سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمتی نیست جز به همراه عصمت . [امام علی علیه السلام]
https://keramatzade.com

مهارت ارتباط موثر چیست؟


تعریف ارتباط موثر

برای تعریف ارتباط موثر ابتدا به تعریف ارتباط می پردازیم. ارتباط فرآیندی است، که در آن تبادل اطلاعات، افکار و احساسات بین مردم از طریق صحبت کردن، نوشتن و یا زبان بدن صورت می گیرد. ارتباط موثر زمانی رخ می دهد که، مطلب انتقال داده شده از سمت طرف دریافت کننده درک شده باشد. اهداف ارتباط موثر شامل ایجاد یک درک مشترک، تغییر رفتار و کسب اطلاعات می باشد.


 

اجزاء ارتباط موثر

ارتباط موثر با رمزگذاری و مهارت انتقال درست پیام در یک مسیر روشن و مستقیم، به گیرنده پیام آغاز می گردد. که به گیرنده اجازه رمزگشایی درست از پیام را می دهد.

 

رمزگشایی یکی از مولفه ها و البته مهارت های ارتباط موثر است. و همچنین مورد نیاز گیرنده پیام است. تا از دریافت درست و درک پیام ارسال شده اطمینان حاصل شود. کلید یک رمزگشایی درست این است که مخاطب را بخوبی بشناسیم. همینطور برای یک رمزگشایی صحیح نیاز به خوب گوش کردن داریم.


 

شناخت گیرنده و ارتباط موثر

شناخت گیرنده ارتباط، اثر بخشیِ آن را بهبود می بخشد. این شناخت شامل سن، جنسیت، منطقه جغرافیایی، توانایی فکری و سبک زندگی گیرنده می باشد. به عنوان مثال، وقتی شما با یک کودک ابتدایی در خصوص مزایای مسواک زدن صحبت می کنید، می بایست از کلمات و لحن صحبت متفاوتی نسبت به یک نوجوان و یا بزرگ سال استفاده نمایید. در این صورت ارتباط موثر بین شما رخ می دهد. و پیامتان به درستی درک می شود.


 

زبان بدن و ارتباط موثر

زبان بدن یا همان ارتباط غیرکلامی شامل وضعیت و موقعیت دست، بازو، پاها، تماس چشم و حالات چهره می باشد. مطابقت زبان بدن با محتوای کلامی که در ارتباط موثر بکار برده شده در درک درست تاثیرگذار است. در صورت عدم تطابق و یا تضاد در زبان بدن با محتوای کلامی، گیرنده گیج شده و درک مناسبی از پیام ارسال شده نخواهد داشت. برای مثال، وقتی فردی می گوید: “من گوشم با شماست!”. ولی موقع صحبت کردن به جای دیگری(مثلا موبایل و یا تلویزیون) نگاه می کند و همینطور در حال خوردن چیزی است. در واقع زبان بدن این فرد پیام متفاوتی با آنچه که او می گوید منتقل می کند.

 

مقاله مرتبط:چگونه دیگران را متقاعد کنیم؟

 

احساسات و ارتباط موثر

احساسات می تواند در ارتباط موثر تاثیر گذاشته یا اختلال ایجاد کند. زمانی که فرستنده پیام عصبانی است، ممکن است در ارسال پیام او تاثیر منفی بگذارد.

 

همینطور اگر گیرنده ناراحت است و یا با پیام فرستنده موافق نباشد، ممکن است در انتقال درست پیام اختلال ایجاد کند. و فرستنده نتواند به خوبی پیام خود را منتقل کند. چرا که ممکن است در ادامه فرستنده نکات متفاوتی را در نظر گرفته باشد. توجه به احساسات، زبان بدن و موانع مفهومی در ارتباط موثر ضروری است.


 

توجه به موانع ارتباط موثر

برای برقراری ارتباط موثر توجه به رفع موانع به انتقال و درک درست پیام کمک می کند. برای این منظور ضروریست موانع ارتباط موثر مانند پیام های طولانی، آشفته، و یا ارائه اطلاعات بیش از حد در یک زمان را از بین ببریم.

 

توصیه می شود در برقراری ارتباط به زمان گیرنده توجه شود. و تا حد امکان پیام مختصر، مفید، واضح باشد. و بصورت مستقیم بیان شود.

 

همچنین در برقراری ارتباط موثر در نظر گرفتن سطح فرهنگی گیرنده و همچنین توانایی ارائه پیام به افراد مختلف بسیار کمک می کند.

 

هدف اصلی از برقراری ارتباط، انتقال پیام است. این پیام می تواند به صورت کلامی یا غیرکلامی منتقل شود. در واقع یک پیام را می توان به صورت آشکار یا ضمنی منتقل کرد.

هر گونه اشکالی در انتقال پیام می تواند باعث اختلال در ارتباط گردد. برای مثال ممکن است پیام به صورت کامل منتقل نگردد یا این که یک نفر پیامی را ارسال کند ولی فرد مقابل مفهوم دیگری را دریافت نماید. یا حتی کسی پیامی را بفرستد ولی دیگری هیچ پیامی را دریافت نکند. از این موارد معمولاً به عنوان «سوءتفاهم» یاد می شود. یک ارتباط موثر ارتباطی است که راه را بر سوءتفاهم های احتمالی ببندد.

تعریف ارتباط موثر: ارتباط موثر رابطه ای است که در آن شخص به گونه ای عمل می کند که در آن علاوه بر اینکه خودش به خواسته هایش می رسد، افراد مقابل نیز احساس رضایت دارند.

 

 

انواع ارتباط موثر بین فردی

 

  1. ارتباط قدرت مدار خودمحور

شخصی که چنین رفتاری دارد معمولاً:

  • می خواهد نظر خودش را به دیگران تحمیل کند.
  • حوصله گوش دادن به حرف های دیگران را ندارد.
  • بیشتر نصیحت می کند، پند و اندرز می دهد.
  • رفتارش مستبدانه و دیکتاتوری است.
  • دیگران را از عاقبت کارهایشان می ترساند.
  • این گونه اشخاص در درون خود اغلب احساس گناه و خجالت دارند.

?

مقاله مرتبط:فنون درست انتقاد کردن را یاد بگیرید

 

  1. ارتباط منفی و منفعل

در این روش شخص آگاهانه سعی می کند:

از درگیری اجتناب کند حتی اگر نتیجه اش رنج بردن خودش باشد.

به جای عمل، عکس العمل نشان می دهد.

خواست های دیگران را به خواسته های خود ترجیح می دهد و اطرافیان هم بیشتر از رفتار او سوءاستفاده کرده و از طرف او تصمیم می گیرند و سهم او را در رابطه انکار می کنند یا به او کار بیشتری ارجاع می دهند.

اغلب عصبانی، مأیوس، رنجیده، انزواطلب و غیراجتماعی است.

معمولاً چنان تحت تأثیر احساسات و هیجانات قرار می گیرد که حتی عادی ترین خواسته هایش را هم نمی تواند بیان کند.

در درون خود دائماً احساس نگرانی، نارضایتی و رنجش دارند.


 

  1. ارتباط موثر مثبت و موثر

شخصی که رفتاری مثبت و تأثیرگذار دارد:

در درجه اول با خودش و درونش رابطه ای آگاهانه دارد.

خود و دیگران را آنطور که هستند می پذیرد.

به نیازها، خواسته ها، افکار و ارزش های خود واقف است.

به رهبری اراده خود برای تأمین نیازهای خود فعالیت می کند.

برای کسب حقوقش مقاومت می کند.

از عزت نفس بالایی برخوردار است و برای رسیدن به خواسته هایش قدم اول را برمی دارد.

مستقیماً رابطه برقرار می کند.

راههای کسب ارتباط موثر: مهم ترین نکته ای که هنگام شروع یک گفتگو یا ارتباط بین فردی موثر باید مد نظر قرار دهیم این است که بسیاری از اشخاص به علت شرم و حیای ذاتی از آغاز کردن صحبت و گفتگو امتناع می ورزند و از این که طرف مقابل تمایلی به گفتگو نداشته باشد واهمه دارند.

 

مقاله مرتبط:رازهای متقاعد کردن اطرافیان

 

ارتباط موثر,ارتباط موثر با دیگران,ارتباط موثر با دیگران,مهارتهای زندگی

 

برای شروع یک گفتگو

  • یک سلام همراه با لبخند ارائه کنید. سلام همراه با لبخند علاوه بر اینکه پذیرش فرد مقابل ما را برخواهد انگیخت موجب برانگیختگی اعتماد به نفس ما خواهد شد.
  • برخورد خوش داشته باشید. وقتی در برخورد با دیگران رفتار ما خشک و دور از نشانه های تمایل به ارتباط است نباید انتظار داشته باشیم که طرف مقابل تمایلی، ارتباط با ما داشته باشد. ابرو درهم کشیدن، روی برگرداندن

 

و گوش نکردن بی میلی نسبت به رابطه با دیگران را نشان می دهد.

 

  • از پرش های ساده و تعارفات استفاده کنید.
  • به علاقمندی طرف مقابل توجه کنید (کتاب، موسیقی، شعر، طبیعت) در مورد مسایل مورد علاقه همدیگر صحبت کنید.
  • در مورد خودتان اطلاعات دهید. برای مثال رشته ای که تحصیل می کنید؟

احمدرضا کرامت

گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت زاده

What-is-effective-communication-skill

منبع:تبیان

 

دانلودpdf مقاله :مهارت ارتباط موثر چیست؟

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 96/10/25:: 6:4 عصر     |     () نظر

روش های درمان جوش صورت


تقریبا تمام افراد، آکنه و جوش صورت را در برهه‌ای از زندگی خود تجربه می‌کنند. از آنجایی که جوش صورت جوانی عامل اساسی عارضه باز شدن منافذ پوست است درمان جوش‌ها همواره در اولویت قرار دارد. در این مطلب 5 درمان خانگی آکنه ، جوش غرور جوانی را معرفی کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با زوم لایف همراه باشید.


 

جوش صورت و آکنه چیست؟

آکنه (Acne vulgaris) یا جوش غرور جوانی، که مردم آن را با عنوان جوش‌های ناشی از غرور جوانی می‌شناسند یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی و شایع‌ترین علت مراجعه بیماران به پزشکان متخصص پوست است. این بیماری معمولاً همزمان با بلوغ شروع می‌شود. در تقسیم‌بندی بیماری های پوستی، آکنه جزو یکی از بیماری‌های زائده‌های پوست یعنی مو است. ریشه مو در فضای کانال‌ مانندی به اسم فولیکولِ مو قرار گرفته و رشد می‌کند. از طرف دیگر، غدد چربی به عنوان یکی دیگر از زوائد پوستی، ترشحات خود را داخل فولیکول مو تخلیه می‌کنند که به سمت بالا حرکت کرده و روی سطح پوست پخش می‌شوند.

 

اساس ایجاد آکنه، اختلال در ترکیب و شدت چربی ترشح شده از غدد چربی و همچنین اختلال در روند و شدت شاخی شدن است.


 

جوش صورت وعلل بروز آکنه

 

بلوغ مهمترین عامل آغازکننده آکنه است و علت آن هم افزایش هورمون آندروژن می‌باشد. ثابت شده است که هورمون آندروژن یا هورمن مردانه باعث افزایش تولید چربی و همچنین افزایش روند شاخی شدن پوست می‌شود.

 

سایر عوامل شروع‌ کننده عبارتند از:

 

  • غذاهای حاوی پروتئین کم
  • غذاهای دریایی که حاوی ید زیاد هستند
  • استرس با مکانیزم افزایش هورمون‌های فوق کلیوی که آندروژن‌ها هم در آن وجود دارند
  • تحریک پوست با خاراندن و همچنین ایجاد زمینه التهاب و عفونت
  • وراثت
  • رطوبت بیش از حد
  • تغییرات هورمونی
  • حاملگی
  • مواد پاک‌کننده پوست
  • تعریق زیاد
  • استفاده از هورمون‌های آنابولیک
  • تجمع سلول‌های مرده و ایجاد زمینه مناسب برای بسته شدن دهانه فولیکول مو
  • داروهای دارای هالوژن (ید، کلرید، برومید) مثل لیتیوم، باربیتورات‌ها و غیره
  • غذاهای حاوی قند و چربی زیاد
  • کاهش مصرف ویتامین E و ویتامین A

 

درمان گیاهی جوش صورت

 

از آنجایی که جوش صورت عامل اساسی عارضه باز شدن منافذ پوست است درمان جوش‌ها همواره در اولویت قرار دارد.

 

برخی از روش‌های خانگی درمان جوش جوانی بدین شرح است:

 

  1. از یخ برای جوش صورت استفاده کنید

می‌توان از یخ در درمان جوش‌ها استفاده کرد. کافیست یک قطعه یخ را برای مدت کوتاهی روی جوش صورت قرار دهید. این روش به رفع سریع جوش‌ها کمک می‌کند.


 

  1. از تمرهندی برای جوش صورت استفاده کنید

عصاره تمرهندی کارایی فراوانی در درمان این عارضه دارد. قرار دادن عصاره تمرهندی روی پوست همچنین به درمان جراحات و اثار ناشی از جوش صورتکمک می‌کند.


 

  1. از گردو برای جوش صورت استفاده کنید

از گردو نیز می‌توان در رفع منافذ باز پوست استفاده کرد. بدین منظور، مقداری پودر گردو را با کمی شیر بخوبی مخلوط کنید و بر روی مناطق آسیب دیده پوست قرار دهید.


 

  1. حنا را برای جوش صورت از دست ندهید

 

حنا نیز بجز خواص رنگی دارای ارزش درمانی است. اگر حنا را با عصاره تمرهندی و دو قاشق سرکه سیب بخوبی مخلوط کرده و همانند روغن بر روی جوش‌ها بمالید، پس از سه یا چار مرتبه استفاده از این روغن، نتایج بسیار درخشانی حاصل خواهید کرد.


 

  1. از عسل برای جوش صورت استفاده کنید

 

برای درمان آکنه همچنین می‌توانید از عسل کمک بگیرید. عسل نوعی مرطوب کننده طبیعی است و باعث التیام جراحات می‌شود. عسل طبیعی بر عسل فراوری شده برتری دارد.

روش استفاده:

سه پیمانه عسل را با یک پیمانه دارچین مخلوط کرده و قبل از خواب بروی قسمت آسیب دیده پوست بمالید. صبح روز بعد، پوست را شستشو دهید. بزودی شاهد تاثیر شگرف این نسخه خواهید بود.

برای از بین بردن جوش هایی که به جوش غرور جوانی مشهور هستند، کارهای بسیاری می توان انجام داد که یکی از بهترین شیوه های درمانی آن، بکاربردن انواع ماسک است. ماسک جوانه گندم، ماسک نشاسته، ماسک پیاز و ماسک سفیده تخم مرغ از جمله ماسک های عالی برای بهبود جوش های غرور جوانی به شمار می آیند.

در ادامه به طرز تهیه و استفاده از این ماسک ها خواهیم پرداخت:


 

ماسک پیاز برای جوش صورت:

یک عدد پیاز متوسط را رنده کرده و از صافی رد کنید. سپس با پنبه آن را بر روی پوست خود بمالید. باقی مانده پیازها را با یک قاشق مرباخوری عسل مخلوط کنید. در این زمان حتما آب پیازی که از اول بر پوست خود مالیده اید، خشک شده است. اکنون این ماسکی را که تهیه کرده اید را به آرامی بر روی تمام پوست خود البته بجز دور چشم ، پخش نمایید. بعد از 15 دقیقه می توانید پوستتان را با آب سرد بشویید.


 

ماسک سفیده تخم مرغ برای جوش صورت :

یک عدد سفیده تخم مرغ را با یک قاشق عرق نعنا مخلوط کرده و خوب آنها را بهم بزنید. سپس این ماسک را به حالت ماساژ و به آرامی با حرکت دورانی بر روی پوست بمالید. زمانی که از این ماسک استفاده می کنید، به هیچ عنوان نباید صحبت کنید تا کاملا خشک و جذب گردد. بنابراین، زمانی که سفیده تخم مرغ بر روی پوستتان است، پوست خود را کاملا بی حرکت نگه دارید تا چین و چروک به وجود نیاید. پس از 15 دقیقه می توانید پوست خود را با آب سرد بشویید.


 

ماسک نشاسته برای جوش صورت :

برای تهیه این ماسک، 1 قاشق غذاخوری ماست را با یک قاشق چایخوری سرخالی نشاسته مخلوط نمایید و به آرامی و با حرکت دورانی آن را روی تمام پوست خود بمالید. پس از 15 تا 20 دقیقه با آب ولرم پوستتان را شستشو دهید، توجه داشته باشید هنگامی که این ماسک روی پوست است از خندیدن و هرگونه حرکت پوست خود بپرهیزید زیرا پوستتان دچار چین و چروک می شود.


 

ماسک جوانه گندم جوش صورت:

برای تهیه این ماسک یک قاشق غذاخوری ماست را با یک قاشق چایخوری سر پر آرد جوانه گندم یا آرد نان سنگگ مخلوط کنید و آرام آرام و یکنواخت به روی پوستتان بمالید و اجازه دهید تا روی پوستتان کاملا خشک شود. پس از 20 دقیقه می توانید صورت خود را با آب سرد بشویید. این ماسک را می توانید هفته ای 2 تا 3 بار بر روی پوست خود استفاده نمایید.

احمدرضا کرامت

گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت زاده

acne

دانلودpdf مقاله :روش های درمان جوش صورت

مطالب مرتبط


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 96/10/25:: 5:57 عصر     |     () نظر

اختلالات وسواس و روش های درمان آن


اختلال وسواس فکری یا عملی (به انگلیسی: (Obsessive–compulsive disorder (OCD)، یک اختلال اضطرابی مزمن است که با اشتغال ذهنی مفرط درمورد نظم و ترتیب و امور جزئی و همچنین کمال‌طلبی همراه است، تا حدی که به از دست دادن انعطاف‌پذیری، صراحت و کارایی می‌انجامد.

 

در اختلال وسواسی-فکری عملی افکار وسواس‌گونه و اضطراب‌آور و ترس با وسواس‌های عملی همراه می‌شود. این وسواس‌های عملی کارهایی وسواس‌گونه هستند که شخص برای کوشش در راه کاهش وسواس‌های فکری خود انجام می‌دهد. این کردارها تکراری و کلیشه‌ای و تا اندازه‌ای غیرارادی هستند. طبق راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی 5-DSM، اختلال وسواسی -جبری و اختلالات مرتبط شامل اختلال وسواسی- جبری OCD، اختلال بدریخت انگاری بدن، اختلال ذخیره‌سازی، اختلال کندن مو، اختلال خراشیدن پوست، اختلال وسواسی -جبری و اختلالات ناشی از مواد/دارو، اختلال وسواسی-جبری و اختلالات مرتبط ناشی از بیماری طبی، اختلال وسواسی-جبری و اختلالات مرتبط معین دیگر و اختلال وسواسی-جبری و اختلالات مرتبط نامعین می‌باشد. طبق ملاک‌های راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی برای اختلال وسواسی، دو گونه فکری و عملی تعریف می‌شود.


 

ملاک‌های تشخیصی وسواس

وسواس‌ فکری :

1. افکار، تمایلات یا تصورات راجعه و پایداری که در دوره‌ای از اختلال، به شکل مزاحم و ناخواسته تجربه شده و در اکثر افراد موجب اضطراب یا ناراحتی عمده گردند.

2. فرد تلاش می‌کند این افکار، تمایلات یا تصورات را ندیده گرفته یا سرکوب کند یا با پرداختن به افکار یا فعالیت‌های دیگر (مثل انجام یک وسواسعملی)، خنثی سازد.


 

وسواس‌ عملی:

1. رفتارهای تکراری (نظیر شستن دست، رعایت نظم و ترتیب، وارسی کردن) یا فعالیت‌های ذهنی (نظیر دعا کردن، شمردن، تکرار آهسته کلمات در سکوت) که فرد احساس می‌کند مجبور به اجرای آن‌ها در پاسخ به یک وسواس فکری یا بر طبق قوانینی که باید دقیقاً انجام شوند.

2. این اعمال یا فعالیت‌های ذهنی با هدف پیشگیری یا کاهش اضطراب یا ناراحتی یا جلوگیری از بعضی از رویدادها و وضعیت‌های هراس آور صورت می‌پذیرند؛ با این وجود اعمال و فعالیت‌های ذهنی مذکور رابطه? وافع گرایانه‌ای با آنچه که قرار بوده خنثی یا جلوگیری شوند ندارد یا به وضوح افراطی اند.

B. وسواس‌ فکری یا عملی وقت گیرند (بیش از یک ساعت در روز) یا موجب ناراحتی قابل توجه یا اختلال در کارکردهای اجتماعی، شغلی یا سایر حوزه‌های مهم کارکردی می‌شوند.

وسواس شامل احساس، اندیشه یا تصویر ذهنیِ مزاحم است و اجبار شامل رفتاری آگاهانه و عودکننده‌است. ریشه بیماری وسواس اضطراب است و بیماری به دو شکل فکری و عملی بروز می‌کند.

 


 

چنانچه بیمار در برابر انجام عمل وسواسی مقاومت کند، اضطرابش بیشتر می‌شود. گاهی اوقات کودکان هم دچار وسواس می‌شوند که معمولاً نشانه‌های آن رفتارهای پرخاشگرانه، تکرار کلمات یا لجبازی با اطرافیان است.

 

فرد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی برای کاهش اضطراب خود که ناشی از فکر مزاحم است، فعالیت دیگری انجام می‌دهد که اضطراب او را کاهش دهد که این خود می‌تواند به شدت اختلال کمک کند.

 

تحقیقات نشان می‌دهد بین یک تا سه درصد جامعه ممکن است به اختلال وسواس فکری عملی مبتلا باشند.

 

یکی دیگر اشایع ترین اختلالات حال حاضر در کشور ها ، اختلال وسواس است. بسیاری از افراد دارای درجات مختلفی از وسواس هستند. گاهی اوقاتوسواس در فرد نیازی به درمان ندارد ، گاهی نیز این موضوع بسیار حاد خواهد بود.


 

چگونه وسواس را در خود از بین ببرم

 

یکی از مهم ترین علامت های افراد مبتلا به وسواس شستن مکرر دست ها و استفاده بسیار زیاد از شوینده هاست این حالت آنقدر شاخص است که حالاوسواس شست وشو از زیر گروه های اصلی بیماری وسواس محسوب می شود. ترس اصلی افراد مبتلا به این حالت بیمار شدن به وسیله میکروب های روی پوست است اما بعضی افراد هستند که می ترسند دیگران را بیمار کنند. اقلیتی هم وجود دارند که سعی می کنند با شست و شوی مکرر به آرامش روحی برسند.


 

وسواس نظافت

 

مردی 25 ساله هستم. به نظافت خانه خیلی وسواس دارم، طوری که بیشتر کارهای نظافتی منزل را خودم انجام می دهم. لطفا راهنمایی ام کنید.

«وسواس نظافت» یکی از مشکلات شایع بین مردان و زنان است که افراد به رغم آگاهی از آن و تمایل برای رفع آن، توان مقابله با آن را ندارند. گاهی این وسواس به شکلی است که فرد به ویژه درباره مسائل مربوط به پاکیزگی، هیچ فرد دیگری را جز خودش قبول ندارد. به همین دلیل است که شما هم بیشتر کارهای نظافتی منزل تان را خودتان انجام می دهید. هرچند درمان عملی و تضمین شده وسواس به جلسات روان درمانی متعدد و هم چنین اطلاع دقیق تری از موضوعات مربوط به شخصیت شما نیاز دارد، با این حال راهکارهایی برای کمک به شما برای حل مشکل تان ارائه می شود.


 

راههای  پیشگیری و درمان بیماری وسواس

 

احتمالا خیلی به افکارتان بها می دهید

 

وسواس معمولا ابتدا به صورت فکری ظاهر می شود. افکاری مرتب در ذهن فرد شکل می گیرد که ایجاد اضطراب می کند و فرد مرتب آن را در ذهن مرور می کند و برای کاهش این اضطراب سعی می کند به فکر خود عمل کند. این افکار در همه افراد وجود دارد اما به صورت طبیعی ذهن بسیاری از افراد این افکار مزاحم را فیلتر می کند و اجازه بروز به آن نمی دهد. در افراد وسواسی به این افکار بیش از حد بها داده می شود و گاهی به عمل نیز در می آید. در واقع فرد اگر بتواند این افکار را فیلتر کند، می تواند بر افکار خود غلبه کند.


 

افکار وسواسی تان را به چالش بکشید

 

افکاری را که باعث عمل وسواسی در شما می شود به خاطر بسپارید و حتی یادداشت کنید. این افکار باید به چالش کشیده و متوقف شود. یک تکنیک عملی موثر در این زمینه این است که وقتی یک فکر وسواسی به ذهن شما وارد می شود، آن فکر را یادداشت کنید و به آن مهلت دهید تا در زمان مناسب به آن بپردازید. به طور مثال اگر در حال مطالعه هستید و یک فکر مدام به ذهن شما خطور می کند که فلان قسمت خانه خوب تمیز نشده، ابتدا این فکر را روی کاغذ یادداشت کنید و سپس زمانی را برای پرداختن به آن اختصاص دهید مثلا نیم ساعت دیگر و حتی می توانید زنگ هشدار تلفن همراه یا ساعت را برای آن زمان تنظیم کنید. این تکنیک از آن لحاظ موثر است که اغلب فکر وسواسی مانع از پرداختن فرد به کارهای دیگر می شود.


 

در خانه سرگرم باشید

 

با توجه به این که وسواس شما از نوع نظافت و حساسیت بیش از حد در پاکیزگی خانه است، پیشنهاد می شود زمان زیادی را در خانه آن هم به تنهایی سپری نکنید. فعالیت های مفید و سرگرم کننده را در فضای خارج از خانه در نظر بگیرید و به آن بپردازید و زمانی که خانه هستید ترجیحا تنها نباشید.


 

برای درمان از دارو هم کمک بگیرید

 

برخی داروها در کاهش علایم وسواس موثرند که برای تجویز آن باید با پزشک متخصص صحبت شود. هرچند بسیاری از کسانی که وسواس دارند با دارو بهبود محسوسی می یابند اما در بیشتر موارد علایم وسواس با قطع دارو، بر می گردد. به همین دلیل بهتر است همیشه درمان شناختی-رفتاری با دارودرمانی همراه باشد. برای برخی افراد ترکیب دارودرمانی و شناخت درمانی بهترین نتایج را به بار می آورد

احمدرضا کرامت

گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت زاده

Obsession

دانلودpdf مقاله: اختلالات وسواس و روش های درمان آن

مطالب مرتبط


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 96/10/25:: 5:49 عصر     |     () نظر

عواملی که باعث کاهش طول عمر می شود


برخی عوامل در زندگی بشر می تواند شن های ساعت عمر آن ها را زود تر خالی کند , مهم ترین عوامل کاهش طول عمر را بشناسید و با تنظیم رژیم غذایی از آن جلوگیری کنید.

 

علل اصلی کاهش طول عمر انسان

 

تا قبل از اینکه دیر شود می توانیم با رعایت نکاتی از کوتاه شدن عمر جلوگیری کنیم. 89 درصد از افرادی که در سن 55 سالگی بازنشسته می شوند نسبت به افرادی که در 65 سالگی بازنشسته می شوند، 10 سال زودتر به مرگ نزدیک می شوند.کاهش طول عمر

 

با وجود اینکه هنوز دانشمندان قادر به تهیه داروی جادویی برای افزایش طول عمر نیستند، اما انجام تحقیقات روی هزاران انسانِ بالای 100 سال، آنها را با روش های شگفت انگیزی برای داشتن عمر طولانی آشنا کرده است.


 

چگونه 100 سال عمر کنیم ؟

 

 به طور کلی رعایت شیوه های صحیح تغذیه که در پیشگیری از بروز انواع بیماری ها و سرطان ها و پیری زودرس نقش دارند، برای افرادی که می خواهند زندگی سالم و طولانی داشته باشند، ضروری است. با ما همراه شوید تا شما را با 4 عامل اصلی بیماری های رایج و کاهش طول عمر انسان، آشنا کنیم.


 

شیرین کننده های مصنوعی،عمر

شیرین کننده های مصنوعی در درازمدت طول عمر را به شدت کاهش می دهند. بسیاری از افراد، برای اینکه مصرف قند خود را کاهش دهند، به اشتباه از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می کنند که اغلب آنها از خطرات این جایگزینی ناآگاهند. نتایج تحقیقات در طول 30 سال گذشته نشان دهنده ی این است که برخلاف ادعای صنایع غذایی، شیرین کننده های مصنوعی اشتها را تحریک می کنند و میل به کربوهیدرات را افزایش می دهند.

 

این شیرین کننده ها با ایجاد طیف گسترده ای از اختلالات متابولیک، ذخیره سازی چربی را در بدن تشدید کرده و باعث چاقی می شوند. تحقیقات نشان می دهد شیرین کننده هایی مانند آسپارتام بیشتر از شکر حساسیت به انسولین ایجاد می کنند.

 

طبق یافته های دانشمندان این مواد در میکروفلورهای روده اختلال ایجاد کرده و خطر ابتلا به چاقی و دیابت را افزایش می دهند. نتایج این پژوهش ها کاملا ثابت شده است. شیرین کننده های مصنوعی، مسیرهای متابولیکی بدن را تغییر داده و بیماری های متابولیک ایجاد می کنند.

 یکی از این مسیرها، مسیر انتقال قند در بدن است که در حضور این شیرین کننده ها تغییر می کند. از مشکلات دیگری که این مواد به وجود می آورند ناترازی همزیستی در روده و عدم تحمل گلوکز است.

عدم تحمل گلوکز یک عارضه ی پیش دیابتی است که به دیابت نوع 2 ختم می شود. چون حجم زیاد قند خون در سلول های چربی ذخیره می شود، این عارضه در ایجاد چاقی نیز نقش دارد. علاوه بر اینکه مصرف آسپارتام و سایر شیرین کننده ها حساسیت به انسولین را تشدید می کند و باعث چاقی می شود. رژیم های غذایی نامناسب و سرشار از قند/فروکتوز و دانه های غلات مثل گلوتن، عامل اصلی بیماری آلزایمر هستند.

 

موضوع دیگری که درباره ی مصرف آسپارتام نادیده گرفته شده، مسمومیت با متانول است. در مصاحبه ی گذشته ام با دکتر وودرو مونته «Woodrow Monte» متخصص سم شناسی و نویسنده ی کتاب «سکوت علم در برابر شیرین کننده های قاتل» ارتباط میان اسپارتام، مسمومیت با متانول و فرمالدهیدهای سمی توضیح داده شده است.


 

کمبود ویتامین D بدن،عمر

 

یکی از عوامل اصلی کاهش طول عمر کمبود ویتامین D در بدن است. آخرین مورد در رابطه با اهمیت ویتامین D برای سلامت بدن است. مقدار کافی ویتامین D در بدن، مانع ابتلا به انواع بیماری ها می شود و زندگی سالم تر و عمری طولانی تر به ما خواهد داد.

 

سالانه یک میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری های مزمن دچار می شوند که با افزایش سطح ویتامین D3 می توان از ابتلای آنان به این بیماری ها جلوگیری کرد. شواهد نشان می دهد اگر میزان ویتامین D در بدن کافی باشد، احتمال مرگ به هر دلیلی کاهش می یابد. تاکنون صدها فایده برای ویتامین D کشف شده است. چه بسا فواید این ویتامین بالغ بر هزاران مورد باشد، چراکه در حدود 10 درصد از ژن های بدن ما تحت تاثیر این ویتامین هستند.

مصرف ویتامین D برای کاهش فشار خون بالا، جلوگیری از بیماری قلبی آترواسکلروتیک، حمله ی قلبی و سکته، بسیار ضروری است. دکتر مایکل هولیک«Michael Holic» که مدت ها بر روی فواید ویتامین D تحقیق کرده است، می گوید:کمبود این ویتامین خطر ابتلا به حملات قلبی را 50 درصد افزایش می دهد. اگر حمله ی قلبی به شما دست دهد و کمبود ویتامین D هم داشته باشید، آنگاه احتمال فوت شما بر اثر حمله ی قلبی بیش از 100 درصد است.


 

کمبود ویتامین دی باعث کاهش طول عمر

 

اگر بنابه دلیلی به آفتاب دسترسی ندارید، توصیه می شود از مکمل ویتامین D استفاده کنید. برای این منظور به جای مصرف ویتامین D2 ترکیبی، حتما باید ویتامین D3 مصرف کنید. ویتامین D محلول در چربی است، پس بهتر است همراه با چربی های سالم مصرف شود. از جمله مواد دیگری که در عملکرد بهتر این ویتامین نقش دارند، ویتامین K2 و منیزیم است.

 

دلایل مهمی برای این توصیه ها وجود دارد. نقش بیولوژیکی ویتامین K2، کمک به انتقال کلسیم به محل های مناسب در بدن است. اگر میزان این ویتامین کافی نباشد، کلسیم در شریان ها و بافت های نرم بدن رسوب می کند. سبزیجات و جلبک های دریایی مانند کتانجک (kelp)، دولس (dulse)و نوری (nori) منابع خوبی برای تامین منیزیم هستند. منیزیم سیترات (magnesium citrat) و منیزیم ترئونات (magnesium threonate) نیز از بهترین مکمل ها می باشند.


 

مصرف قند زیاد ،عمر

 

رژیم غذایی که قند زیاد (مانند فروکتوز فرآوری شده و دانه های غلات) داشته باشد، مشکلات جدی مانند چاقی، دیابت و بیماری های قلبی ایجاد می کند. این بیماری ها خود دلیلی برای کاهش عمر هستند. چون قندی که در 74? این مواد وجود دارد، تحت عناوین مختلف و با 60 نام متفاوت به آن افزوده می شود و در واقع با این شیوه، مصرف کننده از میزان قندی که مصرف می کند، مطلع نمی شود، به همین دلیل هم غذاهای فرآوری شده، متهمان ردیف اول هستند در شکر سفید و قهوه ای، عسل، شربت افرا و افزودنی های مانند شربت ذرت، «قند افزودنی» وجود دارد.

راشل جانسون «Rachel Johnson» از انجمن قلب آمریکا در این باره می گوید:قندی که به موادغذایی افزوده می شود عامل اصلی بیماری ها است. قند یکی از عوامل ایجادکننده ی چاقی است و تاثیر مستقیمی بر طول عمر دارد. از هر 5 مورد مرگ در ایالات متحده آمریکا، یک مورد آن بر اثر چاقی است.

 

پروفسور سینتیا کنیون «Cynthia Kenyon»، که به عقیده ی بسیاری از کارشناسان شایسته ی دریافت جایزه نوبل در زمینه ی تحقیقات مرتبط با طول عمر است، با انجام پژوهش های بسیار به این نتیجه رسید که مصرف کربوهیدرات های غیرگیاهی اثر مستقیمی بر روی ژن های جوانی و طول عمر دارد.

 

پروفسور کنیون، با حذف کربوهیدرات های غیرگیاهی در آزمایشات خود، مشاهده کرد طول عمر کرم های حلقوی سی-الگانس (c-elegans)، شش برابر شد و از همه جالب تر اینکه این کرم ها سلامت و نیروی جوانی خود را تا دقایق پایانی حیات خود حفظ کردند.

 

یافته های این دانشمند به دفعات در آزمایشگاه های سراسر جهان بر روی موش های مختلف و میمون ها مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج این آزمایشات موفقیت آمیز بود. چون انسان نیز ژن هایی مشابه ژن های این حیوانات دارد پس در آزمایش بر روی انسان، بروز این نتایج دور از ذهن نیست. صنایع غذایی سعی دارند با ایجاد تبلیغات، تاثیر مصرف قند و غذاهای فرآوری شده را کم اهمیت جلوه دهند.


 

چربی ترانس،عمر

 

چربی های اشباع شده، برای چند ده سال عاملی برای بیماری قلبی بودند. در واکنش به این موضوع و برای رفع این مشکل، صنایع غذایی چربی ترانس را با چربی اشباع جایگزین کرد و بازار غذاهای کم چرب (اما با قند بالا) رونق گرفت. از آن پس سلامت مردم رو به کاهش گذاشت و به دلیل این اشتباه سهمگین، میلیون ها نفر در سراسر جهان با مرگ زودرس جان خود را از دست می دهند.

 

این چربی سهم زیادی در ایجاد مقاومت به انسولین دارد. چربی ترانس موجود در روغن های نباتی هیدروژنه، به عنوان یک پرواکسیدان عمل کرده و استرس اکسیداتیو را به وجود می آورد، این استرس به سلول های بدن آسیب می رساند. به عقیده ی بسیاری از محققان چربی ترانس کاملا مضر است و نمی توان مقدار بی خطری برای آن در نظر گرفت.

 

دکتر فرد کومرو «Fred Kummerow» نویسنده ی کتاب «کلسترول عامل اصلی نیست»، به مدت هشت دهه بر روی چربی ها تحقیق کرده است و اولین محققی بود که از مسدود شدن شریا ن ها با چربی ترانس خبر داد و آنها را به عنوان عاملی برای بیماری قلبی معرفی کرد.


 

چربی های ترانس عمر را کاهش میدهند

 

به علاوه، چربی ترانس مانع سنتز پروستاسیکلین می شود. این سنتز برای جریان خون ضروری است. وقتی که شریان ها نتوانند پروستاسیکلین تولید کنند، لخته ی خونی شکل می گیرد و مرگ ناگهانی روی می دهد. همچنین چربی ترانس در ایجاد زوال عقل هم نقش دارد.

تقریبا از سال 1980 تا 2009 مصرف چربی ترانس تا یک سوم کاهش یافت. اما همچنان افراد بسیاری هستند که در رژیم غذایی خود از مقادیر زیادی چربی ترانس استفاده می کنند.

 

مشکل اینجا است که اغلب اوقات مصرف این چربی پنهان است چون حتی محصولاتی که برچسب «فاقد چربی ترانس» بر روی آنها وجود دارد حاوی این چربی هستند چرا که اگر مقدار این چربی در مواد غذایی از یک میزان مشخص پایین تر باشد، لازم نیست کارخانه سازنده آن را در ترکیبات ذکر کند و به همین راحتی با یک راه گریز قانونی مصرف کنندگان را گمراه می کنند.

 

برای اجتناب از مصرف این چربی، از مصرف موادغذایی که حاوی روغن نباتی هیدروژنه هستند یا با این روغن پخته می شوند، خودداری کنید. بهتر است قبل از مصرف هرگونه ماده ی غذایی، از نبود روغن نباتی هیدروژنه در لیست ترکیبات آن مطمئن شوید.

 

سال گذشته سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA)، چربی ترانس را از لیست افزودنی های مجاز حذف کرد اما متاسفانه به جای استفاده از روغن های اشباع سالم مثل روغن نارگیل، چربی حیوانی و کره، روغن های گیاهی غیراشباعِ دیگری جایگزین چربی ترانس شدند که وقتی حرارت داده می شوند، آلدهید حلقه ای سمی تولید می کنند.

 

این محصولات جانبی بسیار مضر هستند به گونه ای که چربی ترانس در مقایسه با آنها بی ضررتر است و احتمالا چند دهه طول می کشد تا از پیامدها و خطرات این روغن های غیراشباع مطلع شویم.

احمدرضا کرامت

گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت زاده

Loss-of-life

 

دانلودpdf مقاله :عواملی که باعث کاهش طول عمر می شود

مطالب مرتبط


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 96/10/25:: 5:41 عصر     |     () نظر

برونگرایی و درونگرایی و تاثیر آن در زندگی مشترک


یکی از معیارهایی که هنگام انتخاب همسر حتماً باید به آن توجه شود، خصوصیات شخصیتی افراد درونگرا وبرونگرا است.

 

از آنجایی که ویژگی های شخصیتی اغلب جنبه ارثی داشته و تغییر دادن آنها به راحتی میسر نیست، مد نظر قرار دادن آنها در زمان انتخاب همسر امری ضروری به نظر می رسد.درونگرایی و برونگرایی

 

 حرف سر تناسب شخصیتی است. تناسبی که متأسفانه خیلی وقت ها آنطور که بایسته و شایسته است به آن توجه نمی شود و نتیجه اش می شود... بگذریم. اگر در شُرف ازدواج هستید لطفاً این یادداشت را بخوانید.

 

همه شرایط و ویژگی هایش خوب است. از لحاظ مذهبی به هم می خوریم. همشهری هم که هستیم. از لحاظ شغل و تحصیلات هم شرایط خوبی دارد. خانواده هایمان هم به هم می خورند. اهل سیگار نیست که هیچ، ورزش سنگ نوردی هم می کند. تحقیقات بابا هم سلامتش را تأیید کرده . همسایه ها و همکارانش هم گفته اند که پسر سر به راهی است. همه چیزش خوب است فقط یک چیزی درش هست که اذیتم می کند. زیادی ساکت است، پاراگراف پاراگراف حرف من را با دو سه کلمه جواب می دهد و ....

مرحبا به شما که درست حدس زده اید! گیر کوچولوی این دوست ما سر این است که خودش برون گرا است ولی خواستگارش با تمام ویژگی های خوبی که دارد، درون گرا است. بگذارید یک مرحبا هم به این دوستمان بگویم که در کنار تمام این شرایط خوب به این تفاوت شخصیتی هم توجه کرده است.

کاری که متأسفانه بعضی ها از ترس از دست دادن این شرایط خوب و یا به امید اینکه در آینده یک جوری با آن کنار خواهند آمد، با کم لطفی از کنارش عبور می کنند، در حالی که این موضوع می تواند یک مشکل بالقوه ی فردای آنها باشد.


 

برون گرایی ،رویای تغییر دادن یکدیگر را فراموش کنید

 

لطفاً رویای تغییر دادن همسر آینده تان و یا تغییر کردن صد و هشتاد درجه ای خودتان را پاک فراموش کنید. شما قرار است سر سفره عقد با کسی بنشینید که او را با تمام ویژگی ها و شرایط فعلی اش پذیرفته اید. اگر در جریان رفت و آمدها و یا تحقیقات تان متوجه تفاوت خود و طرف مقابل تان از لحاظ میزان درون گرایی و برون گرایی شدید، بدانید که باید تردیدتان را همین جا رفع کنید نه فردایی که زیر یک سقف رفتید. که اگر این کار را نکنید فردای روزگار به یکی از این دو حالت گرفتار خواهید شد:


 

  1.  برونگرایی شوهر، درونگرایی زن:

شاید در نگاه اول فکر کنید که اگر این طوری باشید خیلی هم ایرادی ندارد. خیلی ها با شما هم عقیده هستند و می گویند که اگر مرد به عنوان سرپرست خانواده برون گرا باشد به دلیل اینکه معاشرتی تر است و احتمال پیشرفتش در مسائل شغلی و تأمین خانواده بیشتر است مشکلی برای آن خانواده به وجود نمی آید، حالا خانم هر چقدر هم که می خواهد درون گرا باشد. فوقش این است که در مهمانی ها کمتر صحبت می کند و یا به جای اشتغال در بیرون از خانه خانه داری پیشه می کند. نکته ای که این دوستان از قلم می اندازند این است که ممکن است آنها خانواده هایی را به همین سبک و سیاق در فامیل و آشنایانشان سراغ داشته باشند که سالها است با هم زندگی می کنند و خدا را شکر تا به حال مشکل جدی ای هم در این زمینه نداشته اند، اما آیا این دوستان از میزان تفاوت برون گرایی و درون گرایی این زن و شوهر مثالی شان هم خبر دارند؟


 

  1. زن برونگرا، شوهر درونگرا:

اگر شما جزو این گروه هستید بدانید که جزو شناخته شده ترین مصادیق زن و شوهرهایی هستید که به خاطر تفاوت در میزان برونگرایی و درونگرایی به مشکل بر می خورند. در این حالت زن به خاطر این که شوهرش اهل معاشرت نیست، از لحاظ شغلی به دنبال پیشرفت نیست و یا به دلیل درونگرایی اش شغلی را پیش گرفته که جای پیشرفت ندارد و از آن طرف هم مرد به خاطر اینکه زن به دنبال معاشرت و کار در بیرون از خانه است و احیاناً درآمدش هم از او بیشتر است از این زندگی اظهار نارضایتی می کنند.

 

پس کاری که باید همین حالا انجام بدهید این است که از میزان تفاوت برونگرایی- درونگرایی خودتان و همسر آینده تان آگاهی پیدا کنید. لطفاً توجه کنید، گفتم میزان تفاوت نه صرفِ تفاوت. فرقش این است که به هر حال شما دو نفر کاملاً شبیه هم نیستید، بلکه دو انسان جدا هستید که با همدیگر تفاوت هایی هم دارید. چیزی که مهم است این است که تفاوت شما و طرف مقابل در زمینه های مختلف از جمله برون گرایی ? درون گرایی آنقدر زیاد نباشد که بیشتر به شکاف شبیه باشد.


 

برونگرایی ،میزان تفاوتمان را از کجا بفهمیم؟

 

پی بردن به میزان تفاوت های شخصیتی تان هم کار سختی نیست و هم است. بنابراین توصیه می کنم که انجام دو کار زیر را جدی بگیرید:

 

  1. برونگرایی ،سوال کردن:

 در دوران قبل از عقد، وقت شما گرانبها تر از آن است که بخواهید با مسائل پیش پا افتاده ای مثل تأثیر ماه تولد در تفاهم زن و شوهر و یا غذاهای مورد علاقه آن را تلف کنید. پس قلم و کاغذ را بردارید و سوالاتتان را به ترتیب اهمیت فهرست کنید. برای مطلع شدن از تشابه یا عدم تشابهتان در درون گرایی- برون گرایی از طرف مقابل سوال کنید. مثلاً بپرسید «چند وقت یکبار به مهمانی می روید یا مهمان دعوت می کنید؟»، «تعطیلاتتان را چه طور سپری می کنید؟»، «چقدر اهل صحبت کردن در جمع هستید؟»، «اهل گردش با دوستان هستید؟»، «چقدر اهل خلوت هستید؟» و سوالاتی از این قبیل.


 

  1. برونگرایی ،مشاوره گرفتن:

مشاورین ازدواج آزمون هایی در اختیار دارند که به شما کمک می کنند تا از میزان شباهت ها یا تفاوت های شخصیتی تان بیشتر مطلع بشوید. یکی از این صفات شخصیتی که به خوبی در این آزمون ها مورد بررسی قرار می گیرد همین میزان درونگرایی-برونگرایی شما و طرف مقابلتان است.


 

شکاف مشکل ساز است نه تفاوت

 

یک بار دیگر این نکته را یادآوری می کنم که صرفِ تفاوت لزوماً مشکل ساز نخواهد شد. مثلاً اگر به صورت فرضی نمره برونگرایی شوهر شما از ده تا صد، هشتاد باشد و نمره شما هفتاد، احتمالاً بتوانید با کمی مدیریت به خرج دادنِ به موقع طوری رفتار کنید که مشکل مهمی در زندگی تان ایجاد نشود. اما اگر به فرض نمره برونگرایی شوهرتان هشتاد و نمره شما سی- چهل باشد و یا بر عکس شما هشتاد باشید و شوهرتان سی - چهل، مستعد بروز مشکلات عمیقی در زندگی آینده تان هستید، چرا که در این حالت در زمینه درونگرایی-برونگرایی دیگر بین شما و همسرتان تفاوت وجود ندارد بلکه شکاف وجود دارد.


 

آیا برونگرایی بهتر است؟

 

لطفاً به این نکته توجه کنید که آنچه که برای شما و زندگی آینده تان بهترین است این است که بین شما و طرف مقابل تان در زمینه ویژگی ها و شرایط مختلف تشابه وجود داشته باشد. با این حساب نمی شود گفت که برونگرایی از درونگرایی بهتر است و یا برون گراها حتماً در زندگی زناشویی آینده شان موفق تر خواهند بود. البته خب برونگراها جذاب تر و گرم تر به نظر می رسند و یا به خاطر میزان بالاتر معاشرتشان محبوبیت بیشتری دارند، اما یادتان باشد فردی که ثبات شخصیتی لازم و کافی را نداشته باشد، نخواهد توانست زندگی زناشویی خوبی را برای شما رقم بزند، چه برونگرا باشد و چه درونگرا.

احمدرضا کرامت

گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت زاده

Extroversion-or-introversion

دانلودpdf مقاله :برونگرایی و درونگرایی و تاثیر آن در زندگی مشترک

مطالب مرتبط


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 96/10/25:: 5:30 عصر     |     () نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >