سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی، با شخص بی ادب، خالص نمی شود . [امام علی علیه السلام]
https://keramatzade.com

ندارد.


حسادت ورزیدن و نشانه های آن 

 

حسادت و حسودی درگیری است که فرد حسود برای خود و درون خود ایجاد کرده است. مدام در درونش جنگ و آشوب به پاست ، سعی می کند نمایان نشود اما نگاهش و رفتارش همه چیز را بروز می دهد. اثرات حسادت بر بدن و در زندگی می توانند جدی و قابل تامل باشند پس برای نجات از این درگیری باید راهی اندیشید.


نشانه های حسادت


1?ناراحتی از رسیدن نعمت به دیگری،بدون نشان دادن عکس العمل.
2?غیبت و عیب جویی.
3?دشمنی،عداوت و کارشکنی.
4?بی مهری یا قطع رابطه از شخص،و پنهان کردن صفات برجسته او به طوری که حتی نمی خواهد سخنی از او بشنود.


حسادت، آتش شیطانی


بعضی افراد با شادی و پیشرفت اطرافیانشان خوشحال می شوند و با اندوه و شکست آن ها، غمگین؛ گویی که عضوی از یک پیکرند. اما هستند کسانی که برایشان مهم نیست بر سر دیگران چه می آید؛ مثل تکه های زائد و غیر مفید یک پیکره که بود و نبودشان هیچ فرقی ندارد.

می خواهند همه خوبی ها برای آن ها باشد، دیگران همیشه ضرر کنند و هیچ گاه موفق نباشند! به شادی و موفقیت دیگران حسادت می کنند؛ هرگز در غم و شادی دیگران سهیم نمی شوند؛ هرگز همراه دیگران لبخند نمی زنند، همراه آن ها گریه نمی کنند و این هدیه تلخی است که خودشان، به خودشان داده اند.


 

حسادت


نشانه ها و اثرات حسادت در زندگی و کار


این افراد که به نعمت هایی که خدا به دیگران داده و به موفقیت هایی که نصیب آنان شده، حسد می برند، به آنچه خدا از فضلش به بندگانش بخشیده، حسد می وزند:«أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَی مَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ» (1)

حسد را علمای اخلاق این گونه تعریف کرده اند:
حسادت،تمنای سلب نعمت است از دیگری که به صلاح او باشد،یعنی حسود دوست دارد نعمت ها از طرف مقابل گرفته شود،خواه آن نعمت به حسود برسد! یا نرسد.

حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) در این باره می فرماید:«منشأ و ریشه رزایل حسادت است».

البته یک حالتی هم نزدیک به حسادت وجود دارد، که پسندیده و مایه ترقّی و پیشرفت است،و آن حالت غبطه است.

امام صادق(ع) می فرمایند:«به راستی مؤمن غبطه می خورد،ولی حسادت نمی ورزد اما منافق حسادت می ورزد و غبطه نمی خورد».

راستی می دانید نخستین حسدی که از سوی انسان در روی زمین صورت گرفت چه زمانی بود؟ که بود؟برای چه بود؟ و نتیجه اش چه شد؟


آری،نخستین حسد،حسادت قابیل نسبت به برادرش هابیل بود،آن هم به جهت اینکه خداوند قربانی هابیل را پذیرفت ولی قربانی قابیل را نپذیرفت،و این موضوع برای قابیل انگیزه ای برای کشتن برادرش شد.به این آیه شریفه توجه کنید:«و اتل نبأ ابنی آدم بالحقّ اذا قرّباً قرباناً…».(سوره مائده،آیه 27)

در این آیه کریمه داستان حسادت قابیل نسبت به هابیل بیان شده است.نوجوانان و جوانان عزیز در قرآن نمونه هایی از این قبیل ذکر شده است.مانند:داستان برادران یوسف،پسر نوح، هابیل و قابیل و داستان های عبرت آموز دیگر


 

حسادت


وقتی همکاری بهتر از شما عمل می‌کند، دوستی زندگی اجتماعی پرتکاپویی دارد، یا فردی روابط عاطفی به‌ظاهر فوق‌العاده‌ای دارد، به‌آسانی ممکن است شما را دچار رنجش‌ خاطر کنند. بیشتر اوقات قبول نمی‌کنیم که چنین احساساتی در ما هم وجود دارند، اما حسادت زیرپوستی رشد می‌کند. قبول کنیم یا نه، همه‌ی ما حسادت به شخص دیگری را تجربه کرده‌ایم. حس رقابت و حسادت به‌راحتی در ما رشد می‌کنند. انسان طبیعتا دوست دارد خودش را با دیگران مقایسه کند، چون برای زنده‌ماندن و پیشرفت در این محیط رقابتی، عملکرد بهتر نسبت به دیگران ضروری است. اگرچه حسادت نسبت به دیگران طبیعی به‌نظر می‌رسد، اما این حس بیش از آنکه خیر برساند، شر به همراه دارد.


حسادت همه‌ی ذهن‌تان را درگیرِ خود می‌کند

حسادت در توانایی تفکر و عمل افراد مداخله می‌کند. انرژی فرد را به‌جای تلاش برای رسیدن به سطوح بالای موفقیت، روی نداشته‌هایش متمرکزمی‌کند. آدم حسود پیشرفت‌های خودش را نمی‌بیند، زیرا تنها هدفش داشتن چیزی است که فرد دیگری دارد. حسودها بدون آنکه محکی برای پیشرفت خودشان در نظر بگیرند، فورا همه‌ی انگیزه‌شان را از دست می‌دهند.

آنهایی که مدام چشم به موفقیت‌های دیگران دارند، درباره‌ی زحماتی فکر نمی‌کنند که رقبایشان کشیده‌اند تا به آن مرحله از موفقیت دست یابند. آدم‌های حسود نقاط قوت خودشان را نمی‌بینند و نمی‌توانند نقاط ضعف دیگران را هم ببینند.

اگر همه‌ی عمر خود را صرف حسادت به دیگران بکنید، چون فکر می‌کنید آنها افراد تأثیرگذارتری هستند، راحت‌تر ارتقا شغلی پیدا می‌کنند یا بهتر مسائل را حل می‌کنند، هرگز نمی‌توانید پیشرفتی داشته باشید. کسی که وقت خود را صرفِ غصه‌خوردن درباره‌ی موفقیت‌های دیگران می‌کند، نمی‌تواند ظرفیت‌های خودش را ببیند. آدم حسود حتی وقتی موفق می‌شود هم احتمالا همچنان روی فرد دیگری متمرکز است که یک دلیل حتی کوچک‌تر از او برای خوشحالی دارد! این چرخه‌ی معیوب ادامه می‌یابد و آدم حسود هرگز احساس رضایت درونی را تجربه نمی‌کند.

واقعیت این است که همیشه آدمی وجود دارد که باهوش‌تر، بهتر یا قوی‌تر است. حسادت انسان را محکوم به زندگی‌ای می‌کند که در آن همیشه باید چشم به بیشتر داشت. آدم حسود هرگز راضی نمی‌شود. انگیزه‌ی ذاتی برای موفقیت، نتایج بهتری به همراه دارد تا غصه‌خوردن برای دستاوردهای دیگران.


 طناب حسادت را قطع کنید و دیگر به آن آویزان نشوید

می‌دانم که حتی نوع‌دوست‌ترین و خوش‌بین‌ترین آدم‌ها هم گاهی‌اوقات ممکن است دچار وسوسه‌ی حسادت شوند. خودِ من وقتی با حسادت مواجه می‌شوم، هدف به موفقیت را دوباره مرور می‌کنم. انگیزه را در خودم دوباره پیدا می‌کنم.

 

حسادت ورزیدن

آن اوایل که استارتاپ خودم را راه‌اندازی کرده بودم، مدام در تقلا بودم. آن زمان وب هر روز محبوبیت بیشتری می‌یافت و بسیاری از شرکت‌های جدید پا به عرصه‌ی وجود می‌گذاشتند تا از این فضای جدید بهره ببرند. در آن دوره شنیدم استارتاپی راه افتاده و خیلی سریع دفتر بسیار بزرگی هم برای خودش دست‌وپا کرده است. ساختمان آنها چهار طبقه داشت، اسباب و وسایل درجه‌‌یک، غذاخوری بزرگ و یک اتاق سرگرمی با یک استخر و دارت و چیزهای دیگر! همان‌موقع با خودم فکر کردم: «وای! چه عالی. کاش من هم چنین چیزهایی داشتم. باید خیلی جذاب باشه». تحت‌تأثیر قرار گرفته بودم، اما کم‌کم دچار آن احساس بدِ مقایسه‌ی خودم با آن استارتاپی شدم که یک‌شبه سرپا شده بود.


می‌توانستم به این حسم پروبال بدهم، اما این کار را نکردم و به‌جای آن به درون خودم رجوع کردم تا به یاد بیاورم که چه چیزی برایم مهم است. به خودم یادآوری کردم که علاقه‌ی اصلیِ من ایجاد محیطی است که بازدهی را تقویت کند و هر چیزی که بازدهی را تقویت نکند زائد است و ممکن است باعث حواس‌پرتی شود.

سپس درباره‌ی اهداف کاری‌ام فکر کردم. من می‌خواستم محصولی ایجاد کنم که تأثیر مثبتی روی دیگران داشته باشد. فرقی نمی‌کرد فضای دفتر کارم جذاب باشد یا نه. آنچه واقعا اهمیت داشت، این بود که کارم در آن دفتر بتواند زندگی مردم را تغییر دهد.

گروهی که با من کار می‌کردند، برای شادکردن محیط کار نیازی به جینگیل‌پینگیل نداشتند! اعضای گروه من اصلا خودشان شاد و خلاق بودند و هستند. اگر همه‌ی وقت خود را صرف نگرانی درباره‌ی بزرگی آن دفتر می‌کردم، و از خودم ناراحت می‌شدم که چرا نمی‌توانستم آنچه آن استارتاپ دارد را در اختیار گروهم قرار بدهم، آن‌قدر درگیر این احساسات می‌شدم که دیگر نمی‌توانستم هدفم را دنبال کنم.

وقتی روی آرزوهایم تمرکز دارم و برای بهبود خودم کار می‌کنم، به هدفم نزدیک‌تر می‌شوم. دانستن اینکه واقعا چه می‌خواهم، بهترین انگیزه است و حسادت را بهتر از تلاش بیهوده برای رسیدن به داشته‌های دیگران دفع می‌کند. دلیلی وجود ندارد که بخواهم به دیگران حسادت کنم، چون داشته‌های آنها در راستای چشم‌انداز من برای شرکت خودم نیست.

رهایی خودم از یوغ حسادت، مرا از تمایلات غیرواقع‌بینانه و بی‌اثر خلاص کرد. اکنون می‌توانم پیشرفتی که کردم و زمینه‌هایی را که باید در آنها رشد کنم ببینم و به کارم اجازه دهم، به‌جای مقایسه مداوم با کار دیگران، روی شایستگی‌های خودش استوار باشد.

رهایی از شر حسادت نه‌تنها برای متمرکز ماندن روی مسائل مهم ضروری است، بلکه زندگی را بسیار لذت‌بخش‌تر هم می‌کند. توانایی تشویق دیگران برای موفقیت‌هایشان بدون بازخورد منفی، منجر به فرصت‌ها و همکاری‌های بیشتری هم شد.

وقتی حس می‌کنید نسبت به موفقیت‌های دیگران حسادت دارید، چشم‌انداز خودتان را بازنگری کنید و بدانید که همه‌ی ما در تلاش برای رسیدن به بالاترین دستاوردهای ممکن برای خودمان هستیم. 

 

دانلود PDF مقاله :حسادت ورزیدن و نشانه های آن

مطالب مرتبط


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 97/5/27:: 5:21 عصر     |     () نظر

ادامه با ما همراه باشید تا 25 جالبترین دانستنی های روانشناسی  را بدانید.

25 دانستنی های روانشناسی که جالب است بدانید

 

 در دنیای امروز پیوند محکمی میان روانشناسی و بسیاری از علوم دیگر برقرار است و آگاهی عمومی از برخی واقعیت های روانشناسی در زندگی روزمره و کار روزانه می‌تواند مفید باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا 25 جالبترین دانستنی های روانشناسی  را بدانید.

 

1. افراد 18 تا 33 ساله پراسترس‌ترین افراد کره زمین هستند.

خانواده، تحصیل، کار، همه‌ی این‌ها می‌توانند برای این گروه سنی خیلی استرس‌آور باشند.


 

2. بودن در میان آدم‌های خوشبخت، باعث می‌شود که شما هم خوشبخت‌تر شوید

پژوهش جدیدی که در ژورنال سایکونروانداکرینولاجی منتشر شد نشان می‌دهد که استرس و خوشبختی هر دو مسری هستند، و بودن در میان هر یک از این گروه‌ها به طور مستقیم روی ما تاثیر می‌گذارد


 

3. آهنگ مورد علاقه‌تان احتمالا با یک رویداد عاطفی در ارتباط است.

این درمورد شما و هر شخص دیگری صدق می‌کند.


4: دانستنی های روانشناسی  :هر انسانی پنج مرحله‌ی اندوه دارد

ممکن است این را از منابع پرشمار مانند سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌ها، یا کتاب‌ها شنیده‌باشید. مطالعه‌ی اصلی می‌گوید وقتی یک شخص با واقعیت مرگ قریب‌الوقوع یا یک تقدیر سخت و رنج‌آور دیگر روبه‌رو می‌شود، یک سری مراحل هیجانی را تجربه می‌کند.

 

1. انکار- “من خوبم”، “چنین اتفاقی نمی‌افتد، برای من نمی‌افتد”.

2. خشم- “چرا من؟ این انصاف نیست! “، “چه‌طور این اتفاق برای من افتاد؟”، “مقصر کیست؟”

3. چانه‌زنی- “حاضرم هرکاری بکنم تا چند سال بیش‌تر زنده بمانم.” “حاضرم حاصل عمرم را بدهم تا…”

4افسردگی- “من خیلی غمگینم، چرا خودم را به زحمت بیندازم؟”؛ “من قرار است به زودی بمیرم پس چه اهمیتی دارد؟”؛ “من عشقم را از دست دادم، چرا باید ادامه بدهم؟

5. پذیرش- “اشکالی ندارد.”؛ “من نمی‌توانم با آن بجنگم، اما شاید بتوانم برایش آماده شوم.”


 

5.اگر اهداف‌تان را اعلام کنید، کم‌تر احتمال دارد موفق شوید.

درست است. آزمون‌ها از 1930به خوبی این را اثبات کرده‌اند.


6. دانستنی های روانشناسی  :اثر موتزارت واقعی است

اثر موتزارت به پژوهشی اشاره دارد که نشان می‌دهد ممکن است گوش کردن به موسیقی موتزارت موجب بهبود عملکرد در وظایف ذهنی شود- که با عنوان استدلال فضایی زمانی شناخته می‌شود. استدلال فضایی زمانی هم در علوم رایانه و هم در روانشناسی وجود دارد. این استدلال توانایی تصویرسازی الگوهای فضایی و دستکاری آنها در ذهن بر اساس یک ترتیب زمانی است.

 

بچه های عصبی

7.امروزه بچه‌ها حساس‌تر و عصبی‌تر از یک بیماری روانی متوسط‌ الحال در  دهه‌ی 1950 هستند.

این خیلی ترس‌آور است اما عجیب نیست. حدود نیمی از جمعیت اکنون از اضطراب، افسردگی، یا سوءمصرف مواد رنج می‌برد.


 

8. بعضی از اعمال مذهبی استرس را کاهش می‌دهند.

“کتاب درسی اختلالات روحی از انتشارات روان‌پزشکی آمریکا ” نشان می‌دهد آدم‌هایی که در مراقبه و دعاهای مذهبی شرکت می‌کنند کم‌تر دچاراسترس می‌شوند.


9. دانستنی های روانشناسی :همه‌ی آدم‌ها احساس مشابهی دارند

‌شما شدیدا نیاز دارید آدم‌های دیگر دوست‌تان داشته‌باشند و تحسین‌تان کنند. تمایل دارید خودتان را نکوهش کنید. قابلیت‌های استفاده‌نشده‌ی بسیار زیادی دارید که آنها را برای‌تان خودتان تبدیل به امتیاز نکرده‌اید.

با این‌که چند ضعف شخصیتی دارید، اما درکل می‌توانید این ضعف‌ها را جبران کنید. نحوه‌ی تطبیق‌پذیری جنسیت‌تان با مسائل مختلف، مشکلاتی برایتان ایجاد کرده‌ است. شما در بیرون استوار و مسلط به خودتان هستید، اما از درون تمایل دارید احساس نگرانی و ناامنی داشته‌ باشید. گاهی دچار تردیدهای جدی می‌شوید که آیا تصمیم درستی گرفته‌اید یا کار درست را انجام داده‌اید یا نه.


 

10. اگر خودتان را متقاعد کنید که خوابیده‌اید، مغزتان فریب می‌خورد که واقعا خوب خوابیده‌اید.

و این‌گونه انرژی بیش‌تری به شما می‌دهد. پژوهش‌گران آن را “خواب دارونما” می‌نامند.


11.دانستنی های روانشناسی :اثر میهمانی شبانه را بشناسید

حتی در یک مکان شلوغ و پر سروصدا اگر کسی نام‌تان را بیاورد، می‌توانید صدای آن فرد را در میان صداهای دیگر تشخیص دهید و روی آن تمرکز کنید. این اثر درباره‌ی اطلاعات دیگری هم که برایمان مهم است صدق می‌کند. این اثر تصور روانشناسان را از درون‌داد شنیداری و توجه به محرک‌های شنیداری تغییر داد.


 

12. موسیقی چشم‌اندازتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این یکی تا حدی بدیهی به نظر می‌رسد! پژوهشی در دانشگاه گرونینگن نشان داده‌است موسیقی تاثیر شگرفی روی ادراک‌تان دارد.


 

13. اگر پول‌تان را به جای خرید مال و منال، صرف کسب تجربه کنید، خوشبخت‌تر خواهید بود-

در حوزه‌ی علمیِ مطالعه روی رفاه عاطفی، موضوع خوشبختی هر روز بیش‌تر از روز قبل معروف می‌شود. پژوهش‌ها در این حوزه اظهار می‌کنند که آدم‌ها اغلب، چیزهایی که آنها را خوشحال می‌کند مثل رفتن به تعطیلات یا حضور در رویدادها، قربانی می‌کنند تا از عهده‌ی خرید مال و منال (مثلا ملک و املاک) بربیایند.


 

14. هرچه بیش تر برای دیگران مایه بگذارید، شادتر هستید.

بر اساس پژوهش‌های متعدد این موضوع درست است. مطمئن باشید در این تعطیلات برای دیگران خیلی مایه می‌گذارید!


 

15. آدم‌های باهوش خودشان را دست‌کم می‌گیرند و آدم‌های نادان فکر می‌کنند نابغه هستند.

نام این پدیده اثر دانینگ-کروگر است، و واقعی است. کافی است به فیس‌بوک بروید تا ببینید درمورد چه‌چیزی صحبت می‌کنم.


16. دانستنی های روانشناسی :اثر تماشاچی تاثیر عجیب روی جامعه دارد

شاید بخواهید باور کنید که اگر در یک تصادف یا وضعیت اضطراری باشید، در صورتی که در مکانی شلوغ باشید، شانس نجات‌تان بیش‌تر است. اما آزمایش‌ها و رخداد‌های بی‌شمار خلاف آن را اثبات کرده‌اند. هرچه تعداد تماشاچیان بیش‌تر باشد، احتمال این‌که یکی از آنها کمک‌تان کند کم‌تر خواهدبود. علت‌اش پدیده‌ای به نام پخش شدن مسئولیت است که به واسطه‌ی آن احتمال این‌که یک فرد در حضور دیگران مسئولیت اقدام کردن یا نکردن را قبول کند، کم است.

 

آب ریختن روی کسی که خوابه

 

17. شما می‌توانید خواب فردی را که در حال خواب دیدن است تغییر دهید

کار مغز اغلب اوقات این است که محرک‌های رخ‌داده در واقعیت را در خواب‌هایی که فرد می‌بیند، اعمال کند. فرض کنید روی کسی که خواب است آب ریخته‌اید و او ناگهان بیدار می‌شود و آن‌چه را در خواب دیده‌است برایتان تعریف می‌کند. در اغلب موارد این آب پاشیدن با ظرافت در خواب گنجانیده شده‌است. این موضوع الهام‌بخش سکانسی در فیلم تلقین بود.


 

18. وقتی رویداد مربوط به گذشته را به یاد می‌آورید، درواقع دارید آخرین باری را به یاد می‌آورید که آن را به یاد آوردید.

بسیار خوب، این یکی سرم را به دوران انداخت. برای همین است که خاطرات‌مان به مرور زمان محو می‌شوند و عوض می‌شوند.


 

19. وقتی با استفاده از یک زبان دیگر فکر می‌کنید، تصمیمات‌تان عاقلانه‌تر هستند.

پژوهشی در دانشگاه شیکاگو نشان داده‌است شهروندان کره‌ای که با استفاده از زبان‌های خارجی فکر می‌کنند سوگیری‌شان در مجموع کم‌تر است. چه خوب.


 

20. افراد کمدی و بامزه بیش از سایر افراد استرس دارند

تحقیقات بر روی کمدین ها و افراد بامزه نشان میدهد که آنها دارای میانگین سطح استرس بالاتری نسبت به دیگران هستند.

گریه کردن باعث میشود احساس بهتری پیدا کنید، استرس را کاهش میدهد و به سلامت بدن کمک میکند.


 

21. قدردانی میتواند باعث افزایش ترشح دوپامین و سروتونین شود، درست مثل داروهای ضد افسردگی.


22. 82? مردم اگر سگشان همراهشان باشد در هنگام نزدیک شدن به افراد جذاب احساس اعتماد بنفس بیشتری دارند.

سندروم ترومن یک اختلال روانی است که در آن بیمار معتقد است که در یک برنامه ی تلویزیونی زندگی میکند.


23. 68? مردم مبتلا به سندروم ویبره ی فانتوم هستند، یعنی وقتی گوشی آنها روی ویبره نیست حس ویبره دارند.


24. هیچ شخص نابینایی تابحال به اسکیزوفرنی مبتلا نشده است.


25.  Anorexia  بی اشتهایی بر اثر اختلالات روانی) دارای بالاترین میزان مرگ ومیر نسبت به هرگونه اختلال روانی دیگر است. 5 تا 20 درصد مبتلایان به آن جان سالم به در نمیبرند.

 

منبع:factslides

 

دانلود PDF‌مقاله :25 دانستنی روانشناسی که جالب است بدانید

مطالب مرتبط


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 97/5/21:: 12:37 عصر     |     () نظر

محصولات و خدمات است.

فروشگاه اینترنتی چیست؟



فروشگاه اینترنتی به وب سایتی گفته می شود که تعدادی کالا یا خدمات از هر نوعی را در ویترین خود عرضه می کند. مشتریان برای استفاده از آن خدمات یا کالاها می توانند به فروشگاه سفارش بدهند؛ و حتی هزینه خدمات یا کالا را به صورت آنلاین پرداخت نمایند .
برای دریافت سفارش از مشتری معمولا سیستمی به نام سبد مجازی خرید وجود دارد که می توان سفارشات را در آن ثبت نمود . سایت های پیشرفته حتی سبد خرید مشتری خود را تا مراجعه بعدی به سایت محفوظ نگه می دارند.

بنابراین مشتری در طی چند روز می تواند یک سبد خرید را تکمیل نماید و سپس هزینه ی آن را پرداخت کرده و خدمات و کالای خود را دریافت نماید . ارائه خدمات در فروشگاه های اینترنتی می تواند به صورت فیزیکی یا غیر حضوری ( مجازی ) باشند .

از خدمات فیزیکی می توان خرید کتاب، مایحتاج زندگی، موبایل و . . .را برشمرد؛ و از خدمات مجازی می توان به فروش فیلم، موسیقی و . . .  اشاره نمود.مهمترین مزیت فروشگاه های اینترنتی در دسترس بودن آنهاست؛ خریدار در هر مکان و موقعیتی فقط با دسترسی به اینترنت می تواند خرید خود را انجام دهد . این روش یک نوع تغییر مدل در شیوه ی تجارت محسوب می شود؛ و برای فروشنده و مشتری سودمند می باشد . اما شروع اینتجارت هم نیاز به یک سری عوامل دارد که عدم رعایت آنها می تواند ضررهایی را در پی داشته باشد.

 

ناریخچه فروش اینترنتی

 تاریخچه فروشگاه اینترنتی

اولین بار در سال 1991 تیم برنرز لی تجارت الکترونیک را پایه‌گذاری کرد و در سال 1994 که بانکداری آنلاین ایجاد شد، شرکت پیتزا هات اولین فروش اینترنتی خود را آغاز کرد در همان سال شرکت نت اسکیپ ارتباط امنیت لایه انتقال (SSL) را ابداع و ایجاد کرد و خرید اینترنتی به وسیله این پروتوکل ایجاد شد. همچنین در همان سال کمپانی آلمانی اینترشاپ(Intershop) اولین سیستم فروش اینترنتی خود را ایجاد کرد. 1995 شرکت آمازون. کام و سال 1996 شرکت ئی بی نیز فعالیت‌های خود را شروع کردند



تاریخچه فروشگاه اینترنتی در ایران :

در این جا شاید برای شما سئوال باشد که فروشگاه اینترنتی در ایران از چه سالی شکل گرفته است ؟ در رابطه با این که تاریخچه فروشگاه اینترنتی در ایران دقیقا در چه سالی رقم خورده است متاسفانه اطلاعات دقیقی وجود ندارد ، اما تاریخچه وب ایران برمیگرده به سال 1372 هجری شمسی ، در سال 1373 ایران نیز به شبکه اینترنت پیوست ، نخستین رایانه که در ایران به اینترنت متصل شد مرکز تحقیقات فیزیک نظری در ایران بوده است . طراحی سایت در ایران میشه گفت از اواخر سال های 70 تا اوایل 800 شکل گرفته است

و میشه گفت حدود سال های 80 تا 85 اولین فروشگاه های اینترنتی در ایران شکل گرفته اند ، یعنی در واقع واژه فروشگاه اینترنتی از 10 تا 15 سال پیش در ایران شکل گرفته است ، یکی از اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران – دیجی کالا بوده است که در سال 1385 فعالیت خود را آغاز کرده است و در حال حاظر یکی از برگترین فروشگاه های اینترنتی در ایران است .

پس میشه گفت فروشگاه اینترنتی در ایران هنوز واژه تازه و جدیدی هست ، و در مقابل فروشگاه های واقعی بسیار جوان هست ، شاید تا این جا با برخی از جذابیت های این واژه اشنا شده باشید ، اما جذابیت و پیچیدگی اصلی این واژه را در ادامه بیشتر متوجه خواهید شد .

 

فروش اینترنتی چیست

فروش اینترنتی چیست؟

همه ما بارها برای خرید مایحتاج روزمره زندگی به فروشگاه‌های مختلف مراجعه و کالاهای موردنیاز خود را با پرداخت هزینه آن‌ها خریداری کردیم. اتفاقی که در دنیای مجازی بخصوص در یک دهه اخیر توجه بسیاری از صاحبان کسب‌ و کارها را به خود جلب کرده، فروش اینترنتی محصولات و خدمات است.

به این تعریف توجه کنید: هرگاه فرایند سفارش به‌ صورت آنلاین و تحویل کالا از طریق تحویل پستی انجام گرفت و هرگاه سفارش به‌صورت مجازی و تحویل آن به‌صورت دانلود بود ( مانند: فیلم های آموزشی و خرید نرم افزار) به آن فروش اینترنتی گفته می‌شود.


مزایای ایجاد فروشگاه اینترنتی


با به وجود آمدن فروشگاه های اینترنتی کار ها بسیار ساده تر شد و بازدهی خیلی بیشتر شده است ، راه اندازی یک فروشگاه در دنیای واقعی کار ساده ای نیست ،ولی راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی در دنیای مجازی در حال حاظر به مراتب ساده تر از راه اندازی یک فروشگاه واقعی هست و بازدهی نیز بسیار بالا تر هست :

برای این که با این موضوع بیشتر آشنا بشیید با چند مثال ساده این موضوع رو بررسی میکنیم :

فرض میکنیم میخواهیم با حداقل هزینه کسب و کاری را برای فروش اجناس برای یک ماه راه اندازی کنیم :


?    در دنیای مجازی شما با کمترین هزینه در حال حاظر میتوانید یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید :

در دنیای واقعی و حقیقی برای تهیه مکانی برای فروش اجناس شما حداقل به چند میلیون سرمایه نیاز دارید ، ولی برای را راه اندازی فروشگاه اینترنتی ، برای تهیه فضای میزبانی سایت تون تنها به چند صد هزار تومن سرمایه نیاز دارید


اگر فرض رو بر این بزاریم که با کلا یک میلیون تومان در دنیای واقعی میتوانیم مکانی رو برای فروشگاه و محل فروش خود تهیه کنیم ( که البته خودتون حتما میدونید که در ایران با چنین سرمایه ای هیچ جایی را نمیشه تهیه کرد )

شما با 100 هزار تومان یا چند هزار تومان میتوانید یک فضای مناسبی رو برای میزبانی سایتتون تهیه کنید ، این فضای میزبانی در دنیای وب مثل همان محل فروش شما هست ، با حدود یک میلیون تومان در دنیای واقعی میشه یک حداقل فضا رو میتوانیم تهیه کنیم اما با این سرمایه در دنیای مجازی میتوانیم یک فضای مناسب و نسبتا خوب تهیه کنیم ،

این برریسی هزینه ها فقط مقایسه یک مورد از هزینه های راه اندازی یک فروشگاه واقعی و فروشگاه مجازی بود ، خودتون حتما میدونید فروشگاهی که ظاهر مناسبی نداشته باشد ، اجناس مناسبی نداشته باشد نمیتواند فروش خوبی رو داشته باشد

هر هزینه ای که در دنیای واقعی وجود دارد در دنیای مجازی هم وچود دارد اما معمولا با 1/10 هزینه هایی که در دنیای واقعی میشه یک فروشگاه راه اندازی کرد در فضای مجازی میتوان فروشگاه راه اندازی کرد


?    بازدهی بسیار بالاتر فروشگاه های مجازی نسبت به فروشگاه های واقعی :

در فروشگاه های واقعی شما معمولا خیلی محدود هستید ، افراد خواصی مشتریان شما خواهند بود ، افرادی که محل سکونت انها نزدیک فروشگاه شما هست اکثر مشتریان شما را تشکیل میدهند و حداکثر شاید موارد محدودی مشتری از کل شهر داشته باشید

بزارید این مثال را باز تر کنیم ، اگر شهری که محل کسب و کار ، فروشگاه شما هست حداکثر 1 میلیون جمعیت داشته باشد ، معمولا حداکثر مشتریان شما در بهترین وضعیت حدود 1 میلیون خواهد بود

و اگر بخواهید در شهر های دیگر هم مشتری داشته باشید باید شعبات مختلفی را در شهر های مختلف ایجاد کنید و باز هم هزینه کنید . ولی در فروشگاه اینترنتی شما محدودیت ندارید ، اگر در ایران – تهران هستید ، علاوه بر تهران ، مشتریان شما میتوانند از کل ایران باشند ، وب سایت شما به صورت جهانی برای تمامی کاربران دنیای وب در دسترس خواهد بود ، پس حتی کل جمعیت وب میتوانند مشتری شما باشند !

اگر بخواهیم باز با امار و ارقام بررسی کنیم ، اگر هر شهری در ایران 1 میلیون جمعیت داشته باشد ، وقتی شما یک فروشگاه در تهران داشته باشید، معمولا در بهترین شرایط حداکثر مشتریان شما یک میلیون نفر خواهد بود ، اما در دنیای مجازی میتوانید از کل ایران هم مشتری داشته باشید ، ایران حدود 40 شهر دارد و اگر همانند بالا بخواهیم بررسی کنیم طبق مشتریان شما حدودا 40 میلیون هست .

 

مزایای فروشگاه اینترنتی

?    کار کردن در فضای مجازی به مراتب راحت تر از کار کردن در فضای واقعی هست :

با این که کار کردن در فضای مجازی مشکلات خاص خود را دارد ولی جذابیت ها و سادگی کار کردن در دنیای مجازی خیلی بیشتر است ، به طور معمول در فروشگاه های واقعی ، تا زمانی که فروشگاه شما باز هست و پرسنل وجود دارد ، فروشگاه شما فروش دارید ، اما در فروشگاه های مجازی حتی بدون حضور پرسنل هم با سیستم اتوماسیون بسیار قوی که معمولا فروشگاه های اینترنتی دارند میتوانید به صورت 24 ساعته فروش داشته باشید ،

روند مشاهده کالا ، پرداخت و تحویل در فروشگاه های اینترنتی معمولا با استفاده از اتوماسیون فروشگاه به صورت اتوماتیک انجام میشود و نیازی به پرسنل برای انجام آن ندارید ، در صورتی که در فروشگاه های واقعی نیاز به پرسنلی برای نمایش کالا ، دریافت هزینه و تحویل دارید


?    می‌توانید بازار جهانی را هدف بگیرید

شرکت‌ها و فروشگاه‌های سنتی فقط می‌توانند پذیرای تعداد محدودی مشتری در زمان‌های خاصی باشند، بگذریم از اینکه خیلی از افراد اصلا خیلی از این شرکت‌ها را نمی‌شناسند و از وجودشان بی‌اطلاع هستند. با داشتن یک وب‌سایت خوب، در هر لحظه صدها و حتی هزاران نفر می‌توانند از فروشگاه اینترنتی شما بازدید کنند. تصور کنید اگر بتوانید کالاها و خدمات خود را به تعداد نامحدودی از افراد مشتاق معرفی کنید، تجارت شما می‌تواند چقدر رونق بگیرد!

البته توانایی برخوردار بودن از هزاران بازدیدکننده تفاوت زیادی با داشتن هزاران بازدید کننده دارد. برای برخوردار شدن از مزایای فروشگاه اینترنتی باید همان کارهایی را انجام دهید که شرکت‌های سنتی انجام می‌‌دهند: بازاریابی و تبلیغات. باید بیاموزید چطور می‌توانید ترافیک وب‌سایتِ فروشگاه اینترنتیخود را افزایش دهید. یکی از روش‌های مؤثر و کم‌ هزینه در این راه، استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای معرفی و تبلیغ  وب‌سایت‌تان است.


?    دسترسی به خدمات شرکت شما 24 ساعته می‌شود

با اینکه خیلی از فروشگاه‌ها، پمپ‌بنزین‌ها و بیمارستان‌ها خدمات 24 ساعته ارائه می‌دهند، اما این کار برای خیلی از کسب‌و‌کارها غیرممکن است. البته، بهتر است بگوییم این کار بدون اینترنت غیرممکن است. یکی از مهم‌ترین مزایای فروشگاه اینترنتی این است که این امکان را برای مشتریان فراهم می‌آورد که هر زمانی از شبانه‌روز و در هر مکانی، سفارش‌های خود را ثبت کنند. تصور کنید این امر چقدر می‌تواند برای کسب‌و‌کار شما سوددهی داشته باشد.



?    می‌توانید در هر مکانی که دوست دارید، کار کنید

دوست ندارید زمستان در هوای سرد یا به خاطر آلودگی هوا از خانه خارج شوید؟ آیا از گرما و رطوبت در شهر خود کلافه شده‌اید؟ کسب‌و‌کار اینترنتی شما را از قید‌و‌بند مکان آزاد می‌کند و این امکان را برای‌‌تان فراهم می‌آورد که هر جا راحت هستید کار کنید. تا زمانی که ارتباط اینترنتیِ خوبی دارید، می‌توانید هر جایی از دنیا که دوست دارید زندگی کرده و کسب‌ و‌ کارتان را مدیریت کنید. خیلی از مردم در یک قاره زندگی می‌کنند ولی انبار کالاهایشان در قاره‌ی دیگری است. یکی از مهمترین مزایای فروشگاه اینترنتی این است که به شما اجازه می‌دهد کسب‌و‌کارتان را با سبکِ زندگی‌تانهماهنگ کنید و نه برعکس. البته استثناهایی هم وجود دارند. بعضی از افراد مانند جراحان، معمارها و نقاش‌ها حتما برای انجام شغل‌شان به مکان خاصی نیاز دارند. 

 

دانلود PDF مقاله:فروشگاه اینترنتی چیست؟

مطالب مرتبط


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 97/5/21:: 12:29 عصر     |     () نظر

این امر جویا شده ایم.

کسب و کار اینترنتی چیست؟


تعاریف زیادی از کسب و کار اینترنتی شده است. منابع مختلفی به ارائه تعریف از کسب و کار اینترنتی پرداخته اند. تنوع سایتهایی که چنین تعاریفی را ارائه داده اند چنان زیاد است که نمیتوان دلیل ارائه برخی از این تعاریف را یافت، مثلاً سایت رسمی دولت استرالیا این تعریف را از کسب و کار اینترنتیارائه داده است:

کسب و کار اینترنتی عبارت است از هرگونه کسب درآمدی از اینترنت، کسب و کار اینترنتی میتواند شامل خرید و فروش کالا در اینترنت و یا ارائه یکسرویس آنلاین بصورت غیر رایگان باشد.

گذشته از این تعاریف پراکنده در اینترنت تعریف کسب و کار اینترنتی را از متخصصین این امر جویا شده ایم.


کسب و کار اینترنتی و فروشگاه الکترونیکی چیست؟


اگرچه که واژه های کسب وکار اینترنتی و فروشگاه الکترونیکی در بسیاری از مقالات بجای یکدیگر بکار میروند. ولی بین این دو اختلاف هایی وجود دارد. فروشگاه الکترونیکی عبارت است از مکان آنلاینی، بر روی بستر وب و یا شبکه های کامپیوتری، برای خرید و فروش کالا و خدمات. هر فروشگاهی می تواند با افزودن یک ویترین مجازی آنلاین تبدیل به یک فروشگاه الکترونیکی شود.

 

در بسیاری از مواقع تجارت الکترونیکی به معنای تجارت اینترنتی بکار برده میشود. اما تجارت الکترونیکی میتواند شامل هر تجارتی که از تکنولوژی اینترنت برای بهبود منافع و کارایی خود استفاده کند؛ شود.


انواع کسب و کار اینترنتی


کسب و کار  اینترنتی میتوانند به اشکال مختلفی ظاهر شوند.

?

1 – کسب و کارهای اینترنتی فروش محصولات و کالا های فیزیکی : مانند وب سایت دیجی کالا ، وب سایت بامیلو و . . .

2 – کسب و کار های اینترنتی فروش خدمات : سایت های فروش خدمات بلیط هواپیما و قطار و. . . مانند : وب سایت علی بابا ،

3 – کسب و کار های اینترنتی فروش محتوای آموزشی و محصولات دیجیتال : مانند وب سایت مدیران وب دات کام.


اگر شما کارشناس تغذیه هستید می توانید یک کسب و کار اینترنتی در زمنیه آموزش تغذیه و تناسب اندام و چاقی و لاغری راه اندازی کنید و با تهیه یک محصول آموزشی بنام چطوری در عرض 21 روز لاغر شوید و لاغر بمانید و با معرفی و فروش آن درآمد بسیار بالایی بدست آورید و تکنیک بازاریابی و فروش اینترنتی این محصول آموزشی شما منتشر مقاله های رایگان در مورد تغذیه و تناسب اندام در وب سایت تان است که به کسب و کارشما کمک خیلی زیادی می کند.

 

کسب و.کار اینترنتی

سرمایه اولیه برای راه اندازی  و شروع کسب و کار اینترنتی

سرمایه اولیه برای راه اندازی و شروع کسب و کار اینترنتی نسبت به کسب و کار هایی که به صورت فیزیکی راه اندازی می شوند بسیار پایین است و شما می توانید با کمترین هزینه کسب و کار اینترنتی تان را راه اندازی و شروع کنید و کسب و کارهای اینترنتی هستند که به سرمایه گذاری هایی به مراتب بیشتر نیاز دارند.

در بسیاری موارد، شروع یک کسب و کار اینترنتی شبیه به شروع یک فروشگاه سنتی است. شما برای کسب و کار خود برنامه‌ریزی خواهید کرد، منابع مالی خود را سازماندهی می‌کنید، محصول خود را تولید می‌کنید و کار می‌کنید. اما جنبه‌های منحصر به فردی جهت اجرای کسب و کارهای آنلاینوجود دارد که کارآفرینان باید در نظر بگیرند. در این مقاله می خواهیم شما را با مراحل مختلف راه اندازی کسب و کار اینترنتی آشنا کنیم.


روش های ایجاد کسب و کار اینترنتی

 

1- سایت فروشگاه اینترنتی

یک سایت تجارت الکترونیک یا فروشگاه اینترنتی، ساده ترین شکل کسب و کار آنلاینی است که شما می‌توانید کسب درامد آنلاین خود را از آن شروع کنید. با یک سایت تجارت 

الکترونیک که خود میزبان آن باشید، می‌توانید محصولات و خدمات خود را به طور مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای به مشتری‌تان بفروش برسانید.

بهترین بخش در مورد یک سایت تجارت الکترونیک، این است که می‌توانید به طور مستقیم بر روی فروشگاه خود کنترل داشته باشید. شما قادر خواهید بود تقریبا تمام گزینه‌ها را در هنگام تنظیمات سایت تجارت الکترونیک خود مانند ظاهر و نمای فروشگاه را سفارشی کنید. اما این انعطاف‌پذیری باعث می‌شود این فرایند نیز بسیار پیچیده‌تر شود. 

بزرگترین ملاحظات شما برای سایت تجارت الکترونیک، تنظیم وبسایت خود برای ارائه بهترین تجربه کاربری می‌باشد. انتخاب طراحی وب صحیح مهم است، زیرا اطمینان حاصل می‌کند که نرم‌افزار سبد خرید شما برای کسب و کار شما مناسب است. بنابراین در موفقیت فروشگاه اینترنتی المان‌های زیادی باید در کنار هم چیده شوند تا سایت تجارت الکترورنیک موفقی داشته باشیم. شرکت وب 24 در تمامی این مراحل شما را یاری می‌کند، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید صفحه طراحی سایت فروشگاهی را ملاحظه نمایید.


2- راه اندازی فروشگاه با استفاده از فروشگاه سازها

شمات می توانیئد فروشگاه اینترنتی خود را با استفاده از فروشگاه سازها راه اندازی کنید. به عنوان مثال Etsy یک فروشگاه و بازار برای ارائه، خرید و فروش،  آموزش و ساخت محصولات دست‌ساز خانگی است، راه‌اندازی این فروشگاه در etsy.com بسیار آسان است،

در این نوع فروشگاه، شما توانایی کمی برای سفارشی سازی طرح‌بندی خود دارید. با این حال مشتریان از طریق رابط کاربری Etsy خرید می‌کنند و آن بخش از کار که مستلزم بیرون رفتن از اداره و حتی سفر کردن است، برای تنظیمات و اجرای فروشگاه حداقل است. این ممکن است بسته به چگونگی میزان کنترل کردن شما که می‌خواهید برای برقراری سایت خود انجام دهید، مثبت یا منفی باشد.


Etsy سایتی برای انواع خلاقیت‌هاست که بر روی آیتم‌های دست‌ساز تمرکز می‌کند. به عبارت دیگر مانند بازارچه است که شما در آن می‌توانید محصولات دست‌ساز مختلف و متنوعی برای فروش قرار دهید و کسب درآمد کنید. البته مدل‌های ایرانی چنین سایت‌هایی هم راه‌اندازی شده است و نمونه های بسیار موفقی در این زمینه داریم، به عنوان مثال وب24 سایت هایی مانند آی تی بازار ، آی تی قیمت و خانه پزشکان را در این زمینه طراحی کرده است.

 

فروشگاه EBYE

3- بازارهایی مانند eBay

این فروشگاه دارای مزایای قابل توجهی است؛ در این نوع از بازارها مانند Etsy، مجبور نیستید یک وبسایت را راه‌اندازی کنید، فروشگاه اینترنتی خود را سفارشی سازی کنید، یا یک نرم‌افزار سبد خرید را انتخاب کنید، هنگامی که شما از eBay برای فروش محصولات خود استفاده می‌کنید همه اینها را شامل می‌شود.

با این حال بدین معناست که مانند Etsy، مشتریان شما باید از طریق eBay برای خرید از شما اقدام کنند، و همچنین شما کنترل کمی بر روی طرح بصری فروشگاه خود خواهید داشت، همانطور که در مورد Etsy گفته شد این مدل فروشگاه هم ممکن است دارای جنبه‌های مثبت و منفی بسته به نوع کسب و کار شما داشته باشد. بنابراین فروشگاه eBay سایتی است که به اشخاص اجازه می‌دهد محصولات خود را خرید و فروش کنند. از این رو سایت  eBay فضایی را برای فروشندگان فراهم می‌کند که می‌توانند طی مدت زمانی مشخصی محصولات نو و دست دوم خود را به حراج بگذارند. البته مدل‌های ایرانی سایت شبیه eBay هم راه‌اندازی شده است.


نمونه های ایرانی زیادی نیز در این زمینه برای فروش کالاهای دست دوم ایجاد شده اند، مانند سایت ایسام، دیوار، شیپور و... که از طریق این سایت ها می توانید اجناس دست دوم و نو خود را بفروش برسانید و در آنها آگهی ثبت کنید.


6گام برای تغییر مدل کسب و کار اینترنتی خود


آقای تپسکات 6 گام را برای تغییر یک مدل کسب و کار مبتنی بر وب پیشنهاد کرده است که عبارتند از:

  • شرح و توصیف وضعیت فعلی و نحوه ایجاد ارزش برای مشتریان
  • تجزیه
  • تعیین چشم انداز و نحوه ایجاد ارزش
  •   ترکیب بندی دوباره
  • آماده کردن نقشه ارزش
  • تعیین ترکیب

 

شایان ذکر می باشد که مدل های کسب و کار به عوامل مختلفی وابسته می باشد بنابراین شرکتی در بازار رقابت برنده می باشد که به این عوامل آگاهی کامل را داشته باشد و قابلیت انعطاف پذیری بالایی در موقعیت های پیش بینی نشده را داشته و سریعاً راهکار و استراتژی مناسب را اتخاذ کنند.

 

چطور  در کسب وکار اینترنتی موفق شدند

چطور موفقیت کسب و کار اینترنتی خود را اندازه‌گیری کنیم؟


برای رسیدن به موفقیت در هر فعالیتی باید آن را نسبت به یک معیار یا شاخص مشخصی اندازه گیری کنیم و بسنجیم.


در واقع هرکسب وکار اینترنتی برای اینکه بتواند به موفقیت برسد باید تلاش کند تا به مرور زمان این شاخص‌ها را افزایش داده تا به هدف نهایی برسد. مسلماً دنیای کسب و کار اینترنتی هم از این قانون مستثنی نیست.

برای اندازه‌گیری موفقیت کسب و کار اینترنتی و بهینه سازی سایت یا هر نوع فعالیت بازاریابی یا فروش اینترنتی، شاخص‌هایی وجود دارد که هر کدام معنایی خاص دارند.

در ادبیات الکترونیک به این نوع شاخصها (KPI  (key performance indicator  یا شاخص عملکردی میگویند.

تعداد KPIها بسیار زیاد بوده و بسته به نوع فعالیت هر کسب و کار اینترنتی، از تعدادی از آنها استفاده میکند. خوبی این KPIها این است که میتوان بعضی از آنها را با هم ترکیب کرد و عدد تازه ای به دست آورد که معنایی متفاوت از اجزای سازنده خود دارد.


1- تعامل در سایت


این شاخص نشان دهنده میزان اثربخشی سایت شما در جذب مشتری های بالقوه است.


2- تعداد بازدید

این شاخص بیانگر این است که سایت شما در هر بازه زمانی (روز ، هفته، ماه) چه میزان بازدید داشته است. درواقع هر چه این عدد بیشتر باشد وضعیت سایت ما نیز بهتر است اما در بعضی موارد ممکن است ترافیک اشتباه وارد سایت ما شوند. یعنی افرادی وارد سایت ما شوند که در بازار هدفما قرار ندارند و طبیعتا خریدی هم از ما نخواهند داشت.


3- خالص بازدید

در شاخص قبلی اگر یک کاربر در دو روز متفاوت، پیاپی به سایت شما سر بزند، هر بار جزو بازدید ها به حساب می آید. اما در این شاخص هر شخص فقط یک بار به حساب می آید. یعنی اگر شخصی برای بار اول وارد سایت شما شود، جزو خالص بازدید به حساب می آید اما در دفعات بعدی اگر به سایت سر بزند، دیگر خالص بازدید تغییری نخواهد کرد.


4- نرخ بازگشت

این مقدار درصد افرادی را نشان میدهد که نسبت به کل افرادی که سایت را مشاهده کردند ، بیش از یک بار وارد سایت شما شدند. بنابراین هر چه این مقدار بیشتر باشد یعنی رضایت کاربرانی که از سایت شما بازدید میکنند زیادتره و این نشانه ی خوبی ست! چراکه بازدیدکننده بیشتر یعنی افزایش ترافیک و فروش بیشتر.


5- متوسط زمان بازدید

این شاخص به شما نشان میدهد به طور متوسط هر کاربر چه مدتی در سایت شما به گردش میپردازد؛ این شاخص یکی از نرخ های مهمی است که بیانگر میزان موفقیت در نگهداری کاربران در سایتتان میباشد. هر چه این عدد بیشتر باشد، گویای این مطلب است که مطالب و محتوای سایت شما برای مشتریان مفید و جذاب بوده است. 

یکی از مهمترین نکاتی که صاحب هر کسب و کار اینترنتی در فضای اینترنت و الکترونیک باید بداند این است که ترافیک وارد شده به سایتش از چه بخش هایی وارد می‌شود. به عبارت دیگر کدام سایت ها یا منابع اینترنتی، کابران را به سایت او هدایت میکند.

 

دانلود PDF ‌مقاله: کسب و کار اینترنتی چیست؟

مطالب مرتبط


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 97/5/21:: 12:21 عصر     |     () نظر

این امر جویا شده ایم.

کسب و کار اینترنتی چیست؟


تعاریف زیادی از کسب و کار اینترنتی شده است. منابع مختلفی به ارائه تعریف از کسب و کار اینترنتی پرداخته اند. تنوع سایتهایی که چنین تعاریفی را ارائه داده اند چنان زیاد است که نمیتوان دلیل ارائه برخی از این تعاریف را یافت، مثلاً سایت رسمی دولت استرالیا این تعریف را از کسب و کار اینترنتیارائه داده است:

کسب و کار اینترنتی عبارت است از هرگونه کسب درآمدی از اینترنت، کسب و کار اینترنتی میتواند شامل خرید و فروش کالا در اینترنت و یا ارائه یکسرویس آنلاین بصورت غیر رایگان باشد.

گذشته از این تعاریف پراکنده در اینترنت تعریف کسب و کار اینترنتی را از متخصصین این امر جویا شده ایم.


کسب و کار اینترنتی و فروشگاه الکترونیکی چیست؟


اگرچه که واژه های کسب وکار اینترنتی و فروشگاه الکترونیکی در بسیاری از مقالات بجای یکدیگر بکار میروند. ولی بین این دو اختلاف هایی وجود دارد. فروشگاه الکترونیکی عبارت است از مکان آنلاینی، بر روی بستر وب و یا شبکه های کامپیوتری، برای خرید و فروش کالا و خدمات. هر فروشگاهی می تواند با افزودن یک ویترین مجازی آنلاین تبدیل به یک فروشگاه الکترونیکی شود.

 

در بسیاری از مواقع تجارت الکترونیکی به معنای تجارت اینترنتی بکار برده میشود. اما تجارت الکترونیکی میتواند شامل هر تجارتی که از تکنولوژی اینترنت برای بهبود منافع و کارایی خود استفاده کند؛ شود.


انواع کسب و کار اینترنتی


کسب و کار  اینترنتی میتوانند به اشکال مختلفی ظاهر شوند.

?

1 – کسب و کارهای اینترنتی فروش محصولات و کالا های فیزیکی : مانند وب سایت دیجی کالا ، وب سایت بامیلو و . . .

2 – کسب و کار های اینترنتی فروش خدمات : سایت های فروش خدمات بلیط هواپیما و قطار و. . . مانند : وب سایت علی بابا ،

3 – کسب و کار های اینترنتی فروش محتوای آموزشی و محصولات دیجیتال : مانند وب سایت مدیران وب دات کام.


اگر شما کارشناس تغذیه هستید می توانید یک کسب و کار اینترنتی در زمنیه آموزش تغذیه و تناسب اندام و چاقی و لاغری راه اندازی کنید و با تهیه یک محصول آموزشی بنام چطوری در عرض 21 روز لاغر شوید و لاغر بمانید و با معرفی و فروش آن درآمد بسیار بالایی بدست آورید و تکنیک بازاریابی و فروش اینترنتی این محصول آموزشی شما منتشر مقاله های رایگان در مورد تغذیه و تناسب اندام در وب سایت تان است که به کسب و کارشما کمک خیلی زیادی می کند.

 

کسب و.کار اینترنتی

سرمایه اولیه برای راه اندازی  و شروع کسب و کار اینترنتی

سرمایه اولیه برای راه اندازی و شروع کسب و کار اینترنتی نسبت به کسب و کار هایی که به صورت فیزیکی راه اندازی می شوند بسیار پایین است و شما می توانید با کمترین هزینه کسب و کار اینترنتی تان را راه اندازی و شروع کنید و کسب و کارهای اینترنتی هستند که به سرمایه گذاری هایی به مراتب بیشتر نیاز دارند.

در بسیاری موارد، شروع یک کسب و کار اینترنتی شبیه به شروع یک فروشگاه سنتی است. شما برای کسب و کار خود برنامه‌ریزی خواهید کرد، منابع مالی خود را سازماندهی می‌کنید، محصول خود را تولید می‌کنید و کار می‌کنید. اما جنبه‌های منحصر به فردی جهت اجرای کسب و کارهای آنلاینوجود دارد که کارآفرینان باید در نظر بگیرند. در این مقاله می خواهیم شما را با مراحل مختلف راه اندازی کسب و کار اینترنتی آشنا کنیم.


روش های ایجاد کسب و کار اینترنتی

 

1- سایت فروشگاه اینترنتی

یک سایت تجارت الکترونیک یا فروشگاه اینترنتی، ساده ترین شکل کسب و کار آنلاینی است که شما می‌توانید کسب درامد آنلاین خود را از آن شروع کنید. با یک سایت تجارت 

الکترونیک که خود میزبان آن باشید، می‌توانید محصولات و خدمات خود را به طور مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای به مشتری‌تان بفروش برسانید.

بهترین بخش در مورد یک سایت تجارت الکترونیک، این است که می‌توانید به طور مستقیم بر روی فروشگاه خود کنترل داشته باشید. شما قادر خواهید بود تقریبا تمام گزینه‌ها را در هنگام تنظیمات سایت تجارت الکترونیک خود مانند ظاهر و نمای فروشگاه را سفارشی کنید. اما این انعطاف‌پذیری باعث می‌شود این فرایند نیز بسیار پیچیده‌تر شود. 

بزرگترین ملاحظات شما برای سایت تجارت الکترونیک، تنظیم وبسایت خود برای ارائه بهترین تجربه کاربری می‌باشد. انتخاب طراحی وب صحیح مهم است، زیرا اطمینان حاصل می‌کند که نرم‌افزار سبد خرید شما برای کسب و کار شما مناسب است. بنابراین در موفقیت فروشگاه اینترنتی المان‌های زیادی باید در کنار هم چیده شوند تا سایت تجارت الکترورنیک موفقی داشته باشیم. شرکت وب 24 در تمامی این مراحل شما را یاری می‌کند، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید صفحه طراحی سایت فروشگاهی را ملاحظه نمایید.


2- راه اندازی فروشگاه با استفاده از فروشگاه سازها

شمات می توانیئد فروشگاه اینترنتی خود را با استفاده از فروشگاه سازها راه اندازی کنید. به عنوان مثال Etsy یک فروشگاه و بازار برای ارائه، خرید و فروش،  آموزش و ساخت محصولات دست‌ساز خانگی است، راه‌اندازی این فروشگاه در etsy.com بسیار آسان است،

در این نوع فروشگاه، شما توانایی کمی برای سفارشی سازی طرح‌بندی خود دارید. با این حال مشتریان از طریق رابط کاربری Etsy خرید می‌کنند و آن بخش از کار که مستلزم بیرون رفتن از اداره و حتی سفر کردن است، برای تنظیمات و اجرای فروشگاه حداقل است. این ممکن است بسته به چگونگی میزان کنترل کردن شما که می‌خواهید برای برقراری سایت خود انجام دهید، مثبت یا منفی باشد.


Etsy سایتی برای انواع خلاقیت‌هاست که بر روی آیتم‌های دست‌ساز تمرکز می‌کند. به عبارت دیگر مانند بازارچه است که شما در آن می‌توانید محصولات دست‌ساز مختلف و متنوعی برای فروش قرار دهید و کسب درآمد کنید. البته مدل‌های ایرانی چنین سایت‌هایی هم راه‌اندازی شده است و نمونه های بسیار موفقی در این زمینه داریم، به عنوان مثال وب24 سایت هایی مانند آی تی بازار ، آی تی قیمت و خانه پزشکان را در این زمینه طراحی کرده است.

 

فروشگاه EBYE

3- بازارهایی مانند eBay

این فروشگاه دارای مزایای قابل توجهی است؛ در این نوع از بازارها مانند Etsy، مجبور نیستید یک وبسایت را راه‌اندازی کنید، فروشگاه اینترنتی خود را سفارشی سازی کنید، یا یک نرم‌افزار سبد خرید را انتخاب کنید، هنگامی که شما از eBay برای فروش محصولات خود استفاده می‌کنید همه اینها را شامل می‌شود.

با این حال بدین معناست که مانند Etsy، مشتریان شما باید از طریق eBay برای خرید از شما اقدام کنند، و همچنین شما کنترل کمی بر روی طرح بصری فروشگاه خود خواهید داشت، همانطور که در مورد Etsy گفته شد این مدل فروشگاه هم ممکن است دارای جنبه‌های مثبت و منفی بسته به نوع کسب و کار شما داشته باشد. بنابراین فروشگاه eBay سایتی است که به اشخاص اجازه می‌دهد محصولات خود را خرید و فروش کنند. از این رو سایت  eBay فضایی را برای فروشندگان فراهم می‌کند که می‌توانند طی مدت زمانی مشخصی محصولات نو و دست دوم خود را به حراج بگذارند. البته مدل‌های ایرانی سایت شبیه eBay هم راه‌اندازی شده است.


نمونه های ایرانی زیادی نیز در این زمینه برای فروش کالاهای دست دوم ایجاد شده اند، مانند سایت ایسام، دیوار، شیپور و... که از طریق این سایت ها می توانید اجناس دست دوم و نو خود را بفروش برسانید و در آنها آگهی ثبت کنید.


6گام برای تغییر مدل کسب و کار اینترنتی خود


آقای تپسکات 6 گام را برای تغییر یک مدل کسب و کار مبتنی بر وب پیشنهاد کرده است که عبارتند از:

  • شرح و توصیف وضعیت فعلی و نحوه ایجاد ارزش برای مشتریان
  • تجزیه
  • تعیین چشم انداز و نحوه ایجاد ارزش
  •   ترکیب بندی دوباره
  • آماده کردن نقشه ارزش
  • تعیین ترکیب

 

شایان ذکر می باشد که مدل های کسب و کار به عوامل مختلفی وابسته می باشد بنابراین شرکتی در بازار رقابت برنده می باشد که به این عوامل آگاهی کامل را داشته باشد و قابلیت انعطاف پذیری بالایی در موقعیت های پیش بینی نشده را داشته و سریعاً راهکار و استراتژی مناسب را اتخاذ کنند.

 

چطور  در کسب وکار اینترنتی موفق شدند

چطور موفقیت کسب و کار اینترنتی خود را اندازه‌گیری کنیم؟


برای رسیدن به موفقیت در هر فعالیتی باید آن را نسبت به یک معیار یا شاخص مشخصی اندازه گیری کنیم و بسنجیم.


در واقع هرکسب وکار اینترنتی برای اینکه بتواند به موفقیت برسد باید تلاش کند تا به مرور زمان این شاخص‌ها را افزایش داده تا به هدف نهایی برسد. مسلماً دنیای کسب و کار اینترنتی هم از این قانون مستثنی نیست.

برای اندازه‌گیری موفقیت کسب و کار اینترنتی و بهینه سازی سایت یا هر نوع فعالیت بازاریابی یا فروش اینترنتی، شاخص‌هایی وجود دارد که هر کدام معنایی خاص دارند.

در ادبیات الکترونیک به این نوع شاخصها (KPI  (key performance indicator  یا شاخص عملکردی میگویند.

تعداد KPIها بسیار زیاد بوده و بسته به نوع فعالیت هر کسب و کار اینترنتی، از تعدادی از آنها استفاده میکند. خوبی این KPIها این است که میتوان بعضی از آنها را با هم ترکیب کرد و عدد تازه ای به دست آورد که معنایی متفاوت از اجزای سازنده خود دارد.


1- تعامل در سایت


این شاخص نشان دهنده میزان اثربخشی سایت شما در جذب مشتری های بالقوه است.


2- تعداد بازدید

این شاخص بیانگر این است که سایت شما در هر بازه زمانی (روز ، هفته، ماه) چه میزان بازدید داشته است. درواقع هر چه این عدد بیشتر باشد وضعیت سایت ما نیز بهتر است اما در بعضی موارد ممکن است ترافیک اشتباه وارد سایت ما شوند. یعنی افرادی وارد سایت ما شوند که در بازار هدفما قرار ندارند و طبیعتا خریدی هم از ما نخواهند داشت.


3- خالص بازدید

در شاخص قبلی اگر یک کاربر در دو روز متفاوت، پیاپی به سایت شما سر بزند، هر بار جزو بازدید ها به حساب می آید. اما در این شاخص هر شخص فقط یک بار به حساب می آید. یعنی اگر شخصی برای بار اول وارد سایت شما شود، جزو خالص بازدید به حساب می آید اما در دفعات بعدی اگر به سایت سر بزند، دیگر خالص بازدید تغییری نخواهد کرد.


4- نرخ بازگشت

این مقدار درصد افرادی را نشان میدهد که نسبت به کل افرادی که سایت را مشاهده کردند ، بیش از یک بار وارد سایت شما شدند. بنابراین هر چه این مقدار بیشتر باشد یعنی رضایت کاربرانی که از سایت شما بازدید میکنند زیادتره و این نشانه ی خوبی ست! چراکه بازدیدکننده بیشتر یعنی افزایش ترافیک و فروش بیشتر.


5- متوسط زمان بازدید

این شاخص به شما نشان میدهد به طور متوسط هر کاربر چه مدتی در سایت شما به گردش میپردازد؛ این شاخص یکی از نرخ های مهمی است که بیانگر میزان موفقیت در نگهداری کاربران در سایتتان میباشد. هر چه این عدد بیشتر باشد، گویای این مطلب است که مطالب و محتوای سایت شما برای مشتریان مفید و جذاب بوده است. 

یکی از مهمترین نکاتی که صاحب هر کسب و کار اینترنتی در فضای اینترنت و الکترونیک باید بداند این است که ترافیک وارد شده به سایتش از چه بخش هایی وارد می‌شود. به عبارت دیگر کدام سایت ها یا منابع اینترنتی، کابران را به سایت او هدایت میکند.

 

دانلود PDF ‌مقاله: کسب و کار اینترنتی چیست؟

مطالب مرتبط


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 97/5/21:: 12:12 عصر     |     () نظر
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >