سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردم دنیا در کار دنیا دو گونه‏اند : آن که براى دنیا کار کرد و دنیا او را از آخرتش بازداشت ، بر بازمانده‏اش از درویشى ترسان است و خود از دنیا بر خویشتن در امان . پس زندگانى خود را در سود دیگرى دربازد . و آن که در دنیا براى پس از دنیا کار کند ، پس بى آنکه کار کند بهره وى را از دنیا بسوى او تازد ، و هر دو نصیب را فراهم کرده و هر دو جهان را به دست آورده ، چنین کس را نزد خدا آبروست و هر چه از خدا خواهد از آن اوست . [نهج البلاغه]
https://keramatzade.com

 

بیمه شخص ثالث خودرو ،ماشین هم مثل انسان برای بقای عمر خود نیاز به بیمه دارد تا بتواند با سلامت بیشتری زندگی کند و خطر حادی آن را تهدید نکند، با بیمه شخص ثالث خودرو و بدنه که به ترتیب جزو بیمه‌های اجباری و اختیاری خودرو است، می‌توانید به خودروهای خود حیات تازه‌ای ببخشید!

بیمه شخص ثالث خودرو ،در حقیقت خرید هر یک از بیمه‌های خودرو، می‌تواند خسارت ناشی از حوادث و خطراتی که اتومبیل شما را تهدید می‌کند، کاهش دهد.

از جمله حوادث خطرآفرینی که ممکن است برای هر خودرویی رخ دهد، اتفاقاتی از قبیل: آتش سوزی، سرقت و آسیب سرنشینانِ خودرو است. در صورت مواجه شدن با هریک از اتفاقات، می‌توانید از بیمه خودرو استفاده کنید و خسارت‌های خودرو خود را کاهش دهید.

 بیمه شخص ثالث خودرو چیست؟ بیمه شخص ثالث کیست؟

در بیمه شخص ثالث خودرو ، مالک وسیله نقلیه شخص اول به شمار می آید.( اکثر بیمه‌نامه‌ها تحت عنوان بیمه‌گزار شناخته می‌شود)، شخص ثانی شرکت بیمه است که متعهد به جبران هزینه‌ها طبق بیمه‌نامه است. شرکت بیمه در بیمه‌نامه با عنوان بیمه‌گر درج می‌شود. در نهایت، شخص ثالث فرد زیان‌دیده در حوادث رانندگی است. ( منظور از زیان دیده هر شخص غیر از راننده مقصر است). حال که با تعریف شخص ثالث آشنا شدید، باید بدانید که ” بیمه شخص ثالث چیست” . تعریف این بیمه بسیار مهم است.

تمامی اشخاصی که در یک حادثه تصادف، زیان مالی و جانی می‌بینند تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرند. این بیمه هزینه‌های مربوط به درمان، فوت و خسارات به اموال را جبران می‌کند. در این‌گونه اتفاقات راننده مقصر هم می‌تواند از مزایای بیمه حوادث راننده که شاخه‌ای جدید از بیمه شخص ثالث خودرو ، به شمار می‌آید استفاده کند. باید توجه داشت که بیمه حوادث راننده فقط زیان‌های جانی را به عهده می‌گیرد و در مقابلِ زیان‌های مالی هیچ گونه مسئولیتی ندارد.

 دلیل نام گذاری بیمه شخص ثالث خودرو

در بیمه شخص ثالث، مالک وسیله نقلیه شخص اول به شمار می‌آید (که در اکثر بیمه نامه‌ها تحت عنوان بیمه‌گزار شناخته می‌شود)، شخص ثانی شرکت بیمه است که متعهد به جبران هزینه‌ها طبق قرارداد است. ( در بیمه‌نامه با عنوان بیمه‌گر درج می‌شود.) شخص ثالث فرد زیان‌دیده در حوادث رانندگی است (که منظور غیر از راننده مقصر است). به عنوان نمونه، تمامی اشخاصی که در یک حادثه تصادف، زیان مالی و جانی می‌بینند تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرند.

این بیمه هزینه‌های مربوط به درمان، فوت و خسارات وارد شده به اموال را جبران می‌کند. در اینگونه اتفاقات راننده مقصر هم می‌تواند از مزایای بیمه حوادث راننده که شاخه‌ای جدید از بیمه شخص ثالث خودرو ، به شمار می‌آید استفاده کند. باید توجه داشت که بیمه حوادث راننده فقط  زیان‌های جانی را به عهده می‌گیرد و در مقابل زیان‌های مالی هیچ گونه مسئولیتی ندارد.

 پوشش‌های مختلف بیمه اتومبیل چیست؟

از جمله پوشش‌های بیمه شخص ثالث خودرو ، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • جبران هزینه‌های مالی اشخاص ثالث در سوانح رانندگی و جبران هزینه ها
  • جبران هزینه‌‌ها و خسارت‌های جانی به سرنشینان اتومبیل راننده مقصر و حتی خود فرد راننده مقصر

 چگونگی محاسبه حق بیمه در بیمه شخص ثالث خودرو سال 1400

بیمه شخص ثالث خودرو ، بر چند اساس تعیین می‌شود. عوامل مختلفی هم وجود دارد که بر قیمت نهایی این بیمه تاثیر می گذارند که در ادامه به شرح هر کدام از این عوامل می‌پردازیم.

 اول- بیمه مرکزی، اعلام کننده حق بیمه پایه

مبلغی که برای دیه کامل انسان در ماه حرام اعلام می‌شود تعیین کننده حق بیمه در بیمه شخص ثالث خودرو ، و تعهدات این بیمه برای پوشش زیان‌های جانی و مالی است. هر سال قوه قضاییه نرخ دیه را اعلام می‌کند. برای مثال در سال 1400 دیه کامل انسان در ماه های حرام 640 میلیون تومان و در ماه‌های غیر حرام 440 میلیون تومان اعلام شد. بر اساس تقویم قمری ماه‌های ذی الحجه، ذی القعده، رجب و محرم به عنوان ماه‌های حرام شناخته می‌شوند. به این معنا که اگر شخصی در هر کدام از این چهار ماه بر اثر حوادث رانندگی فوت کند میزان دیه ای که به او تعلق می‌گیرد 640 میلیون تومان و در سایر ماه‌ها 440 میلیون تومان است.

به این ترتیب حداقل پوشش مالی در سال1400 به میزان یک چهلم دیه کامل انسان در ماه‌های حرام یعنی 16 میلیون تومان تعیین شده‌است. بیمه مرکزی با توجه به این مبلغ، حداقل و حداکثر حق بیمه پایه را محاسبه کرده و به شرکت‌های بیمه گر اعلام می‌کند. از آنجایی که این مبلغ حق پایه بیمه است، فاکتورهای مختلف دیگری وجود دارد که حق بیمه را می‌توانند افزایش و یا کاهش دهند که در ادامه با این عوامل بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

 

 یک استثنا در بخشش جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث خودرو

فقط در یک صورت است که جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث مورد بخشش قرار می‌گیرد؛ آن هم حالتی که اعتبار بیمه‌نامه شما در زمانی به پایان برسد که خودرو در پارکینگ نیروی انتظامی باشد. در این حالت می‌توانید با ارائه مجوز رفع توقیف به شرکت بیمه طرف قراردادتان از پرداخت جریمه دیرکرد معاف شوید.

یکی از بهترین راه‌ها برای خرید و تمدید بیمه، خرید آنلاین بیمه از سایت modirebimeh.ir است. به این ترتیب هیچ گونه محدودیتی از نظر زمان و مکان نخواهید داشت. در هر ساعتی از شبانه روز که بخواهید و در هر نقطه‌ای از جهان که هستید می توانید بیمه شخص ثالث خودرو ، خود را خریداری و یا تمدید کنید. یکی از مزایای ویژه آن، یادآوری سررسید بیمه در زمان مناسب به شما است.

 نرخ پایه تعرفه بیمه ثالث ایران در سال 1400

بانک مرکزی هر ساله نرخ و پایه مشخصی را برای بیمه شخص ثالث در نظر می‌گیرد و تمامی شرکت‌های بیمه‌گر ملزم به در‌نظر‌گرفتن این تعرفه‌ها در نرخ بیمه شخص ثالث هستند. همواره می‌توانید برای محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث ایران در سال 1400 به مقاله قیمت بیمه شخص ثالث ایران را در سال1400 چگونه محاسبه کنم؟ مراجعه نمایید.

 

ممکن است در مواقعی تمایل به انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث خود به خودروی دیگری داشته باشید. این کار را می‌توانید به دو شکل انجام دهید. در صورتی که خودروی خود را بفروشید و ماشین جدیدی خریداری کنید، می توانید تخفیف بیمه نامه خود را به ماشین جدید انتقال دهید. حالت دوم مربوط به زمانی است که قصد داشته باشید تخفیف بیمه نامه خود را به شخص دیگری انتقال دهید. در این صورت انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث فقط در بین اعضای خانواده (پدر، مادر و فرزندان) امکان پذیر خواهد بود.

در انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث محدودیت «خودروهای مشابه» وجود دارد. این قانون شما را به این محدود می کند که فقط می‌توانید بین خودروهایی با کاربری مشابه این انتقال را صورت دهید. برای مثال نمی‌توانید تخفیف بیمه‌نامه خود را از یک تاکسی به یک خودرو با کاربری بارکش انتقال دهید.

می‌توانید برای اطلاعاتی از قبیل زمان انتقال بیمه شخص ثالث خودرو ،قوانین انتقال بیمه شخص ثالث، انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث به خودروی صفر، انتقال بیمه شخص ثالث به شرکت بیمه دیگر و مواردی از این قبیل، مقاله‌ی انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث 1400 را با دقت زیادی مطالعه نمایید، قطعا پس از خواندن این مقاله، به راحتی اقدام به انتقال بیمه شخص ثالث خود خواهید کرد.

 تغییر شرکت بیمه‌ نامه شخص ثالث خودرو

در صورتی که بیمه شخص ثالث شما دارای ت ع خ باشد و تصمیم بگیرید بیمه نامه خود را با شرکتی دیگر تمدید کنید، تمامی سوابق و سال های تخفیف شما حفظ خواهد شد و به هیچ عنوان از بین نمی رود.

  • انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید خودرو: بیمه بدنه تنها به یک شخص تعقل دارد و نمی توان آن را انتقال داد. اما بیمه شخص ثالث عملکرد متفاوتی دارد و می توان آن را به شخص دیگر نیز انتقال داد چون این بیمه می تواند متعلق به خودرو و یا خود شخص باشد. در صورتی که ماشین خود را بفروشید، مالک جدید آن می تواند بیمه نامه را به نام خود ثبت کند. در این حالت یک الحاقیه به بیمه نامه اضافه می شود که نشان می دهد بیمه نامه به شخص دیگری انتقال داده شده‌است. می توانید مشخصات بیمه نامه را تغییر ندهید و ماشین را با خیال راحت معامله کنید؛ چون شماره شاسی خودرو در بیمه نامه نوشته شده‌است. از آنجایی که کارت خودرو به نام مالک جدید آن ثبت می شود هیچ مشکلی متوجه شما نخواهد بود.
  • انتقال دادن تخفیف بیمه شخص ثالث: ممکن است در مواقعی تمایل به انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث خودرو ، خود به خودروی دیگری داشته باشید. این کار را می توانید به دو شکل انجام دهید. در صورتی که خودروی خود را بفروشید و ماشین جدیدی خریداری کنید، می توانید تخفیف بیمه نامه خود را به ماشین جدید انتقال دهید. حالت دوم مربوط به زمانی است که قصد داشته باشید تخفیف بیمه نامه خود را به شخص دیگری انتقال دهید. در این صورت انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث فقط در بین اعضای خانواده (پدر، مادر و فرزندان) امکان پذیر خواهد بود.

 

 تغییرات قانون بیمه شخص ثالث خودرو در سال 1400

قانون بیمه شخص ثالث در سال 1400 تغییرات محسوسی را تجربه کرد که شما به عنوان یک بیمه گزار باید از این تغییرات و قوانین مربوط به آن اطلاعات کافی داشته باشید.

  1. الحاقیه بیمه شخص ثالث: در سالهای گذشته مطابق با قانون قبلی بیمه گزارانی که سررسید بیمه نامه آن ها در ابتدای سال شمسی نبود ملزم می شدند تا با اعلام نرخ جدید حق بیمه از طرف بیمه مرکزی مابه التفاوت حق بیمه را پرداخت کنند تا بتوانند از حداقل سقف پوشش مالی برخوردار شوند. این مابه التفاوت به شکل یک الحاقیه صادر می شد که برای بسیاری از رانندگان تبدیل به یک دغدغه جدی شده‌بود. در سال 96 قانونی تصویب شد که به موجب آن این الحاقیه حذف شد و در صورت تصادف و خسارت، هزینه مابه التفاوت ناشی از افزایش نرخ سالانه دیه و حق بیمه، توسط صندوق خسارات بدنی پرداخت می شود و کسی از بابت خرید الحاقیه هیچ گونه نگرانی نخواهد داشت.
  2. بیمه شخص ثالث خودرو ، برای رانندگان سابقه دار: مطابق با قانون جدید نرخ بیمه شخث ثالث برای رانندگانی که نمره منفی بالایی دارند و سوابق تخلف آن ها زیاد است با سایر افراد تفاوت دارد. چون بیمه این افراد ریسک بالاتری دارد مطابق با این قانون شرکت های بیمه حق بیمه بیشتری از این اشخاص دریافت می کنند.
  3. برخورد قانون جدید با متقلبان: مطابق با قانون جدید بیمه شخص ثالث اگر کسی با صحنه سازی و نمایش اقدام به دریافت خسارت از بیمه کند، به حبس تعزیری محکوم می‌شود و ملزم است دو برابر مبلغ دریافتی از بیمه را پرداخت کند.

بر اساس این قانون راننده مقصر در حادثه، به هیچ عنوان زندانی نمی شود.

 

با توجه به تمامی نکاتی که گفتیم، معیارهای مناسبی برای خرید بیمه شخص ثالث خودرو ، دارید و از قوانین مربوط به این بیمه آگاهی پیدا کرده اید. حالا برای خرید بیمه شخص ثالث تمامی فاکتورهای موثر را می شناسید و می توانید با استفاده از modirebimeh.ir خرید بیمه را به شکل مطلوب تجربه کنید.

Source:bimeh
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 100/12/23:: 12:48 صبح     |     () نظر