که راه رفته یا فیلم بازی‌اش با پدربزرگ. این کار به ساخت زبان و حافظه‌ی او کمک می‌کند.


بازی فکری انجام بدهید


چند ظرف خالی پلاستیکی انتخاب کنید و یکی از اسباب‌بازی‌های کوچکش را زیر یکی از آنها مخفی کنید، بعد ظرف‌ها را حرکت بدهید و جا‌به‌جا کنید. سپس از او بخواهید اسباب‌بازی‌ را پیدا کند.


زیر باران بازی کنید


داخل گودال‌های کوچکِ پُر آب بپرید و روی چمن‌های خیس با هم بنشینید. اگرچه کثیف می‌شوید ولی این کار برای او خیلی جالب و سرگرم‌‌کننده خواهد بود و تفاوت بین خشکی و رطوبت، و ‌تمیزی و آلودگی را درک می‌کند.


لباس‌ بازی کنید


اجازه بدهید با بعضی پیراهن‌های قدیمی پدرش بازی کند. کلاه‌های زمستانی، شال و روسری یا دستکش‌ها را از کمد بیرون بیاورید، آنها را بپوشید و نقش بازی کنید. مثلا وقتی لباس زمستانی پوشیدید، طوری رفتار کنید که انگار زمستان است. این کار شیوه‌ی تخیل او را تقویت می‌کند.


به شکار حشرات بروید


عکس حشرات بی‌ضرر مثل کفشدوزک، جیرجیرک، یا پروانه‌ها را در کتاب و مجله به او نشان بدهید؛ سپس به پارک بروید و سعی کنید چندتایی از آنها را پیدا کنید.


در انجام کارها از او کمک بگیرید


نحوه‌ی انجام کارهای ساده را به کودک نشان بدهید؛ سپس از او بخواهید به شما کمک کند.

برای مثال کودک نوپا می‌‌تواند لباس‌های تیره و روشن را طبقه‌بندی کند یا لباس‌های خود را از بین آنها جدا کند. برای اینکه موفقیت را تجربه کند، نوازش و تشویق را هم فراموش نکنید.


اجازه بدهید گاهی اوقات رئیس باشد


تا جایی‌ که امکان دارد اجازه بدهید تصمیم بگیرد و انتخاب کند. مثلا زمان غذا خوردن رنگ کاسه‌ی غذایش را خودش انتخاب کند؛ یا تصمیم بگیرد کدام‌یک از جوراب‌هایش را بپوشد.


درباره‌ی حجم و اندازه با او صحبت کنید


چند ظرف پلاستیکی در اندازه‌های مختلف تهیه کنید و از او بخواهید درون آنها آب بریزد. او برخی از ظرف‌ها را کم و برخی دیگر را پُر از آب می‌کند. در این حین با او درباره‌ی حجم و اندازه ظرف‌ها و این‌که کدام‌یک بزرگ‌تر وکدام‌یک کوچک‌تر است، صحبت کنید.


درباره‌ی احساساتش با او حرف بزنید


وقت خواب، کنارش در رختخواب دراز بکشید؛ او را در آغوش بگیرید و از او بپرسید که چه چیز‌هایی امروز او را خوشحال یا ناراحت و عصبانی کرده است.
وقتی او اتفاقات یک روز را یادآوری و برای شما تعریف می‌کند، زمان گذشته را درک و هیجاناتش را نام‌گذاری می‌کند.

 

منبع : parents & parents

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 97/8/22:: 9:33 عصر     |     () نظر

نخواهیم داشت.

10 عادت صبحگاهی که به کاهش وزن کمک می‌کند

بیشتر ما تجربه اضافه‌ وزن را داریم. گاهی هر چقدر تلاش می‌کنیم به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم و عقربه وزنه قصد تکان خوردن ندارد. فرقی نمی‌کند که هدف ما از لاغر شدن چیست؛ در هر حال تلاش برای لاغری همراه با احساسات متناقض زیادی است. به‌طوری‌ که گاهی فکر می‌کنیم هرگز وزن‌مان به عدد دلخواه و مطلوب نخواهد رسید. اما واقعیت این است که برای از دست دادن چند کیلو وزن، اصلا لازم نیست که تمام برنامه‌ها و سبک زندگی‌مان را تغییر بدهیم. کافی است در برنامه‌ صبحگاهی‌مان تغییراتی کوچک اما تأثیرگذار وارد کنیم. در این صورت اضافه‌ وزن نخواهیم داشت. در ادامه با ما باشید تا با 10 عادت صبحگاهی که به لاغری شما کمک می‌کند، آشنا شویم:

 


1. صبحانه‌ای با میزان پروتئین بالا میل کنید

 

کاهش وزن


صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی در طول شبانه‌روز است. به‌خاطر اینکه، آنچه در وعده صبحانه می‌خورید، روند غذا خوردن را در تمام روز تنظیم می‌کند. مثلا صبحانه‌ای که میل می‌کنید، مشخص می‌کند تا رسیدن وعده ناهار احساس سیری خواهید داشت یا قبل از میان‌وعده صبحگاهی، گرسنه‌تان می‌شود.

خوردن صبحانه‌ای که در آن مواد پروتئینی زیادی وجود دارد، باعث می‌شود تا میل‌ و هوس‌تان به خوردن کاهش یابد و کاهش وزن پیدا کنید. مطالعه‌ای که روی 20 دختر نوجوان صورت گرفت، نشان می‌داد خوردن صبحانه‌ای با میزان پروتئینی بالا، میل به خوردن بعد از هر وعده را نسبت به صبحانه‌ای با میزان پروتئین عادی کمتر می‌کند.

 

مطالعه‌ای دیگر نیز حاکی از آن است که هر چقدر مصرف پروتئین در صبحانه بیشتر باشد، نسبت به حالتی که میزان مصرف پروتئین عادی است، چربی کمتری در بدن جذب خواهد شد و در نتیجه کمتر غذا می‌خوریم و کمتر هم گرسنه خواهیم شد.

پروتئین با کاهش سطح گرلین (ghrelin)، یعنی هورمونی که محرک احساس گرسنگی است، به کاهش وزن کمک می‌کند. در پژوهشی که روی 15 مرد صورت گرفته بود، مشخص شد که خوردن صبحانه‌ای با میزان زیاد پروتئین، ترشح هورمون گرلین را بسیار بیشتر از زمانی‌ که رژیم صبحانه، حاوی کربوهیدرات بالا است، کنترل و متوقف می‌کند.

برای خوردن صبحانه‌ای خوب با میزان بالای پروتئین می‌توانید از این مواد که منبع خوبی از پروتئین هستند، استفاده کنید: تخم‌مرغ، ماست یونانی، پنیر کاتِیج (نوعی پنیر بدون مواد شیمیایی)، آجیل و دانه چیا .


2. زیاد آب بنوشید


نوشیدن یک یا 2 لیوان آب در صبحگاه، کمک شایانی به از دست دادن وزن می‌کند. آب باعث افزایش مصرف انرژی می‌شود یا به‌عبارتی برای حداقل 60 دقیقه، باعث سوختن کالری بیشتری می‌شود. بر اساس نتایج یک تحقیق، به طور متوسط، مصرف 500 میلی‌لیتر آب منجر به افزایش 30 درصدی نرخ سوخت‌وساز بدن است.

سایر بررسی‌‌ها نیز نشان می‌دهد، زنانی که اضافه‌وزن داشته‌اند و روزانه 1 لیتر آب مصرف کرده‌اند، در سال 2 کیلوگرم از وزن خود را از دست داده‌اند. شاید 2 کیلوگرم در طول یک سال مقدار اندکی به‌نظر برسد اما این زنان هیچ روش دیگری را برای کاهش وزن به کار نبرده بودند و صرفا با نوشیدن آبِ بیشتر توانستند وزن‌شان را 2 کیلوگرم کاهش دهند که همین امر نقش مهم آب را مشخص می‌کند.

علاوه بر این‌ها، نوشیدن آب در بعضی از افراد موجب کاهش اشتها و خوردن غذای کمتر می‌شود. مطالعات دیگری نیز درباره‌ی افراد بزرگ‌سال نشان می‌دهند که نوشیدن 500 میلی‌لیتر آب، 13 درصد از کالری مصرفی صبحانه را کاهش می‌دهد. به‌طور کلی پژوهش‌های گوناگون حاکی از آن هستند که نوشیدن 1 تا 2 لیتر آب در روز به کاهش وزن کمک زیادی می‌کند. آب در صبحگاه بدن را هیدراته نگه می‌دارد و وزن را کاهش می‌دهد.


3. خودتان را وزن کنید

 

عادت صبحگاهی افراد موفق


هر روز صبح، خودتان را وزن کنید. این کار باعث می‌شود تا انگیزه بیشتری برای کاهش وزن داشته باشید. مطالعات علمی نیز این روش را تأیید می‌کنند. برای مثال، مطالعه‌ای که روی 47 نفر انجام شد، نشان می‌داد کسانی‌ که خود را در طول 6 ماه، هر روز وزن کرده‌اند، کاهش وزنی بیشتر از6 کیلوگرم نسبت به کسانی‌ داشته‌اند که به‌ندرت خود را وزن می کردند. آزمایشی دیگر نیز نشان داد: بزرگ‌سالانی که هر روز خود را وزن می‌کرده‌اند در طول دوره‌ای 2 ساله، 4.4 کیلوگرم از دست داده‌اند؛ در حالی‌ که وزن کردن فقط 1 بار در ماه موجب از دست دادن تنها 2.1 کیلوگرم بوده است.

علاوه بر این‌ها، وزن کردن صبحگاهی باعث تقویت عادت‌های خوب دیگر نیز می‌شود؛ عادت‌ها و رفتارهایی که به کاهش وزن کمک می‌کنند. تحقیقات دیگری نیز در این زمینه بررسی شده است. این تحقیقات نیز نشان می‌دهند که وزن کردن در صبحگاه تأثیر مطلوبی در کنترل وزن دارد، زیرا کسانی‌ که این کار را انجام می دهند، نوعی نظم را نیز وارد رفتارها و عادات خود می‌کنند. چنین نظمی اراده و انگیزه لازم برای کاهش وزن را تأمین می‌کند.

پس برای کسب نتایج مطلوب در زمینه کاهش وزن، وقتی از خواب بیدار می‌شوید، خود را وزن کنید. بعد از دست‌شویی رفتن و قبل از اینکه چیزی بخورید یا بنوشید نیز این کار را تکرار کنید. یادتان باشد که وزن در طول روز تحت‌تأثیر عوامل مختلف نوسان دارد. پس با دیدی کلی به قضیه نگاه کنید و به‌جای تمرکز بر تغییرات جزئی روزانه به روند کلی کاهش وزن توجه داشته باشید.


4. آفتاب بگیرید

 

کاهش وزن زن شیرده


هر روز صبح، پرده‌ها را کنار بزنید یا چند دقیقه را خارج از منزل بگذرانید. اجازه بدهید آفتاب به بدن‌تان بخورد. این کار در کاهش وزن مؤثر خواهد بود. مطالعات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور ملایم خورشید نیز در مقاطع زمانی مشخصی از روز در کاهش وزن اثر دارد.

پژوهشی که روی موش‌ها انجام شد نیز نشان داد که تابش پرتو فرابنفش به موش‌هایی با رژیم غذایی پرچربی، باعث توقف چاقی و اضافه‌وزن در آنها شده است. آفتاب گرفتن، راه بسیار مناسبی نیز برای تأمین ویتامین D است. از نظر علمی نیز وجود ویتامین د به‌مقدار کافی در بدن، به کاهش وزنکمک می‌کند و مانع چاقی می‌شود.

در تحقیقی، 218 زن چاق بررسی شدند. در طول 1 سال، به برخی از این زنان مکمل ویتاین د و به برخی دیگر دارونما (پلاسیبو) داده شده بود. در پایان سال و مطالعه، زنانی که مکمل‌های ویتامین د مصرف کرده بودند، 3.2 کیلوگرم بیشتر از گروه دیگر کاهش وزن داشتند.

سایر تحقیقات انجام‌شده روی بانوان مسن‌تر (تعداد 4هزار و 659 زن) در طول 1 سال نیز نشان‌دهنده تأثیرات ویتامین د در کاهش وزن بوده است. میزان ویتامین د لازم برای بدن هر شخص بنا به نوع پوست، فصل و موقعیت مکانی و جغرافیایی متفاوت است. با این حال، استفاده از نور آفتاب در منزل یا بیرون رفتن از منزل برای آفتاب گرفتن در حد 10 تا 15 دقیقه به کاهش وزن کمک خواهد کرد.


5. در حال زندگی کنید

 

کاهش وزن بدون ورزش


در حال زندگی کردن تمرینی است که با تمرکز کامل بر زمان حال و تزریق هوشیاری به افکار و احساسات صورت می‌گیرد. این تمرین به کاهش وزن و تقویت عادات غذایی مفید کمک شایانی می‌کند. برای نمونه در 19 پژوهش نشان داده شده که تمرکز بر زمان حال، به کاهش وزن کمک می‌کند و از عادات غذایی چاق‌کننده، کاسته است.

نتایج سایر پژوهش‌ها نیز گواهی بر اثرگذاری این طرز فکر در کاهش وزن است‌ (68 درصد از مطالعات چنین نتیجه‌ای را بازگو می‌کنند). تمرینِ زیستن در زمان حال، بسیار ساده است. برای شروع، روزانه 5 دقیقه را به نشستن در محیطی آرام اختصاص بدهید و سعی کنید احساسات خود را دقیقا شناسایی کنید و آنها را بشناسید.


6. ورزش کنید


اگر صبح، اولین کاری که می‌کنید، انجام حرکات ورزشی باشد در کاهش وزن موفق‌تر خواهید بود. بر اساس یک مطالعه، 50 زن چاق در مقاطع مختلف زمانی روز به تمرینات ایروبیک پرداختند. تفاوت چندانی میان میل به غذا در کسانی که صبح ورزش کرده بودند با کسانی که بعدازظهر به تمرین پرداخته بودند، دیده نمی‌شد، اما ورزش کردن در صبح، حس سیری بیشتری به افراد داده بود.

ورزش صبحگاهی به ثبات میزان قند خون در طول روز نیز کمک می‌کند. پایین بودن سطح قند خون، نشانه‌های منفی زیادی از جمله گرسنگی مفرط دارد. محققان 35 نفر از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 را بررسی کردند و متوجه شدند که ورزش صبحگاهی، به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که تحقیقات عنوان‌شده بر روی جمعیت مشخص و محدودی انجام شده و فقط نشان‌دهنده نوعی ارتباط میان ورزش صبحگاهی و کاهش وزن هستند. در واقع نمی‌توان به آنها به چشم علت و دلیلی قطعی نگاه کرد. برای اینکه ورزش صبحگاهی را علتی قطعی بر کاهش وزن بدانیم، باید تحقیقات گسترده‌تری انجام شود.


7. برای ناهار برنامه‌ریزی قبلی داشته باشید

 

کاهش وزن در منزل


اگر از قبل و با برنامه‌ریزی ناهار خود را تهیه کنید، امکان کاهش وزن‌تان افزایش می‌یابد و ضمنا انتخاب‌های بهتری برای تغذیه خود خواهید داشت. مثلا در یک تحقیق، 40هزار و 554 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مطالعه مشخص شد که برنامه‌ریزی غذایی با کیفیت رژیم غذایی بهتر، متنوع‌تر و کاهش خطر چاقی مفرط در ارتباط است.

غذاهایی که در منزل طبخ و آماده می‌شوند نیز به کاهش چربی مصرفی و وزن کمک می‌کنند. در واقع کسانی‌که حداقل 5 بار در هفته در منزل غذا مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که 3 بار یا کمتر در خانه غذا می‌خورند، 28 درصد کمتر احتمال دارد که به اضافه‌وزن مبتلا شوند. پس سعی کنید با آماده‌سازی غذا در منزل و برنامه‌ریزی برای طول هفته غذا تهیه کنید.


8. بیشتر بخوابید

 

کاهش وزن بازیگران زن ایرانی


سعی کنید شب‌ها زودتر به رختخواب بروید یا صبح‌ها کمی دیرتر بلند شوید. خواب طولانی‌تر نیز به کاهش وزن کمک می‌کند. از نظر علمی نیز، کم‌خوابی باعث تشدید حس گرسنگی است. مثلا کم‌خوابی باعث می‌شود تا میل و اشتها به غذاهای پرکالری و با کربوهیدرات زیاد، افزایش پیدا کند. با کم‌خوابی مصرف کالری نیز بیشتر می‌شود.

در یک پژوهش، مشخص شد که وقتی افراد تنها 4 ساعت به خواب می‌رفتند (به جای 8 ساعت)، میزان کالری مصرفی‌شان 559 واحد افزایش می‌یافت. تنظیم برنامه خواب در از دست دادن وزن نقش مهمی دارد که در کنار تغذیه و ورزش مؤثر واقع می‌شود. برای این که نتایج خوبی بگیرید، تلاش کنید تا هر شب حداقل 8 ساعت بخوابید.


9. شیوه رفت‌ و آمدتان را عوض کنید

 

کاهش وزن با ورزش


شاید با خودروی شخصی تردد کردن و به سر کار رفتن راحت‌تر باشد اما باور کنید چربی‌هایی که به دور کمر و شکم‌تان اضافه می‌کند، شما را روزی پشیمان خواهد کرد. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از حمل‌ونقل عمومی در کاهش وزن و کاهش خطر اضافه وزن نقش دارد. وقتی محققان 822 نفر را در طول 4 سال مورد مطالعه قرار دادند، دریافتند کسانی‌که با خودروی شخصی تردد می‌کنند بیشتر از افرادی که از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، در معرض چاقی و اضافه وزن هستند.

در تحقیقی مشابه روی 15 هزار و 777 نفر، مشخص شد که استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا روش‌های تردد پرتحرک مانند پیاده‌روی و دوچرخه سواری باعث کاهش چشم‌گیر شاخص توده بدنی (BMI) می‌شود و در مقایسه با استفاده از وسایل نقلیه شخصی به کاهش بیشتر چربی بدن نیز می‌انجامد. حتی اگر فقط چند بار در هفته از وسایل نقلیه عمومی یا روش‌هایی مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و… بهره ببرید باز هم تأثیرات آن در کاهش وزن را مشاهده خواهید کرد.


10. میزان مصرف غذایی‌تان را کنترل کنید

 

کاهش وزن زنان


اگر حواس‌تان به میزان مواد مصرفی‌تان در طول روز باشد، بهتر می‌توانید وزن‌تان را کنترل کنید. مثلا در پژوهشی که روی 123 نفر در یک سال، صورت گرفت، مشخص شد که یادداشت مواد و کالری‌های روزانه و نظارت بر مقدار خوردن در طول روز با کاهش وزن مرتبط است.

مطالعه‌ای دیگر نیز نشان داد که بررسی منظم میزان مواد مصرفی در طول روز باعث می‌شود تا کاهش وزن بیشتری برای فرد ایجاد بشود. در حالی‌که اگر این بررسی و کنترل منظم صورت نگیرد، نتیجه مشابهی به وجود نخواهد آمد. در پژوهشی دیگر روی 220 زن چاق، مشخص شد که بررسی و کنترل مداوم و مرتب رژیم غذایی در طول روز به مدیریت بهتر کاهش وزن در بلندمدت کمک بیشتری می‌کند.

برای این کار می‌توانید از نرم‌افزارها (اپلیکیشن‌ها) استفاده کنید یا خیلی ساده قلم و کاغذی بردارید و از اولین وعده غذایی‌تان شروع به یادداشت‌برداری از میزان مصرف کالری‌ها و… کنید.


به این نکته مهم توجه کنید


ایجاد تغییراتی اندک در عادات صبحگاهی می‌تواند روشی مؤثر و ساده برای کاهش وزن باشد. وقتی صبح را با برنامه و انگیزه شروع می‌کنید، در سایر ابعاد زندگی نیز موفق‌تر خواهید شد. پس در کنار شکل‌دهی عادات مناسب صبحگاهی، ورزش و به کارگیری سبک زندگی سالم را نیز به خاطر داشته باشید. پس با این نکات و عزمی جزم، پیش به سوی ساختن اندامی زیبا و سالم….. .

 

منبع healthline
 

مطالب مرتبط


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 97/8/22:: 9:30 عصر     |     () نظر

شده‌اند

اهمیت قانون کارما در زندگی 


این روزها واژه کارما بسیار شنیده می‌شود. موسیقی‌های بسیاری در این باره ساخته شده است، در تیترهای جنجالی بسیاری نشریات کلمه کارما دیده می‌شود و حتی افراد زیادی نام فرزندان خود را از کارما و مشتقات آن انتخاب می‌کنند. اما کارما یا کَرمه که مفهومی در ادیان و فلسفه شرقی محسوب می‌شود، چگونه به فرهنگ عامه و جوامع سکولار غربی راه یافته است؟ و آیا برداشت‌هایی که این جوامع از کارما دارند، با مفهوم اصلی آن مطابقت دارد؟ در این مقاله به شما خواهیم گفت قانون کارما چیست و در ادامه با معنای اصلی کارما در آئین‌های مختلف و نقش کارما روی اعمال و رفتار انسان آشنا خواهیم شد.

 

قانون کارما در روانشناسی

 

در فرهنگ شرقی، کارما یکی از مفاهیم اساسی هندوئیسم، بودائیسم، سیکیسم و جینیسم است. مفهومی که به طور کلی به اهمیت اعمال بشر اشاره دارد و می‌گوید کردارهای هر انسان، بر کیفیت این زندگی و زندگی‌های بعدی او اثر می‌گذارد. رفتارهای خوب کارمای خوب می‌سازند و رفتارهای بد کارمای بد اما در فرهنگ عامه غربی، کارما چنین مفهوم روحانی عمیقی ندارد. در باور عامه، کارما یک قانون پاداش و جزا است. یک نیروی ماورائی که به کارهای خوب پاداش می‌دهد و در ازای کارهای بد ما را تنبیه می‌کند. این برداشت از کارما توضیحی برای گرفتاری‌هایی است که همه ما گاهی با آن‌ها مواجه می‌شویم. نمونه‌ای عامیانه اما منطقی‌تر از خرافات، در عصری که به نام عصر عقلانی شناخته شده است.

امروزه مفهوم کارما چنان فراگیر شده است که حتی تأثیر آن را بر بیماران هم مشاهده می‌کنیم. بسیاری از افرادی که دچار بیماری‌های خاص و سخت هستند، اعتقاد دارند در گذشته مرتکب اشتباه یا گناهی شده‌اند و بیماری امروزشان عقوبت آن گناه است! گناهی که حتی ممکن است آن را به یاد نیاورند! به عبارتی، بسیاری از بیماران فکر می‌کنند گرفتار کارما شده‌اند.

برخی افراد حتی از این هم فراتر می‌روند چنانکه در سال 1999 یک مربی فوتبال در انگلستان، به نام گلن هودل، به دلیل اظهار نظر توهین‌آمیزی که در یک مصاحبه، بر اساس برداشت خود از قانون کارما بیان کرده بود، از کار اخراج شد. این مربی که به تناسخ اعتقاد داشت گفت دلیل ناتوانی‌ها و معلولیت‌های جسمی و ذهنی مادرزادی، کارمایی است که افراد از زندگی‌های قبلی با خودشان به همراه دارند. این اظهار نظر، چنان جنجالی به پا کرد و فشار افکار عمومی تا اندازه‌ای شدید بود که انجمن فوتبال مجبور شد گلن هودل را اخراج کند.

در ادامه این مقاله بررسی خواهیم کرد که معنای اصلی و واقعی کارما چیست و چه کاربردی در زندگی هر انسانی دارد اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید ما را همراهی کنید.


معنای اصلی قانون کارما در آئین‌های مختلف چیست؟

 

قانون کارما در قران


کارما یک مفهوم دینی، فلسفی و اخلاقی مشترک میان بعضی از آیین‌های شرقی است اما این مفهوم در آیین‌های مختلف، تفاوت‌هایی دارد. در اینجا به بررسی این تفاوت‌ها می‌پردازیم.

کارما در هندوئیسم


در هندوئیسم، که خاستگاه اصلی کارما محسوب می‌شود، اعتقاد بر این است که روح انسان در دایره‌ای از زندگی‌های مکرر گرفتار شده است که سامسارا نام دارد. فردی که از خواسته‌ها و هواهای نفسانی خود دست نکشد، در این دایره گرفتار خواهد ماند تا زمانی که از خواسته‌هایش رها شود و به روح مطلق تبدیل شود و به موکشا برسد. موکشا یعنی رستگاری و رها شدن از چرخه حیات. از آنجایی که موکشا هدف غایی است و زمانی به دست می‌آید که دلخواه نباشد، بیشتر هندوها سعی می‌کنند کارمای خوب تولید کنند تا در چرخه تناسخ و حیات دوباره، در زندگی بهتری به دنیا بیایند.

در واقع هندوها معتقدند که قانون کارما کنترل سامسارا را به دست دارد. در آیین هندو کارما با انجام وظایفی به دست می‌آید که هر فرد در طبقه اجتماعی خود به عهده دارد. اگر فردی وظایف طبقه اجتماعی خود را به خوبی انجام دهد و آن‌ها را کامل کند، در زندگی بعدی در طبقه بالاتری به دنیا خواهد آمد. هندوها همچنین باور دارند که کارما به خودی خود انجام می‌پذیرد و نیازی به مداخله الهی ندارد.

کارما در بودیسم

 

قانون کارما در اسلام


بودیسم یکی از شاخه‌های هندوئیسم محسوب می‌شود ولی درباره تناسخ، قانون کارما و روح نظریات متفاوتی دارد. در باور بودایی، کارمای انباشته و ذخیره شده روح از یک زندگی به زندگی بعدی منتقل می‌شود نه خود روح. در حقیقت بودایی‌ها به روح با معنای غربی آن اعتقاد ندارند بلکه به مجموعه‌ای از ویژگی‌های روح‌مانند معتقد هستند.

روح، که شامل پنج اسکاندها می‌شود و ترکیبی است از بدن، احساسات، ادراکات، انگیزه‌‌ها و آگاهی‌ها، پس از مرگ پایان می‌پذیرد اما کارمای ذخیره‌شده به vijñana یا «جوانه آگاهی» در زندگی جدید تبدیل می‌شود. بودایی‌ها هم مانند هندوها تلاش می‌کنند از چرخه سامسارا رها شوند و این کار را با ترک تعلقات و انفعال مطلق انجام می‌دهند. آن‌ها معتقدند که هر شخص، با گذر از زندگی‌های چندگانه و از طریق «مسیر هشتم» یا «راه میانه»، می‌تواند از چرخه حیات رها شود و به نیروانا برسد.

کارما در سیکسیم

 

قانون کارما در جهان


آیین سیک یکی از جدیدترین ادیان اصلی جهان است و مهمترین آموزه آن یکتاپرستی است. آیین سیک زندگی روحی و مادی را به هم مرتبط می‌داند و هدف غایی آن برابری همه انسان‌ها در جهان است. سیک‌ها نیز به کارما و تأثیر آن بر کیفیت این زندگی و زندگی‌های بعدی باور دارند. آن‌ها معتقدند برای خارج شدن از چرخه حیات، هر شخص باید خدا را بشناسد، درک کند و با او یگانه شود.

کارما در جَینیسم


کارما در همه ادیان شرقی به عنوان یک قانون در نظر گرفته نمی‌شود. برای مثال در آیین جَین، کارما یک ماده اتمی است؛ ذرات واقعی که خود را به روح متصل می‌کنند. پیروان این آیین معتقدند تا زمانی که بار کارما روی دوش روح باشد، در چرخه حیات‌های مکرر گرفتار خواهد بود. از آنجایی که ویژگی‌های منفی روح (مانند خشم، حرص و طمع یا غرور) باعث می‌شوند که کارما بیشتر تمایل به اتصال داشته باشد، پیروان این دین سعی می‌کنند احساسات خود را به حداقل برسانند، میانه‌رو باشند و به هیچ موجود زنده‌ای آسیب نرسانند مگر برای دفاع از خود.


چرا باید به کارما اهمیت بدهیم؟

 

قانون کارما چیست


گفتیم که مفهوم کارما در باور عامه مردم، به ویژه در غرب، به معنی نظام جزا و پاداش جا افتاده است و برخی از افراد که دچار بیماری‌ها و گرفتاری‌های بزرگ می‌شوند، آن را ناشی از کارما می‌بینند. چنین برداشتی موجب احساس گناه در زمان گرفتاری خواهد شد که نه تنها مشکلی را از ما حل نمی‌کند بلکه باعث می‌شود با دشواری‌های بیشتری روبه‌رو شویم. از سوی دیگر می‌دانیم که سختی‌ها، بیماری‌ها، از دست دادن عزیزان و هزاران مشکل دیگر برای هر کسی ممکن است اتفاق بیافتد، حتی برای انسان‌هایی که دائم در حال انجام دادن کارهای خوب هستند.

برای درک صحیح کارکرد این قانون در زندگی، باید بدانیم که از دیدگاه بودا اساس مفهوم کارما چیست و چگونه بر زندگی ما تأثیر می‌گذارد. معنای لغوی کارما در زبان سانسکریت، کردار و عمل است اما بودا آن را به معنای انگیزه و نیت به کار می‌برد. او در جواب کسانی که می‌پرسیدند کارما چیست می‌گفت کارما انگیزه است. هر شخص کارما را با بدن، سخن و عقل خود انجام می‌دهد.

واژه کردار حرکت فیزیکی، سخن و فکر را دربرمی‌گیرد که برابر است با گفته بودا. یعنی فکر و سخن ما نیز جزئی از رفتار و کردار ما است.

برای فهمیدن این سخن بودا، باید رفتارهای آدمی را در دو بخش در نظر بگیریم. رفتار خام و نیت و انگیزه‌ای که پشت آن رفتار است. برای مثال کسی که یک چاقو را تیز می‌کند، ممکن است آن را برای انجام یک جراحی نیاز داشته باشد، یا برای تهدید یک نفر یا برای آسیب زدن به شخصی.

بودا شش انگیزه را در پشت هر عمل معرفی می‌کند:

حسن نیت یا مهربانی
دلسوزی و همدردی
سخاوت
سوء نیت یا خشم
ستمگری و بی‌رحمی
حرص و طمع
سه انگیزه نخستین معکوس سه انگیزه بعدی هستند و انگیزه‌های مثبت به شمار می‌روند. این انگیزه‌ها به ما و دیگران آسیب نمی‌رسانند و موجب تسکین درد و رنج می‌شوند. به همین ترتیب سه انگیزه پایانی موجب رفتارهای آسیب‌زننده و ایجاد درد و رنج می‌شوند.


کارما و نقش آن در رفتار و اعمال انسان

 

قانون کارما در کائنات


کارما برای زندگی و رشد ما به عنوان یک انسان خردمند و با محبت، ضروری و حیاتی است زیرا رفتارهایی که با انگیزه‌های مثبت انجام شوند، باعث خواهند شد که در آینده هم به همین نحوه رفتار کنیم. به بیان دیگر ما با انجام هر کاری، یک بذر رفتاری در خود می‌کاریم و یک عادت را شکل می‌دهیم. آن بذر هر چه باشد احتمال این که در آینده نیز به همان صورت رفتار کنیم بیشتر است.

بودا می‌گفت هر چه با تکرار بیشتری به چیزی فکر کنیم، گرایش ذهنی ما نسبت به آن بیشتر می‌شود. اگر افکار و انگیزه‌های بد را به ذهن خود راه دهیم، حالت ذهنی خود را به سمت سوء نیت سوق داده‌ایم. واژه کلیدی در اینجا «گرایش» است. هر بار که نیت ما ناپسند باشد، گرایشی که نسبت به آن داریم بیشتر می‌شود و احتمال تکرار رفتارهای بد و آسیب‌زننده آتی در ما بیشتر می‌شود. به همین شکل با داشتن افکار و انگیزه‌های خوب و از روی دلسوزی و سخاوت، ما خود را به یک انسان مهربان، دلسوز و بخشنده تبدیل می‌کنیم. به عبارت دیگر ما همواره در حال شکل دادن به شخصیت خود هستیم.

برای یاد گرفتن نیت‌های خوب، لازم است قبل از انجام هر کاری و رفتاری، به این فکر کنیم که آیا این رفتار به خودمان و دیگران آسیب می‌رساند یا نه. تمرین‌های ذهن آگاهی می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند و شما با آن‌ها می‌توانید در هر لحظه از انگیزه‌های خود آگاه باشید.

 

قانون کارما در زندگی

نتیجه این برداشت از کارما، می‌تواند زندگی ما را تغییر دهد زیرا مشخص می‌کند که هر چقدر هم که رفتارها و عادت‌های ما ریشه‌دار باشند، همیشه توانایی تغییر داریم. بر اساس برداشت بودا از کارما، با داشتن نیت‌ها و انگیزه‌های مثبت، شخصیتی که ما به آن تبدیل می‌شویم مهربان، دلسوز و بخشنده خواهد بود. شما بیمار می‌شوید چون در یک بدن مادی زندگی می‌کنید و بدن مادی بیمار می‌شود، پیر می‌شود و آسیب می‌بیند، بنابراین هیچ قانونی در حال مجازات شما نیست.

 

منبع : howstuffworks.com psychologytoday
 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 97/8/22:: 9:27 عصر     |     () نظر

کمک بسیار می‌کند

30 خاصیت لیمو شیرین که برای سلامتی  و پوست و مو همه لازم است?

لیمو شیرین از مرکبات بسیار مفید و دارای طبع سرد و خشک است. لیمو شیرین با داشتن منبع غنی ویتامین C، اسید سیتریک، مس و آهن یکی از مفیدترین میوه‌ها برای درمان بیماری ها است. در صورت مصرف لیمو شیرین با پوست داخلی بیش از 77 میلی‌گرم ویتامین C به بدن می‌رسد. خواص لیمو شیرین به درمان سرماخوردگی، سلامت استخوان و کاهش کلسترول کمک بسیار می‌کند. در این مقاله چطور شما را با خواص لیمو شیرین برای سلامتی و بهبود بیماری ها آشنا خواهیم کرد.


1. منبع خوبی از ویتامین C

 

لیموشیرین در بارداری


لیمو شیرین سرشار از ویتامین C (آسکوربیک اسید) است. این ویتامین در بسیاری از واکنش‌های بدن نقش اساسی دارد و برای ادامه‌ی حیات ما بسیار مهم است. ویتامین C از ویتامین‌های محلول در آب است و بدن نمی‌تواند مقدار اضافی آن را ذخیره بکند. بنابراین باید ویتامین C را به‌طور روزمره مصرف کنیم و لیمو شیرین یکی از بهترین گزینه‌ها برای جذب این ویتامین است.


2. سم زدایی بدن


لیمو شیرین در سم زدایی بدن و دفع سموم بسیار مؤثر است. همچنین این میوه می‌تواند تأثیرات مضر استرس و آلودگی‌ها را خنثی بکند.


3. تقویت دستگاه ایمنی


لیمو شیرین منبع مناسبی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به کاهش التهابات، تنظیم سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند.


4. درمان سرماخوردگی

 

لیموشیرین برای سرماخوردگی


ویتامین C موجود در لیمو شیرین با کاهش شدت و میزان علائم سرماخوردگی به بهبود آن کمک می‌کند.


5. کاهش گرفتگی عضلات


آب لیمو شیرین به تأمین آب بدن بعد از تمرینات و کاهش گرفتگی عضلات در ورزشکاران کمک می‌کند.


6. کمک به سلامت استخوان


براساس بسیاری از مطالعات، لیمو شیرین از بروز پوکی استخوان و روماتیسم مفصلی جلوگیری و به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.


7. کمک به بینایی


لیمو شیرین به‌خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدباکتری، از چشم‌ها در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند و مانع از پیشرفت آب مروارید می‌شود.


8. افزایش انرژی

 

خواص لیمو شیرین برای کبد


مصرف منظم لیمو شیرین خستگی و ضعف را از شما دور کرده و به افزایش انرژی‌تان کمک می‌کند.


9. برطرف‌کردن بوی بد بدن و کاهش تعریق بیش‌ازحد


حمام با آب لیمو شیرین می‌تواند از تعریق بیش‌ازاندازه‌ی بدن و بوی بد آن جلوگیری بکند. بیشتر افراد درباره‌ی این خاصیت لیمو شیرین چیزی نمی‌دانند. اما اگر شما نیز از این مشکل رنج می‌برید، حتما حمام لیمو شیرین را امتحان بکنید.


10. کمک به بیماران دیابتی


آب لیمو شیرین برای درمان دیابت مؤثر است. برای برخورداری از این خاصیت لیمو شیرین، می‌توانید 2 قاشق چای‌خوری آب لیمو شیرین را با 4 قاشق چای‌خوری آمُله (انگور فرنگی هندی) و 1 قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کنید. برای دریافت بهترین نتایج، این مخلوط را هر روز با معده‌ی خالی مصرف کنید.


11. درمان اختلالات ادراری

 

خواص لیمو شیرین برای جنین


آب لیمو شیرین سرشار از پتاسیم بوده و به درمان اختلالات ادراری مانند التهاب مثانه یا عفونت ادراری کمک می‌کند. برای برخورداری از این خاصیت لیمو شیرین آن را با آب بجوشانید و سپس بگذارید چند ساعت خنک بشود. سپس آن را میل کنید تا دردتان التیام پیدا بکند. پتاسیم می‌تواند فرایند سم‌زدایی از کلیه‌ها و مثانه را تسریع و از بروز انواع مختلف عفونت‌های دستگاه ادراری جلوگیری بکند.


12. کاهش کلسترول


یکی دیگر از خواص لیمو شیرین، کمک به کاهش کلسترول و فشار خون است.


13. درمان ترک خوردگی لب‌ها


روزی 2 یا 3 بار آب لیمو شیرین را به لب‌های خود بمالید تا تیرگی لب را از بین ببرد و ترک خوردگی لب را کاهش دهد.


14. کاهش درد و ورم

 

خواص لیمو شیرین در طب سنتی


استفاده از آب لیمو شیرین همراه با روغن کرچک به کاهش درد و ورم کمک می‌کند. برای برخورداری از این خاصیت لیمو شیرین، آن را روی نقاطی بمالید که دچار درد و ورم هستند.


15. زخم معده


فلاونوئیدهای مختلفی در لیمو شیرین وجود دارند که خواص آنتی اکسیدانی، آنتی بیوتیک و ضدسرطانی داشته و به پاک‌سازی بدن از سموم کمک می‌کنند. لیمو شیرین به‌واسطه‌ی داشتن این ترکیبات به درمان زخم‌های دهان و زخم‌ معده کمک می‌کند.


16. تسکین ورم لوزه


ویتامین C موجود در لیمو شیرین به کاهش دمای بدن و تنظیم آن کمک می‌کند. آب لیمو شیرین همراه با عسل و آب‌داغ به کاهش خارش لوزه و بهبود خشکی گلو و عفونت لوزه و گلو کمک می‌کند.


17. درمان یرقان (زردی)


لیمو شیرین به عملکرد کبد کمک می‌کند و موجب سلامت آن می‌شود. به‌همین دلیل برخی از پزشکان برای درمان بیماران مبتلا به زردی مصرف لیمو شیرین را توصیه می‌کنند.


18. مشکلات تنفسی

 

لیمو شیرین چه خاصیتی دارد


روغن استخراج‌شده از لیمو شیرین خاصیت ضداحتقان داشته و میکروب‌ها را از دستگاه تنفسی می‌زداید. از لیمو شیرین در مرهم‌ها، افشانه‌ها (یکی از اشکال مصرف دارو که دارو به‌شکل گاز استنشاق می‌شود) و قرص‌ها استفاده می‌شود.


19. کمک به گوارش


فلاونوئیدهای موجود در لیموشیرین به خنثی‌کردن اسید شیره‌ی گوارشی کمک می‌کنند و موجب تسهیل گوارش برای انسان می‌شوند. بنابراین می‌توانید از لیمو شیرین به‌عنوان دارویی برای کمک به سلامت گوارش استفاده بکنید.


20. خاصیت ضد سرطان

 

خواص لیمو شیرین برای پوست صورت


فلاونوئیدها و لیمونوئیدهای موجود در لیمو شیرین می‌توانند در مبارزه و پیشگیری از سرطان و نابودی انواع مختلف باکتری‌های مضر در بدن انسان مؤثر باشند.


21. پیشگیری از بیماری اسکوربوت (اسکوروی)


ویتامین C موجود در لیمو شیرین در پیشگیری از بروز اسکوروی مؤثر است. بروز این مشکل ناشی از کمبود ویتامین C در بدن است. خونریزی لثه‌ها، کبودی، خستگی و جوش‌ها از علائم این بیماری هستند و مصرف لیمو شیرین می‌تواند موجب توقف این پدیده بشود.


22. مفید برای زنان باردار


لیمو شیرین برای زنان خاصیت مضاعفی دارد. زیرا از بروز کمبود کلسیم پیشگیری می‌کند و برای رشد مناسب جنین مفید است.


23. تسکین یبوست


لیمو شیرین محتوی فیبر بوده و اسید موجود در آن، سموم را از روده پاک می‌کند. درنتیجه لیمو شیرین به بدن کمک می‌کند تا به‌طور طبیعی مدفوع را دفع کند و مانع از بروز یبوست بشود.


24. مفید برای آسم


آب لیمو شیرین می‌تواند برای مبتلایان به آسم مفید باشد.


25. درمان گرمازدگی و کم‌آبی (دِهیدراسیون) بدن

 

خواص لیمو شیرین برای کبد


یکی از سالم‌ترین چیزها برای محافظت از بدن در برابر گرمازدگی و جلوگیری از کمبود آب بدن لیمو شیرین است. لیمو شیرین محتوی مقادیر چشمگیری از ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده که از بروز گرمازدگی و کم آبی بدن جلوگیری می‌کند.


26. بیماری حرکت (بیماری سفر)


بیماری سفر عارضه‌ای در حین مسافرت است که سیستم تعادلی گوش داخلی دچار تغییر می‌شود و مشکلاتی برای فرد به‌وجود می‌آید. سرگیجه، تهوع، استفراغ و خستگی از نشانه‌های این بیماری محسوب می‌شوند. یک لیوان آب لیمو شیرین بهترین نوشیدنی برای پیشگیری از بروز بیماری سفر است.


27. مفید برای دستگاه عصبی


آب لیمو شیرین به ایجاد آرامش در دستگاه عصبی کمک می‌کند.


28. کمک به کاهش وزن


از خواص لیمو شیرین کمک به کاهش وزن است. مصرف آب‌ِ لیمو شیرین همراه با عسل و آب‌ِ داغ راه مناسبی برای کمک به کاهش وزن است.


29. خواص لیمو شیرین برای مو

 

تاثیر لیمو شیرین بر زیبایی جنین


در بسیاری از محصولات مو از لیمو شیرین استفاده می‌شود. لیموشیرین به رشد مو و سلامت آن کمک می‌کند. در زیر، برخی خواص لیمو شیرین برای مو آمده است.

جلوگیری از موخوره (دوشاخه‌شدن انتهای مو)
لیمو شیرین یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از بروز موخوره و ایجاد شوره‌ سر است.

تقویت مو
ویتامین‌های موجود در لیمو شیرین جزء فعالی هستند که موجب تقویت مو می‌شوند.

ضدعفونی‌کننده و ضدباکتری
روغن حاصل از لیمو شیرین به‌عنوان یک ماده‌ی ضدعفونی‌کننده و ضدباکتری به سلامت مو کمک می‌کند.

رنگ موی بهتر
لیمو شیرین محتوی عنصر مس است. این عنصر به تشکیل رنگدانه‌ی ملانین کمک می‌کند. ملانین رنگدانه‌ی اصلی مو است.


30. خواص لیمو شیرین برای پوست


از جمله خواص لیمو شیرین می‌توان به تأثیر در زیبایی پوست اشاره کرد. ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در لیمو شیرین به طراوت و شادابی پوست کمک می‌کنند.

کاهش درد ناشی از گازگرفتن حشرات
لیمو شیرین می‌تواند درد ناشی از گازگرفتن حشرات را کاهش داده و موجب زیبایی رنگ پوست شود.

درمان جوش‌ها
لیمو شیرین می‌تواند به درمان و رهایی از انواع جوش های پوستی کمک بکند.

سم‌زدایی بدن
لیمو شیرین خون را تصفیه می‌کند و خطر بروز بیماری های پوستی را کاهش می‌دهد.

سفیدی و پاک‌کنندگی پوست
انواع جوش‌ها، لکه‌ها و آکنه به‌کمک لیمو شیرین از پوست پاک می‌شوند. درنتیجه لیمو شیرین به سفیدی و پاکی پوست هم کمک می‌کند.

ضدپیری پوست
لیمو شیرین باعث جلوگیری از پیری پوست شده و به استحکام و قدرت آن کمک می‌کند.

رنگ پوست زیبا
ترکیب‌ مقدار مناسبی از آرد نخود و آب لیمو شیرین می‌تواند به بازشدن منافذ پوست کمک کند و رنگ پوست فرد را بهبود دهد.


منبع : food.ndtv healthbenefitstimes
 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 97/8/22:: 9:25 عصر     |     () نظر
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >