سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همه زهد در دو کلمه از قرآن فراهم است : خداى سبحان فرماید « تا بر آنچه از دستتان رفته دریغ نخورید ، و بدانچه به شما رسیده شادمان مباشید . » و آن که بر گذشته دریغ نخورد و به آینده شادمان نباشد از دو سوى زهد گرفته است . [نهج البلاغه]
https://keramatzade.com

آیا اپل می خواهد از بلاک چین استفاده کند؟


شرکت اپل فرم ثبت اختراع جدیدی را در اداره ثبت اختراع و نشان تجاری آمریکا تکمیل کرده است که نشان می‌دهد این شرکت، سیستمی را برای تایید بازه‌های زمانی با استفاده از فناوری بلاک چین ابداع کرده است. اوایل این ماه هم وب‌سایت Coindesk متوجه این ثبت اختراع و استفاده اپل از بلاک چین شد که در آن سه روش برای تایید بازه‌های زمانی با استفاده از بستر بلاک چین معرفی شده است.

 

بلاک چین به زبان ساده یک فناوری برجسته و محبوب در میان شرکت‌ها است که دفتر کلی برای ثبت تمام تراکنش‌هایی است که صورت می‌گیرد؛ دائما بلاک‌های جدید کامل می‌شوند و اطلاعات جدید را ثبت می‌کنند. هر گره یا رایانه‌ای که به شبکه متصل است یک کپی از بلاک چین‌ها را دریافت می‌کند. این فناوری بلاک چین است که پشت بیت کوین و سایر ارزهای رمز پایه قرار دارد.

 

اپل-بلاک چین

 

استفاده اپل از بلاک چین برای چه منظوری است؟

 

شرکت اپل اشاره می‌کند که از بستر بلاک چین استفاده می‌کند تا بازه‌های زمانی را خلق و ثبت کند تا بتواند یک المان ایمن ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر یکی از گره‌ها توسط هکرها در معرض خطر قرار بگیرد یک سیم کارت یا میکرو اس‌ دی کارت که اطلاعات مهمی را ذخیره می‌کند.

 

این اختراع جدید می‌گوید وقتی یک ماینر معمای هش مرتبط با بلاک چین جدید (که تراکنش را ثبت می‌کند) را حل می‌کند، زمان جدید ثبت شده بخشی از بلاک چین می‌شود. به خاطر اجماع توزیع شده، هر نوع تغییر توسط یک گره در بلاک چین‌ها توسط سایر گره‌ها شناسایی می‌شود.

 

در سناریوی سوم، تغییر عمدی در یکی از بلاک‌ها توسط دستگاه شناسایی می‌شود و توسط شبکه مورد تایید قرار نمی‌گیرد بنابراین ارزش آن در شبکه ثبت نخواهد شد.

 

فناوری بلاک چین

 

شرکت‌های دیگری که از بستر بلاک چین استفاده می‌کنند

 

بستر بلاک چین

 

اپل تنها شرکت فناوری نیست که به بلاک چین چشم دوخته است. در ماه سپتامبر شرکت مایکروسافت قراردادی را با بانک هاپوآلیم (Hapoalim)منعقد کرد تا بستری برای محافظت دیجیتالی بانک براساس بلاک چین توسعه دهد. با کمک این بستر، بانک قادر خواهد بود ضمانت‌نامه‌‌های خود را ثبت کند.

 

برای دریافت ضمانت‌نامه بانک در امروز، یک مشتری باید به بانک برود و ضمانت را برای فرد ذی‌نفع بفرستد و سپس در صورت عدم استفاده آن را باز گرداند که کاری پیچیده و زمان‌بر است. طبق این قرارداد، شرکت مایکروسافت ابزار جدیدی را ایجاد می‌کند که روی شبکه ابری این شرکت (Azure) و براساس بلاک چین فعالیت می‌کند.

 

فناوری بلاک چین کاربردهای زیادی دارد و علاوه بر استفاده اپل از بلاک چین ، بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا تصمیم دارند از بستر بلاک چین استفاده کنند.

احمدرضا کرامت

گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت زاده

Block-china

دانلودpdf مقاله :آیا اپل می خواهد از بلاک چین استفاده کند؟

مطالب مرتبط


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 96/10/25:: 11:30 صبح     |     () نظر

آموزش استفاده و خرید دش


ارز رمزپایه دش (Dash) یک نوع ارز رمزپایه مشابه بیت کوین است که ویژگی‌هایی برای بهبود عملکرد نسبت به بیت کوین به آن افزوده شده است. دش سال 2014 با نام XCoin ایجاد شد، بعد نامش به Darkcoin تغییر کرد و سال 2015 در نهایت نام دش (Dash) که مخفف پول دیجیتال (Digital Cash) است را برای آن انتخاب کردند. دش همنطور که نام آن پول دیجیتال است به معنای واقعی کلمه آن را عملی کرده است. با خرید دش تراکنش خرید تا در کمتر از چهار ثانیه تایید می‌شود و برای این تراکنش کارمزدی کمتر از 20 سنت پرداخت می‌کنید. در ادامه این مطلب ویژگی‌های اصلی و متمایز دش را بررسی می‌کنیم و همینطور به نحوه استفاده و خرید دش می‌پردازیم.


 

ارز رمزپایه و خرید دش چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

دش ویژگی‌های متعددی دارد که به طور کلی باعث افزایش سرعت تراکنش، حفظ حریم خصوصی و ایجاد سیستمی برای مدیریت و بودجه‌ریزی می‌شود.

 

1. حفظ حریم خصوصی خرید دش

 

با دش تمام پرداخت‌های شما مخفی خواهد بود و کسی نمی‌تواند آن‌ها را شناسایی یا پیگیری کند. با دش شما تنها فردی خواهید بود که اطلاعات مالی خودتان دسترسی دارید. بسیاری افراد فکر می‌کنند بیت کوین هم ناشناس عمل می‌کند ولی در حقیقت بیت کوین فقط به کاربرانش نام مستعار می‌دهد، با دنبال کردن تراکنش‌ها و ردپا‌های کاربر در بلاک چین می‌توان هویت اصلی را شناسایی کرد.

با خرید دش می‌توانید به صورت خصوصی پول خود را ارسال کنید، اسم این ویژگی در دش ارسال خصوصی است و عملکرد آن به این صورت است که تراکنش خصوصی شما با بقیه تراکنش‌ها درهم آمیخته می‌شود، با این کار پیدا کردن مبدا و مقصد تراکنش بسیار دشوار می‌شود.


 

2. ارسال فوری خرید دش

 

به کمک شبکه‌ای از عناصر برتر شبکه (Masternode) فناوری InstantX برای ارسال فوری دش ایجاد شد. در زمانی که می‌خواهید دش را برای فرد دیگری ارسال کنید با تیک زدن InstantX در کیف پولتان، تراکنش شما در کمتر از چهار ثانیه انجام خواهد شد. اگر در موارد محدودی که تراکنش‌ها با هم متناقض باشند، در آن صورت تایید باید از طریق روش استاندارد و کمی طولانی‌تر انجام شود.

 

در مقایسه، بیت کوین تراکنش‌ها را در شرایط ایده‌آل در عرض 10 دقیقه تایید می‌کند اما مطلع هستید که در شرایط فعلی هر تراکنش بیت کوین با کارمزد کم امکان دارد تا چندین ساعت طول بکشد. همین ویژگی دش باعث شده تا یک ارز رمزپایه مناسب برای خرید و فروش باشد. برای خرید یک قهوه یا لباس به راحتی می‌توانید از دش استفاده کنید و تراکنش خریدتان در چند ثانیه تایید خواهد شد.


 

3. کارمزد کم خرید دش

 

ریپل تبدیل به بزرگ ترین آلتکوین پس از بیت کوین شد

میانگین کارمزد تراکنش در دش 0/1 دلار است. در مقایسه با بیت کوین که حداقل 2 تا 4 دلار کارمزد دارد. کارمزد دش حتی از خدماتی مثل پی‌پال هم کمتر است.

نکته قابل توجه درباره کارمزد دش، پایدار بودن کارمزدها نسبت به افزایش تعداد کاربران و قیمت آن است. در ماه‌های گذشته و همزمان با افزایش تقاضا و قیمت خرید دش، کارمزد آن افزایش قابل توجهی نداشت.


 

4. امنیت خرید دش

دش از یک سیستم پیشرفته رمزنگاری استفاده می‌کند و کل فرایند خرید دش و پرداخت‌های شما در امنیت کامل خواهد بود. به علاوه اینکه سیستم بلاک چین دش همیشه در حال توسعه و ارتقا امنیت است.

 

عناصر برتر شبکه (Masternodes) چیست و چه نقشی در دش دارد؟

 

اگر با شبکه بلاک چین بیت کوین آشنا باشید، می‌دانید که عناصر آن در یک لایه قرار دارند. انتشار تراکنش به کل بلاک چین، تشکیل بلاک جدید و استخراج بیت کوین همه در همین لایه و توسط استخراج کننده‌ها انجام می‌شود. دش برای برطرف کردن مشکلاتی مثل طولانی شدن زمان تایید تراکنش و همینطور مدیریت کردن توسعه بهتر شبکه، از معماری دو لایه استفاده می‌کند.

 

در شبکه دش کارهایی مثل تشکیل بلاک جدید توسط استخراج کننده‌ها و کارهای مربوط به تراکنش، انتقال یا خرید دش توسط عناصر برتر شبکه(Masternodes) اجرا می‌شود. به دلیل این که عناصر عادی و برتر شبکه همزمان و در کنار هم فعالیت‌های حیاتی شبکه دش را انجام می‌دهند، پاداش دریافتی هم بین آن‌ها تقسیم می‌شود. البته 10 درصد از پاداش در خزانه توسعه دش ذخیره می‌شود که در ادامه هدف آن توضیح داده می‌شود.

با نگاهی به نقشه توزیع مسترنادهای شبکه دش که مربوط به تاریخ مارس 2017 است می‌بینید که تعداد زیادی در نقاط مختلف جهان ایجاد شده و در حال افزایش است.

 

خرید دش

 

توسعه تخصصی در کنار فعال‌ترین جامعه کاربری خرید دش

 

هسته اصلی توسعه دش مسئول توسعه و گسترش این ارز رمزپایه هستند. طبق آخرین گزارش، 30 نفر بصورت تمام وقت و 20 نفر بصورت پاره وقت برای دش کار می‌کنند. در کنار این افراد صدها نفر داوطلب در سراسر جهان بدون دریافت مزد به توسعه دش کمک می‌کنند. همه کارکنان دش حقوقشان را با ارز دش و از خزانه توسعه آن دریافت می‌کنند. دش فعال‌ترین جامعه کاربری را بین ارزهای مجازی دارد، با نگاهی به تعداد صفحات مربوط به دش در انجمن اینترنتی BitcoinTalk متوجه این قضیه خواهید شد.


 

دش توسط سازمان نامتمرکز خودگردان اداره می‌شود

 

دش

 

ارز رمز پایه ورج چیست؟

 

دش اولین و شناخته‌شده‌ترین سازمان نامتمرکز خودگردان است، سازمان نامتمرکز خودگردان (DAO) به سازمانی گفته می‌شود که توسط قوانین جاسازی شده درون برنامه‌های کامپیوتری اداره می‌شود. خزانه‌ای که در بالا به آن اشاره شد متعلق به همین سازمان است و از دش موجود در آن برای پرداخت حقوق کارکنان و هر فعالیت دیگری که منجر به توسعه دش شود استفاده می‌شود. عناصر برتر شبکه در این سازمان صاحب رای هستند و طبق فرمول‌های تعریف شده، پیشنهادها برای توسعه یا تغییر شبکه بررسی و بعد از رای گیری اعمال می‌شود.


 

الگوریتم رمزنگاری X11 برای جلوگیری از متمرکز شدن

 

الگوریتم X11 توسط توسعه دهنده ارشد دش، Evan Duffield ایجاد شد و در شیوه اثبات کار (proof-of-work) استفاده می‌شود. هدف اصلی این الگوریتم جلوگیری از توسعه مراکز مبتنی بر ASIC است. همانطور که مطلع هستید در شبکه بیت کوین با تجهیزات قوی ASIC استخراج با سرعت بیشتری انجام می‌شود و همین امر باعث شد تا ده‌ها مرکز با صدها دستگاه ASIC ایجاد شود و با توجه به افزایش سختی استخراج، دیگر استفاده از سخت‌افزار رایانه بی‌معنی است. عملا بیت کوین به سمت متمرکز شدن پیش می‌رود. یکی دیگر از مزایای این الگوریتم، کاهش مصرف برق کارت‌های گرافیک به میزان 30 درصد است.

 

کیف پول دش

 

برای خرید دش اول باید کیف پول دیجیتال داشته باشد

 

کیف پول نرم‌افزاری است که با آن ارز رمزپایه خود را دریافت، ارسال و ذخیره می‌کنید. دش چندین نوع کیف پول نرم‌افزاری برای انواع سیستم‌ عامل‌ها و با راهکارهای امنیتی متفاوت معرفی کرده است. با مراجعه به وبسایت رسمی دش می‌توانید کیف پول مخصوص رایانه با سیستم عامل ویندوز، لینوکس و OSX را دانلود و نصب کنید. همینطور برای موبایل‌های اندروید و آی او اس اپلیکیشن کیف پول دش ساخته داده شده است.

 

اگر برای حفظ امنیت بیشتر به کیف پول سخت‌افزاری نیاز داشتید، سه کیف پول ‌‌Ledger، Keepkey، Trezor از دش پشتیبانی می‌کنند. با راه‌اندازی کیف‌ پول دیجیتال خود از هر نوعی که باشد، شما در واقع حسابی برای خود ایجاد کرده‌اید. کیف پول شما آدرس عمومی و کلید خصوصی منحصر به فردی خواهد داشت.


 

خرید دش (Dash) در ایران

 

خوشبختانه دش با اثبات توانایی‌ و کارایی که دارد، توانسته نظر بسیاری افراد را در سراسر جهان به خود جلب کند. حتی در برخی کشورها این ارز در حال تبدیل شدن به یکی از روش‌های عادی پرداخت است. در خبرها آوردیم که در کشور برزیل 13 هزار فروشگاه یا مرکز خدمات، ارز دش را می‌پذیرند. برایخرید دش ده‌ها صرافی و کارگزار آنلاین مشغول خرید دش هستند.

 

بزرگترین صرافی‌های بین‌المللی مثل Poloniex، Bittrex، Bitfinex و Kraken امکان خرید دش را فراهم کرده‌اند.این صرافی‌ها علاوه بر ارزهایی مثل دلار و یورو، بیت‌کوین یا اتریوم هم برای خرید دش قبول می‌کنند. اگر در ایران هستید و قصد خرید دش را دارید، با کمک انواع خدمات انتقال ارز مثل ویزا کارت و مسترکارت پیمنت24 می‌توانید خرید دلاری انجام دهید یا با تهیه بیت کوین و اتریوم آن را به دش تبدیل کنید. در صورتی که برای اولین بار می‌خواهید این کار را انجام دهید بهتر است از راهنمایی کارشناسان پیمنت24 استفاده کنید.

 

طبق آمار CoinMarketCap در زمان نوشتن این متن، حجم مبادلات دش به 200 میلیون دلار در روز رسیده است و ارزش بازار آن بیش از 8 میلیارد دلار است. قیمت دش اکنون (در زمان نگارش این مطلب) حدود 1300 دلار است. در رتبه بندی ارزش بازار میان ارزهای رمزپایه هم رتبه نهم را دارد. دش به خوبی توانسته روش‌های پرداخت و حفظ حریم خصوصی را متحول کند و واسطه‌های پر هزینه را کنار بگذارد.

احمدرضا کرامت

گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت زاده

dash

 

دانلودpdf مقاله :آموزش استفاده و خرید دش

مطالب مرتبط


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 96/10/25:: 11:22 صبح     |     () نظر

اتریوم در سال 2018


 سال 2017 برای سرمایه‌گذاران بیت کوین سالی به یاد ماندنی و لذتبخش بود. اما باید به این سرمایه‌گذاران خوش شانس یادآور شد که این ابتدای ماجراجویی است و همانقدر که امکان دارد اتفاقات خوبی رخ دهد، امکان دارد اتفاقات بدی هم باعث تحولات ناخوشایند شود. Jez San بنیانگذارFunFair از حامیان و در عین حال از منتقدان بلاک چین است. Jez San در مقاله‌ای که در وبسایت CoinDesk نوشته است به تقابل بیت کوین واتریوم اشاره می‌کند و معتقد است همانطور که بیت کوین در سال 2017 به اوج خود رسید، اتریوم در سال 2018 به اوج خود خواهد رسید.

 

بیت کوین از نظر قیمت خیلی عالی جلو رفت اما پروتکل پرداخت و انتقال آن کاملا ناکارآمد است. کندی انتقال و کارمزدهای بسیار بالا برای یک ارز دیجیتال شبیه جک است. برای حل مشکل شبکه پرسرعت (Lightning) در حال توسعه است که هنوز تکمیل نشده و معلوم هم نیست آیا در بلاک چین بیت کوین اجرا خواهد شد یا نه. در حال حاضر عدم مقیاس پذیری بزرگ‌ترین مشکل بیت کوین است.

 

حالا که دیگر از بیت کوین نمی‌شود برای پرداخت‌های روزمره استفاده کرد، طرفداران بیت کوین از آن به عنوان ذخیره ارزی و طلا یاد می‌کنند، این استدلال فعلا کارساز شده است، اما طرفداران از رقبا غافل هستند. صدها و شاید هزاران توسعه دهنده در سراسر دنیا در حال توسعه و ایجاد ارزهای مجازی بهتر و کاراتر هستند، فورک‌های بیت کوین هرکدام ویژگی‌های بهتری معرفی می‌کنند و ارزهای جایگزین بیت کوین وعده‌های عملی نشده بیت کوین را به شکل بهتری عملی می‌کنند.

 

آینده از آن ارزهایی مثل اتریوم است که از قرارداد هوشمند استفاده می‌کنند و پلتفرمی برای تجارت غیرمتمرکز ساخته‌اند. بازار بالقوه اتریوم یک رقیب جدی برای ایده «ذخیره ارزی» است. اتریوم در سال 2018 پتانسیل واقعی خود را نشان خواهد داد.


 

بیت کوین یا اتریوم؛ تفاوت این دو ارز رمزپایه در چیست؟

 

بیت کوین در مقایسه با اتریوم مثل سیستم عامل داس (DOS) در مقابل ویندوز یا مک است. داس در زمان معرفی مشکل خاصی نداشته است. داس در نوع خود اولین بود و جزئی ضروری برای موفقیت رایانه‌ها به حساب می‌آید. درست است که بسیاری از عاشقان رایانه از داس شروع کردند اما زمانی رایانه‌ها همه‌گیر شدند که ویندوز و مک آمد. دلیل عدم استقبال مردم از داس سختی یادگیری و تعداد نرم‌افزارهای محدود آن بود، ویندوز و مک را که خودتان استفاده می‌کنید و نیازی به توضیح ندارد.

 

اتریوم هم وضعیت مشابهی دارد، صدها برنامه کاربردی در اتریوم قابل پیاده‌سازی است و مشکلات بیت کوین تا حدود زیادی در آن مرتفع شده است. به همین دلیل اتریوم در سال 2018 می‌تواند وارد مرحله‌ای جدید شود. در سال 2000 هم که اینترنت در حال اوج گیری بود صدها شرکت با مدل‌های تجاری جدید و فناورانه خود نظر همه را جلب کردند. قوانین برای آن حد از پیشرفت آماده نبود و مشکلات فراوانی به وجود آورد و از طرف دیگر مدل‌های جدید سرمایه‌گذاری برای این نوع جدید از شرکت‌ها در حال شکل گیری بود. از بین آن شرکت‌ها Webvan و Pets.com شکست خوردند و از یادها رفتند، فقط بعضی دوام آوردند و تبدیل به آمازون، گوگل و اپل شدند.


 

توسعه اتریوم در سال 2018

 

با توجه به توسعه‌دهندگان مشتاق اتریوم، آینده از آن یک ارز رمزپایه ایمن، سریع و کاربردی خواهد بود. شاید بگویید که ارزهای رمزپایه دیگری هستند که مشابه اتریوم قرارداد هوشمند دارند، در پاسخ باید گفت که هیچکدام از آن‌ها سرعت پیشرفتی مشابه اتریوم ندارند. هنوز نمی‌توان به درستی گفت کهاتریوم از همه آنها بهتر خواهد بود اما نوآوری در همه جهت‌ها به شکل موثر، فعلا در اتریوم دیده می‌شود. اگر پیشرفت‌ها در بلاک چین اتریوم با همین روال جلو رود مطمئنا اتریوم در سال 2018 سال درخشانی خواهد داشت.

 

Jez San که نظر مساعدی نسبت به اتریوم دارد، سرمایه گذاری خود را همزمان در بیت کوین و اتریوم انجام می‌دهد. اگر شما هم به فکر سرمایه‌گذاری در ارزهای رمزپایه هستید پیمنت24 ارائه کننده خدمات خرید و فروش اتریوم و بیت کوین در ایران است.

احمدرضا کرامت

گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت زاده

Etherium

 

دانلودpdf مقاله :اتریوم در سال 2018

مطالب مرتبط


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 96/10/25:: 11:13 صبح     |     () نظر

ارز دیجیتال تلگرام


 تلگرام قرار است در یک عرضه اولیه خصوصی (Pre-ICO) بالاترین جذب سرمایه در تاریخ عرضه‌های اولیه را برای پلتفرم بلاک چین و ارز رمزپایه جدیدش رقم بزند. آنطور که در گزارش وبسایت TechCrunch آمده است، به نقل از چند منبع آگاه، قرار است تلگرام از این عرضه خصوصی 500 میلیون دلار سرمایه بدست آورد. توکن‌های ایجاد شده برای ارز دیجیتال تلگرام در بستر شبکه باز تلگرام (TON) و برای انواع خدمات پرداخت استفاده خواهد شد.

 

عرضه اولیه خصوصی یک نوع عرضه اولیه سکه است که قبل از عرضه اولیه عمومی برگزار می‌شود و فقط افرادی خاص و معمولا ثروتمند با حجم زیادی سرمایه در آن اقدام به خرید توکن می‌کنند. در عرضه اولیه خصوصی ارز دیجیتال تلگرام هم چند نفر سرمایه‌ای به ارزش 500 میلیون دلار را برای ایجاد آن سرمایه‌گذاری خواهند کرد. پیش بینی می‌شود در عرضه عمومی میزان سرمایه‌گذاری به 3 تا 5 میلیارد دلار برسد.

 

ارز دیجیتال

 

ارز دیجیتال تلگرام بزرگترین جذب سرمایه را خواهد داشت

 

ارز دیجیتال تلگرام

 

به احتمال زیاد، عرضه اولیه بلاک چین و ارز دیجیتال تلگرام بزرگ‌ترین در نوع خود خواهد بود و با فاصله زیادی رکورد 700 میلیون دلاری Block.one را خواهد شکست. آنطور که در این گزارش آمده است، سرمایه‌گذاران خصوصی خارج از حلقه نزدیکان پاول دورف، باید حداقل 20 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کنند و سرمایه‌گذاری باید با ارز واقعی مثل دلار امریکا باشد نه ارزهای رمزپایه مثل بیت کوین و اتریوم.

 

چند موسسه و شرکت سطح بالای روسی هم علاقه خودشان را برای مشارکت در این عرضه اولیه نشان داده‌اند اما پاول دورف در قبول کردن سرمایه آنها احتیاط می‌کند، شاید دلیل این کار عدم وجود قوانین روشن درباره فروش و عرضه عمومی توکن در روسیه باشد.

 

تلگرام همیشه با جنجال و شایعات همراه بوده و در ماه‌های اخیر هم تلگرام شایعه سوء استفاده از داده کاربران و دادن اطلاعات به نهادهای دولتی را رد کرد. پیام رسان محبوب تلگرام در هفته‌های اخیر نیز در کشور ایران فیلتر و از دسترس خارج شد. کیف پول دیجیتال تلگرام در انتهای سال جاری میلادی عرضه خواهد شد.

 

ارز دییجتال تلگرامی

 

خرید و فروش بیت کوین

 

اگر شما هم قصد ماجراجویی در صنعت ارزهای رمزپایه و بیت کوین را دارید، می‌توانید با استفاده از خدمات خرید و فروش بیت کوین در پیمنت24 وارد این عرصه شوید.

احمدرضا کرامت

گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت زاده

دانلودpdf مقاله :ارز دیجیتال تلگرام

مطالب مرتبط


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 96/10/25:: 11:4 صبح     |     () نظر

بیت کوین چیست؟


 

اتریوم چیست؟

حتماً اتریوم را می‌شناسید و در مورد آن شنیده‌اید. اتریوم یک ارز رمزپایه است که ارزش آن تنها در طول سال 2017 میلادی به میزان 2500 درصد رشد کرده است! ممکن است درباره‌ی ارزهای مجازی کوچک‌تر هم چیزهایی شنیده باشید. قیمت این ارزها در نخستین روزهای فروش به صدها میلیون دلار رسید! شاید هم فقط روی بیت کوین تمرکز داشته‌اید. در سال 2013 میلادی، ارزش این ارز به 200 دلار افزایش یافت و تیتر خبرها را به خود اختصاص داد، اما امروز، ارزش آن به چندین هزار دلار رسیده و افراد زیادی را ثروتمند نموده است!

حال، سؤال این است که آیا این قیمت‌ها تنها به صورت حبابی افزایش یافته‌اند یا این که واقعاً سیستم مالی جهان را دچار تحول عمیقی خواهند کرد؟ برای بررسی این موارد در ابتدا لازم است به چند پرسش کلی و معمول درباره‌ی این فناوری و ثروت نوین پاسخ دهیم تا بفهمیم که آیا افرادی که حاصل یک عمر تلاش خود را در این زمینه سرمایه گذاری نموده‌اند، اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اند؟ یا نه!


 

بیت کوین چیست؟

بیت کوین، نخستین ارز مجازی است که هنوز هم در نوع خود جایگاه ویژه‌ای دارد. در اصل، این، نوع جدیدی از دارایی بوده و ترکیبی از رمزنگاری و هم‌گرایی شبکه است.

در صورتی که یک بیت کوین داشته باشید، درواقع، تنها کنترل یک کلید دیجیتال را در دست دارید که توسط آن، می‌توانید ثابت کنید، بیت کوین مزبور به شما تعلق دارد.

 

در صورتی که قصد خرج کردن آن بیت کوین را داشته باشید، باید در کل شبکه اعلام کنید که مالکیت آن را انتقال داده‌اید. برای این کار، لازم است برای اثبات هویت خود از همان کلید مجازی استفاده نمائید. با توجه به این موارد، کلید شما شباهت زیادی به یک رمز عبور دارد که دستیابی به پول‌تان را امکان پذیر نموده و در صورت گم کردن آن، به هیچ وجه امکان بازنشانی مجدد آن وجود ندارد. هر شخصی که به کلید شما دسترسی پیدا کند، می‌تواند کنترل کامل و بی‌قید و شرط دارایی شما را در دست بگیرد. گزارش کلیه‌ی نقل و انتقالات به صورت اسنادی در اختیار مالک بیت کوین قرار می‌گیرد. این گزارش را در اصطلاح، Blockchain یا زنجیره‌ی بلوکی یا زنجیره‌ی بستک می‌نامند.

 

بیت کویین

 

 

این سیستم چه مزیتی بر سیستم بانکی دارد؟

طرفداران بیت کوین، مزایای گوناگونی را به این سیستم نسبت می‌دهند. از آن جمله می‌توان به قابلیت استفاده از زنجیره‌ی بلوکی برای پیگیری امور مالی مربوط به تراکنش‌های هوشمند و اجرای خودکار آن در شرایط ویژه، اشاره کرد.

اما بزرگ‌ترین مزیتی که همه در مورد آن توافق دارند این است که بیت کوین یک ارز غیر متمرکز است که به هیچ نهاد مالی یا سیستم بانکی وابسته نبوده و به شدت در مقابل سانسور مقاومت دارد.

گرچه، روند پرداخت و تراکنش بیت کوین قابل رویت است، اما نمی‌توان آن را متوقف نمود. این امر با روش‌های معمول بانک‌داری کاملاً متفاوت است. سیستم بانک‌داری معمول، این توانایی را دارد که در روند انتقال مالی مداخله نموده و به دلیل اجرای مقررات و دریافت مالیات و ممانعت از انجام پول‌شویی، حساب‌ها را مسدود نماید. بنابراین، سیستم مذکور، مکانی امن برای انجام جرائم اینترنتی و تجارت مواد مخدر بوده و امکان پرداخت در سیستم‌های اقتصادی بسته را فراهم کرده و از عدم وابستگی حمایت می‌کند.


در خریدهای روزانه نیز می‌توان از بیت کوین استفاده کرد؟!

متاسفانه بعید است که بتوان این کار را انجام داد! یکی از موانع عمده‌ای که بر سر راه کاربرد فیزیکی بیت کوین وجود دارد این است که در بهترین حالت، پرداخت‌ها تنها هر 10 دقیقه یک بار تائید می‌گردند. البته گاهی این امر، روزها به طول می‌انجامد. این، به آن معنا است که ممکن است جایی بیت کوینرا خرج کنید و سپس به محل دیگری رفته و مجدداً همان بیت کوین را بپردازید. نهایتاً تنها یکی از این تراکنش‌ها تائید شده و دیگری بی‌محل خواهد بود!

کلاً، نقل و انتقال بیت کوین در بین شرکت‌های بزرگ و مصرف کنندگان عادی دارای مزایای محدودی است. انتقال بیت کوین ساده و سریع نبوده و ارزش آن دائماً در نوسان است. علاوه بر این‌ها، انطباق آن با سیستم بانکی رایج، کاری دشوار است.

البته این موارد، مانع از این نشدند که برخی شرکت‌های بزرگ این تبادلات را به محک آزمایش بگذارند. برای مثال، شرکت مایکروسافت در فروشگاه آنلاین خود، بیت کوین را می‌پذیرد و شرکت PayPal نیز سیستم یک پارچه‌ای را برای بازرگانان در نظر گرفته که در آن می‌توانند ارزهای مجازی را پرداخت نمایند.

 

بیت کویین

 

آیا بیت کوین حقیقتاً با طلا قابل قیاس است؟!

احتمالاً پاسخ این پرسش منفی است. این، به هیچ عنوان مقایسه‌ی جامعی نیست. یکی از خصائص جالب بیت کوین این است که تعداد آن محدود بوده و تنها 21 میلیون قطعه‌ی مجازی بیت کوین موجود است! این رقم، کمیتی است که در کد مبداء نگاشته شده و عملکردی است که طی آن، به افرادی که قابلیت انجام محاسبات را ایجاد کرده و شبکه را فعال نگه می‌دارند، پاداش داده می‌شود. به دلیل مقایسه‌ی بیت کوین با طلا، این افراد معدن‌چی نامیده می‌گردند.

 

در هر 10 دقیقه، یکی از این معدن‌چیان مقداری بیت کوین پاداش می‌گیرند. این پاداش جنبه‌ی فیزیکی نداشته و از طرف هیچ کس نیست، بلکه کاملاً مجازی بوده و به کیف پول معدن‌چیان افزوده می‌گردد. در ابتدا، این پاداش معادل 50 بیت کوین بود. اما هر 4 سال یک بار، مقدار آن نصف می‌شود. تا زمانی که آخرین بیت کوین تولید گردد. تخمین زده می‌شود که این زمان، نیمه‌ی قرن بیست و دوم خواهد بود.

از نظر گروه خاصی از اقتصاددانان این محدودیت جنبه‌ی کاملاً مثبتی دارد. در صورتی که اعتقاد شما بر این باشد که مشکل اصلی سیستم مالی در طول 100 سال گذشته به چاپ پول توسط بانک‌ها و ایجاد تورم در طول این روند مربوط بوده است، پس بیت کوین عاملی است برای ایجاد اکوسیستم جایگزینی که تورم را برای همیشه مهار می‌کند.


 

بیت کوین چه ارتباطی با دی اکسید کربن دارد؟

بر اساس تخمین‌های سیتی بانک، برق مصرفی شبکه‌ی بیت کوین تا پایان کار آن، معادل میزان برق مصرفی کشور ژاپن است. مشکل این جا است که روند استخراج بیت کوین به طرز شگفت‌آوری با اتلاف انرژی همراه بوده و این موضوع تا حدودی عمدی است.

معدن‌چیانی که با یکدیگر رقابت می‌کنند تا نخستین کسی باشند که مسائل محاسباتی را حل می‌کنند، برای کسب موفقیت باید چرخه‌های زیادی را پشت سر بگذارند. با این حال، موفقیت آنان، اغلب به شانس بستگی دارد.

هر 10 دقیقه یک بار، اولین کامپیوتری که محاسبه را انجام می‌دهد و به نتیجه می‌رسد، پاداش قابل توجهی دریافت می‌کند. اما کامپیوترهای دیگری که برنده نشده‌اند نیز همین روند را طی کرده و زمان مشابهی را برای انجام محاسبات ریاضی صرف می‌کنند.

 

وجود محاسبات پیچیده و مبتنی بر شانس، موجب می‌گردد که هیچ کس نتواند کنترل رویدادهای شبکه را در دست گرفته یا آن‌ها را پیش بینی نماید. دریافت پاداش توسط یک معدن‌چی، اثبات این موضوع است که کامپیوتر او مسئله را حل نموده است. اما، در عین حال، این پاداش تا لحظه‌ی تائید نهایی تراکنش‌های آخرین 10 دقیقه، مخفی باقی می‌ماند.

از آن لحظه به بعد، دستگاه‌های موجود در شبکه به حل مسئله‌ی تازه‌ای می‌پردازند که توسط آخرین معدن‌چی تنظیم شده است. اما، نکته‌ی مهم این است که آنان تنها در صورت موافقت با فهرست تراکنش‌های معدن‌چی مزبور، این کار را انجام می‌دهند. یعنی، برنده شدن در این رقابت کافی نیست تا از دیگران بخواهید که پول‌شان را به حساب شما واریز کنند. چرا که افراد به سادگی می‌توانند شما را نادیده گرفته و به حرف معدن‌چی دیگری در زنجیره گوش کنند.

این پاداش به خودی خود برای بیت کوین ضروری نیست. اما، وجود آن برای اطمینان از این موضوع است که معدن‌چیان شبکه به اندازه‌ی کافی برق مصرف کنند. امید بر این است که در طولانی مدت، هزینه‌های مربوط به تائید سریع تراکنش‌های داوطلبانه بتوانند جای این مورد را بگیرند.

مشکل این جا است که برق مصرفی و توان محاسباتی این پردازش قوی و پاداش تصادفی آن، گران قیمت‌تر از آن است که بتوان آن را جعل کرد.

 

خرید بیت کویین

 

آیا بیت کوین تنها ارز مجازی موجود است؟!

به هیچ وجه! البته بیت کوین از تمام ارزهای مشابه خود ارزشمندتر است. در سال 2009 میلادی و پس از به وجود آمدن بیت کوین و به تبع موفقیت آن، ارزهای مجازی دیگری پدید آمدند. این ارزها با بهره بردن از کد عمومی و رایگان بیت کوین، اهداف دیگری را در پیش گرفتند.

 

برخی از آن‌ها اهداف کاملاً مشخصی را دنبال می‌کردند. مثلاً فایل کوین (Filecoin) قصد دارد تا نوعی دراپ باکس (Dropbox) غیر متمرکز را ایجاد نماید. به علاوه، می‌توانید به شبکه بگوئید مقداری فایل کوین دارید و به این ترتیب می‌توانید برخی اطلاعات رمزنگاری شده را ذخیره کرده و در ازای آن، به افرادی که این اطلاعات را بر روی کامپیوترهای‌شان ذخیره می‌کنند، فایل کوین بپردازید. سؤال این است که چرا باید چنین کاری را انجام دهید؟ خب، دوباره موضوع سانسور مطرح می‌گردد! اگر چیزی را در دراپ باکس خود ذخیره نمائید که باب طبع شرکت نیست، آن‌ها می‌توانند اطلاعات شما را از سیستم حذف کرده و مانع ورود شما گردند. اما با وجود فایل کوین، دسترسی به اطلاعات ذخیره شده و آگاهی از محتوای آن، غیر ممکن است. به علاوه، امکان ندارد که بتوانند شبکه را مجبور کنند تا کاربری را بلاک کند.

اهداف ارزهای دیگر، اندکی مبهم‌تر است. برای مثال، اتریوم (Ethereum) دومین نام بزرگی است که پس از بیت کوین قرار می‌گیرد و یک ارز مجازی است که برای ایجاد ارزهای مجازی تولید شده است! کاربران با نوشتن «تراکنش‌های هوشمند» می‌توانند به طور موثری برنامه ریزی کرده و این برنامه را بر روی کامپیوتر هر کاربری که اتریوم کافی بپردازد، فعال نمایند.

این ارزهای مجازی درواقع، نوعی اپلیکیشن‌های غیر متمرکز هستند که به اختصار آنان را (dapps) می‌نامند که تنها بر عملکرد سیستم تمرکز نداشته و یک هدف کلی را دنبال می‌کنند.


 

هارد فورک (hardfork) چیست؟!

شبکه‌ی بیت کوین همراه با توسعه‌ی خویش با مشکلات جدیدی مواجه می‌شود. این شبکه که در ابتدا برای ترافیک خاصی طراحی شده بود، امروزه با موج ترافیک وسیع‌تری مواجه است که همین امر موجب اختلال در عملکرد فنی و تأخیر در تائید تراکنش‌ها می‌گردد.

این مسئله در یک کسب و کار و تجارت متمرکز، موضوع مهمی نیست. چرا که به سادگی می‌توان نرم افزارها را به روز رسانی کرده و مشکل را برطرف نمود. اما، به روز رسانی شبکه‌ی بیت کوین، مستلزم آن است که تک تک معدن‌چیان را متقاعد کنید تا این نرم افزار جدید را بپذیرند. از طرف دیگر، افرادی که همچنان از نرم افزارهای قدیمی استفاده می‌کنند نسبت به کسانی که از نرم افزار جدید بهره می‌برند، پروتکل رمزنگاری شده‌ی متفاوتی را اجرا می‌کنند.

این، وظیفه‌ی هارد فورک است. در 6 سال ابتدایی به وجود آمدن بیت کوین، هارد فورک به کابوس توسعه دهندگان بدل شد و آنان تا جایی که می‌توانستند از آن اجتناب می‌کردند. اما اخیراً، تقسیماتی که در جامعه‌ی بیت کوین پدید آمده موجب شده که فورک‌های متعددی به وجود آمده و همگی در جهت مقابله با کاهش ترافیک عمل کنند.

احمدرضا کرامت

گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت زاده

What-is-Bitcoin-

 

دانلودpdf مقاله :بیت کوین چیست؟

مطالب مرتبط


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 96/10/25:: 10:53 صبح     |     () نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >