سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صدقه دارویى است درمانبخش و کردار بندگان در دنیاى آنان پیش دیده‏هاشان بود در آخرت ایشان هرچه را در این جهان کنند ، در آن جهان بینند . [نهج البلاغه]
https://keramatzade.com

 

راهنمای بیمه شخص ثالث خودرو؛ بیمه شخص ثالث چیست و چه قوانینی دارد؟

 


زمان تقریبی مطالعه : 15 دقیقه

 

راهنمای بیمه شخص ثالث ،بیمه شخص ثالث خودرو یکی از مهم ترین بیمه های اجباری است که باید توسط دارندگان وسایل نقلیه اخذ شود و مربوط به کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین از جمله: انواع بیمه خودروی سواری شخصی، بیمه خودروی مسافربری، بیمه وانت بار، بیمه کامیون، بیمه کامیونت، بیمه خاور،بیمه تریلی،بیمه اتوبوس، بیمه مینی بوس، بیمه ون، بیمه استیشن، و .. می باشد.

در صورتی که حین استفاده از خودرو هرگونه حادثه ای برای افراد ثالث رخ دهد و باعث خسارت های مالی و جانی برای افرادی به غیر از راننده شود می توان از بیمه شخص ثالث استفاده کرد. در راهنمای بیمه شخص ثالث که در پیشروی شما قرار دارد به طور مفصل در مورد جزئیات قانون بیمه شخص ثالث صحبت خواهد شد تا در صورتی که زمان خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث خودرو شما فرارسیده است با در نظرگرفتن تمام موارد مهم، بیمه ثالث مناسب و به صرفه را انتخاب کنید.


راهنمای بیمه شخص ثالث ،قانون بیمه شخص ثالث چیست؟

 


راهنمای بیمه شخص ثالث ،مبنای تعیین نرخ بیمه شخص ثالث خودرو چیست

راهنمای بیمه شخص ثالث ،یکی از مهم ترین نکاتی که به طور حتم باید در راهنمای بیمه ثالث لازم است مورد بررسی قرار بگیرد ، مبلغ بیمه شخص ثالث خودرو است.

مبنای تعیین مبلغ بیمه شخص ثالث و نرخ پایه این بیمه به موجب قانون حداقل مبلغ بیمه برای خسارات بدنی و جانی با توجه به دیه یک فرد مسلمان (دیه مرد) در ماه های غیر حرام تعیین می شود.


راهنمای بیمه شخص ثالث ،تغییرات نرخ پایه بیمه ثالث اتومبیل در سال 1400

راهنمای بیمه شخص ثالث ،در صورت نیاز به محاسبه مبلغ تمدید اعتبار بیمه نامه در سال 1400 را داشته باشید باید بدانید که نرخ پایه بیمه ثالث خودرو چیست و با توجه به چه فاکتورهایی تعیین می شود.

نرخ پایه بیمه توسط بیمه مرکزی تعیین می شود. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران این نرخ را با توجه به نرخ دیه تعیین می کند که هر سال توسط قوه قضائیه تعیین می شود.

به دلیل افزایش مبلغ دیه فرد مسلمان است (که با افزایش دیه و توسط قوه قضاییه تعیین می شود) ما شاهد افزایش حداقل مبلغ مورد نیاز برای بیمه ثالث خودرو می باشیم.

در سال جاری نرخ دیه در ماه های غیر حرام برابر با 480 میلیون تومان تعیین شد که باعث افزایش نرخ پایه بیمه گردید. این مبلغ در ماه های غیر حرام تا بیش از ششصد میلیون تومان افزایش خواهد یافت (در صورت وقوع سانحه در این ماه ها باید بدانید خسارت بیشتری توسط بیمه در ماه های حرام پرداخت خواهد شد).


راهنمای بیمه شخص ثالث ،تاثیر مشخصات و کاربری خودرو بر مبلغ بیمه شخص ثالث چیست

راهنمای بیمه شخص ثالث ،علاوه بر نرخ دیه که مهم ترین نقش را در تعیین مبلغ بیمه خودرو دارد، عوامل دیگری هم هستند که روی مبلغ حق بیمه تاثیر خواهند گذاشت.

یکی از این عوامل مشخصات خودرویی است که قصد بیمه کردن آن را دارید (سواری، باربری، عمومی، کشاورزی و …). به خصوص تعداد سیلندر خودرو و کاربری آن ( انواع خودروی باربری، مسافربری یا سواری شامل آژانش مسافرتی، مسافربری درون شهری، و …) نقش مهمی در هزینه مورد نیاز برای تمدید بیمه نامه دارند.

در این بین موتورسیکلت ها نیز باید بیمه نامه داشته باشند اما هزینه لازم برای دریافت بیمه برای موتور سیکلت کمتر از خودروهای چهارچرخ است و در سال 1400 در اکثر موارد کمتر از یک میلیون تومان بوده است.

راهنمای بیمه شخص ثالث ،پس از این که با توجه به تعداد سیلندر و کاربری خودرو یا موتورسیکلت توانستید از حق بیمه شخص ثالث ان در سال 1400 آگاه شوید، نوبت به اعمال تخفیفات و یا جرائم بیمه می رسد که در ادامه بررسی شده است.



راهنمای بیمه شخص ثالث ،در سال 1400 سقف تعهدات مالی شرکت بیمه شخص ثالث چیست

سقف تعهدات مالی شرکت بیمه در صورتی که خودرو یا اموال شخص ثالث آسیب ببیند مهم است و برای همین پیش از تهیه بیمه شخص ثالث لازم است بدانید که سقف تعهدات مالی این بیمه چقدر است.

حداقل میزان تعهدات پیش بینی شده در بیمه ثالث در سال 1400 برابر با 16 میلیون تومان است. اما شما می توانید با پرداخت مبالغ اضافه سقف این تعهدات را تا مبلغ 180 میلیون بالا ببرید و تا اطمینان داشته باشید در صورت بروز سانحه بیمه پوشش مالی بیشتری را پرداخت خواهد کرد.

  • زیان دیدگان خارج از خودروی مسبب حادثه

سقف تعهدات شرکت بیمه برای پرداخت خسارت به کسانی که در خارج از خودروی مسبب حادثه متحمل ضرر و زیان شده اند، ده برابر سقف تعهدات بدنی ذکر شده در بیمه نامه می باشد.

به طور معمول خسارت هایی که به اشخاص ثالث در خارج از خودروی مقصر وارد می شود کمتر از این میزان است، اما در صورتی که این خسارات بیش از سقف ذکر شده باشد، مبلغ خسارتی که شرکت بیمه باید پرداخت کند بین زیان دیدگان تقسیم خواهد شد.

بر اساس قوانین موجود صندوق تامین خسارت های بدنی می تواند باقی مانده خسارت را به این افراد با در نظر گرفتن ضوابط قانونی پرداخت کند.

راهنمای بیمه شخص ثالث ،ما در مورد صندوق تامین خسارات بدنی در ادامه توضیح خواهیم داد، اما به طور حتم در صورتی که در حادثه ای تلفات و صدمات زیادی به افراد ثالث وارد شده باشد، بهتر است که برای آگاهی کامل از سقف این تعهدات و نحوه تخصیص آن با کارشناسان بیمه مشورت کنید.

  • سقف تعهدات بیمه برای سرنشینان داخل خودروی مسبب حادثه

حال که می دانید سهم آسیب دیدگان خارج خودرو از بیمه شخص ثالث چیست باید بدانید که در صورتی که وسیله نقلیه ای که باعث ایجاد سانحه رانندگی شده است دارای سرنشین باشد، سرنشینان خودرو نیز جزو اشخاص ثالث محسوب می شوند و می توانند هزینه خسارت های بدنی وارد شده به خود را تا سقف معینی از شرکت بیمه دریافت کنند.

اجازه بدهید با یک مثال سقف این تعهدات را برای شما روشن کنیم:

فرض کنید که ظرفیت مجاز یک خودرو چهار نفر باشد. در این صورت سقف مبلغ قابل پرداخت به سرنشینان داخل خودرو مربوطه با توجه به قوانین بیمه شخص ثالث چهار برابر سقف تعهدات بدنی بیمه نامه است.

راهنمای بیمه شخص ثالث ،در این حالت در صورتی که تعداد افرادی که داخل خودرو بوده اند بیش از حد مجاز بوده و برای مثال پنج نفر باشند، مبلغ خسارت بیمه نامه که شرکت آن را پرداخت می کند بین این 5 نفر تسهیم می شود.

باقی مانده مبلغ که همان مابه التفاوت خسارت بدنی وارده به اشخاص ثالث است از طریق صندوق تامین خسارت های بدنی پرداخت شده و طبق مقررات از مقصر حادثه دریافت خواهد شد.

نکته بسیار مهم:

در تصادفاتی که خسارات وارده به افراد بسیار زیاد بوده و بیش از سقف تعهدات شرکت بیمه باشد، با توجه به این که امکان پرداخت کلیه خسارت ها وجود ندارد، شرکت بیمه باید این موضوع را به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و صندوق پرداخت مابه التفاوت خسارات گزارش دهد (در این گزارش باید کلیه مستندات مربوط به خسارت ها و آسیب های وارد شده موجود باشد).

راهنمای بیمه شخص ثالث ،صندوق تامین خسارت های بدنی چیست؟

ما در بخش های قبل اشاره شد که در صورتی که خسارت های وارد شده به اشخاص ثالث بنا به دلایلی توسط شرکت بیمه پرداخت نشود، صندوق تامین خسارت های بدنی آن را پرداخت خواهد کرد.

شاید برای شما سوال باشد که دلیل پیش بینی این صندوق در قوانین بیمه شخص ثالث چیست و چرا باید خسارت های وارد شده از جایی به جز منابع شرکت های بیمه گر تامین شود؟

در پاسخ باید گفت که به طور حتم کسی که در یک حادثه رانندگی به عنوان شخص ثالث آسیب دیده است هیچ گونه تقصیری در بروز سانحه نداشته است و برای همین است که قانون تمهیدات لازم را برای پشتیبانی از افرادی که در سوانح رانندگی دچار صدمه می شوند اندیشیده است.

 

راهنمای بیمه شخص ثالث

راهنمای بیمه شخص ثالث ،به طور حتم بیمه نامه شخص ثالث با توجه تک برگ بودن نخواهد توانست اطلاعات زیادی در مورد شرایط شخص ثالث و نحوه پرداخت خسارت توسط شرکت های بیمه در اختیار مخاطبان قرار دهند. زیرا که جزئیات بسیار زیادی در قوانین تصویب شده برای بیمه اجباری خودرو توسط رانندگان وجود دارد که بررسی همه آن ها کار آسانی نخواهد بود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
You have already voted for this article with rating 5


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 100/11/11:: 8:53 صبح     |     () نظر