سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اساس دانش بردباری است . [امام علی علیه السلام]
https://keramatzade.com

 

فرانشیز بیمه چیست ،آیا شما هم ” فرانشیز ” را در قبض داروی خود دیده‌اید؟ فرانشیز بیمه چیست یا هنگام استفاده از بیمه باربری، ملزم به پرداخت بخشی از هزینه ازجیب شده‌اید؟ فرانشیز بیمه چیست در این مواقع حتما از خود پرسیده‌اید:” من که حق بیمه را پرداخته‌ام، چرا باید فرانشیز بیمه را هم پرداخت کنم؟”. این‌جاست که بایستی با اصطلاح فرانشیز بیمه بیش از پیش آشنا شویم.فرانشیز بیمه چیست برای درک بهتر معنی این اصطلاح بیمه‌ای و نداشتن حس فریب خوردن از شرکت‌های بیمه، با ما در این مقاله همراه باشید.

 معنای فرانشیز بیمه چیست

اگر یک به یک فرهنگ لغت ها را ورق بزنیم تا ریشه کلمه فرانشیز را در زبان های مختلف مورد بررسی قرار دهیم؛ می توان این واژه را هم در زبان انگلیسی یافت و هم در زبان فرانسوی که در هر یک از این زبان ها به یک معنایی بکار گرفته می شود. به این صورت که واژه فرانشیز بیمه چیست در زبان انگلیسی با تلفظ فرنچایز این واژه به کار گرفته می شود که ترجمه دقیق آن حق امتیاز می باشد. اما در زبان فرانسه این کلمه به معنای حق رای دادن یا آزادی و معافیت، حق و امتیاز می باشد.


 

فرانشیز بیمه چیست درصدی از مبلغ بیمه است. هر قدر مبلغ بیمه بیشتر باشد فرانشیز به همان نسبت بالاتر خواهد بود.

 فرانشیز به عنوان درصدی ثابت از خسارت

بیمه‌گزار، براساس درصدی معین که معمولاً کوچک است با بیمه گر در جبران خسارت سهیم میشود.اگر خسارت وارد شده، 50 میلیون تومان و فرانشیز بیمه‌نامه 20 درصد باشد، شرکت بیمه مدنظر، 40 میلیون تومان را جبران کرده و مابقی بر عهده فرد بیمه‌گزار خواهد بود. به طور کلی، باید در نظر داشت که هر قدر خسارت وارد شده بیشتر باشد، سهم بیمه‌گزار از مبلغ خسارت وارده بیشتر خواهد شد.

  فرانشیز ترکیبی

فرانشیز بیمه چیست به صورت ترکیب از دو مورد بالا محاسبه می‌شود. به این صورت که هم از عدد و رقم ثابت و مشخص شده و هم از درصد خسارت به صورت ترکیبی استفاده می‌شود. محاسبه فرانشیز به این صورت است که اگر بیمه 20 درصد خسارت را به عنوان فرانشیز در نظر گرفته باشد و سقف فرانشیز 400 هزار تومان باشد، هر کدام که کمتر است، به عنوان مبلغ فرانشیز مشخص می‌گردد. گاهی در بیمه‌های باربری برای تعیین میزان فرانشیز، از ترکیب سقف خسارت و درصد فرانشیز استفاده می‌شود. مثلا فرانشیز 15% و سقف فرانشیز 150 هزار تومان( هر کدام که کمتر بود) کسر می‌شود.


 

فرانشیز بیمه چیست به دسته های مختلف بیمه ای نظیر بیمه مسئولیت تعلق می گیرد.

 کسر فرانشیز از خسارت چه توجیهی دارد؟

فرانشیز بیمه چیست یکی از مباحث مهم در مدیریت خطر است. اصولا بیمه‌گزار به دلیل نیاز به پوشش‌های بیمه‌ای به شرکت بیمه مراجعه می‌کند. بیمه‌گذار نگران ایجاد خسارتهایی است که تحمل آن از عهده او خارج باشد. بیمه گذار از خسارت‌های کوچک واهمه ندارد. مثلاًاگر تصادف اتومبیل منجر به سائیدگی مختصر گلگیر و یا شکستن یک چراغ کوچک شود، مالک خودرو نگران آن نمی‌شود.

او نگران حوادثی است که سبب وارد شدن خسارت چند میلیون ریالی برای خودش و همچنین طرف تصادف او شود. یا این‌که تصادف، سبب بروز خسارت جانی گردد. در این صورت، بیمه‌گزار بایستی هزینه معالجه و دیه آن را بپردازد. گاهی برای شخص مثلاً راننده، پزشک یا داروساز یا صاحب رستوران وضعیتی پیش می‌آید که زیان دیده با مراجعه به مراجع قضایی خسارتی از او مطالبه میکند. این اعاده خسارت، چند برابر همه داراییهای بیمه‌گزاراست. اگر خسارت در حد فرانشیز باشد همه قادر به تحمل آن هستند.


 دلایل کسر فرانشیز بیمه چیست

الف) فرانشیز بیمه چیست 

فرانشیز بیمه چیست بیمه تأمین اجتماعی نیز به منزله درصد یا مقداری از حق بیمه‌هایی است که شما می‌بایست پرداخت کنید تا با در دست داشتن دفترچه تأمین اجتماعی بتوانید نسبت به پرداخت آزاد هزینه های درمانی، مبلغی به مراتب کمتر را پرداخت نمایید. بنابراین حق فرانشیز در بیمه نامه های مختلف و نیز در شرکت های بیمه ای مختلف با توجه به نوع پوشش های مختلف بیمه ای متفاوت می باشد.

 

  • در بیمه‌های آتش سوزی غالباً از اعمال فرانشیز خودداری می‌شود؛ زیرا، معمولاً خسارت‌های آتش سوزی ارقام بزرگی هستند. کسر مبالغ جزیی فرانشیز اثر قابل توجهی در روابط بیمه‌گر و بیمه‌گذار ندارد. فقط در پوشش‌های خطرات اضافی در بیمه‌نامه های آتش سوزی کسر خسارت صورت می‌گیرد. مثلاً در بیمه زلزله فرانشیز، 15 درصد خسارت، فرانشیز است.

 اعمال فرانشیز درباره بیمه باربری و مهندسی

  • در بیمه‌های باربری بیمه‌نامه‌ای به نام بیمه با شرط صادر می‌شود.  نام سابق این بیمه ALL RISK  بود. در این نوع بیمه، هیچ‌گونه فرانشیزی اعمال نمی‌شود. در بیمه با شرط B برای خسارات خصوصی فرانشیزی به صورت درصد وجود دارد. این درصد فرانشیز بر مبنای مبلغ بیمه اعمال می‌شود (مبلغ هر بسته).ولی در این نوع بیمه برای خسارات مشترک یا جنرال، فرانشیز اعمال نمیشود.
  • معمولاً در بیمه‌های مهندسی فرانشیز قابل توجهی اعمال می‌شود.

 کسر فرانشیز برای بیمه‌های اتومبیل

  • در بیمه بدنه اتومبیل فرانشیز به طور معمول وجود دارد. میزان آن بسته به نوع خسارت متغیر است. مثلاً برای خسارت کلی یا جزیی، رقم فرانشیز ممکن است ثابت یا درصد معینی از خسارت باشد. حتی برای بعضی اجزای اتومبیل، فرانشیزی خاص معین می‌شود.

 فرانشیز بیمه چیست ، در بیمه اشخاص

بیمه های اشخاص عمدتاً سه نوع شامل بیمه‌های عمر، حادثه، درمان هستند. در بیمه‌های عمر فرانشیز متداول نیست. توجیهی نیز برای این فرانشیز وجود ندارد. بیمه گذار علاقه مند است سرمایه بیمه عمر با مبلغ معین داشته باشد. کسر مبلغی از آن دلیلی ندارد. توجه داشته باشیم که اصولاً در بیمه عمر اطلاق خسارت به مبلغ بیمه نادرست است. یعنی، در بیمه عمر خسارتی وجود ندارد که ما سهمی از آن را بر عهده بیمه‌گذار بگذاریم.

 آیا در بیمه عمر، فرانشیز اعمال می‌شود؟

 بیمه عمر نوعی رابطه مالی و به منظور ایجاد پس‌انداز برای دوران کهولت یا برای بازماندگان است.

 فرانشیز بیمه حوادث وجود دارد؟

در بیمه‌های حوادث که خسارت نقص عضو و یا از کارافتادگی پرداخت می‌شود، قرار دادن مبلغی به عنوان فرانشیز از نظر فن و منطق بیمه‌ای مانعی ندارد؛ ولی معمول نیست. حتی برای هزینه معالجات که بعنوان تعهدی اضافی در بیمه حوادث متداول است، مفهوم کسر خسارت بیمه‌گر مطرح نیست.

 فرانشیز بیمه چیست و در بیمه‌های درمانی نظیر بیمه تامین اجتماعی چگونه کسر می‌شود؟

در بیمه های درمان، وجود فرانشیز به صورت یک قاعده و عرف مسلم درآمده است. در همه سیستم‌های بیمه درمان، فرانشیز برای هزینه‌های دارو و حق‌الزحمه پزشک وجود دارد.

اشاره به یک نکته جالب در بیمه درمان ضروری است : شخص بیمه‌گذار در بیمه درمان درباره لزوم مراجعه به پزشک و ایجاد هزینه تصمیم می‌گیرد.

فرانشیز بیمه چیست بدیهی است که افراد از لحاظ وضعیت روحی متفاوت هستند. بعضی به محض احساس ناراحتی با فرض وجود یک بیماری خطرناک بیدرنگ به یک یا چند پزشک مراجعه می‌کنند. بعضی دیگر در رفتن نزد پزشک، بی‌میل هستند. وجود فرانشیز تا حدودی از مراجعات غیرضروری جلوگیری می‌کند.

ناگفته نماند که در اغلب کشورها بیمه های درمان، بیمه  گرانی هستند؛ به خصوص، بیمه‌گران تعاونی، که با دریافت حق بیمه دیگری فرانشیز را هم تحت پوشش قرار می‌دهند. گرچه  این رویه نوعی حمایت بیشتر از بیمه شدگان است، ولی فرانشیز را منتفی می‌سازد.

درگذشته افراد می‌بایست فرانشیز 10 درصدی می پرداختند که اکنون این فرانشیز برای درمان بیماران کرونایی به 0 درصد رسیده است. لازم به ذکر است که برای بیماران بالای 65 سال فرانشیز ضرورتی ندارد. همچنین بیمه شدگانی که در شهرهای فاقد مرکز درمانی ملکی تامین اجتماعی ساکن اند، اگر به بیمارستان دانشگاهی برای درمان کرونا بروند، نیز از پرداخت فرانشیز 10 درصدی معاف هستند.

 فرانشیز بیمه چیست ، در بیمه‌های مسئولیت

بیمه مسئولیت هم در حقیقت نوعی از بیمه های اموال است. در همه بیمه‌های مسئولیت می‌توان شرط فرانشیز را پیش‌بینی کرد.

 تفاوت فرانشیز برای بیمه‌های مسئولیت اختیاری و اجباری

الف) فرانشیز بیمه چیست 

ب) در بیمه های مسئولیت اجباری که بنا به مصالح اجتماعی و به حکم قانون برقرار میشود، وجود شرط فرانشیز قابل توجیه نیست.

 

فرانشیز بیمه چیست ،چگونه انواع بیمه را آنلاین بخریم؟

فرانشیز بیمه چیست

فرانشیز بیمه چیست اگر می خواهید با داشتن بیمه خیال خود را راحت و آسوده خاطر کنید تا گرفتار هزینه های سرسام آور پزشکی و درمانی و خسارت های مختلف مالی نشوید؛ بهتر است همین الان تنها با ورود به وب سایت اینترنتی مدیر بیمه نسبت به خرید بیمه مورد نظر خود اقدامات لازم را صورت بخشید. خرید بیمه به صورت اینترنتی و غیر حضوری می تواند گام مثمر به ثمر و گزینه خوبی باشد تا از وقت و انرژی خویش صرفه جویی کرده و در هر زمان و مکانی اقدام به خرید بیمه کنید. سامانه مدیر بیمه در این زمینه همواره در خدمت شماست تا بتوانید بهترین و مناسب ترین بیمه ها را در کسری از ثانیه خریداری کنید.

 

source:bimeh.com
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
You have already voted for this article with rating 5


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 100/11/6:: 5:1 عصر     |     () نظر