سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] مؤمن را سه ساعت است : ساعتى که در آن با پروردگارش به راز و نیاز است ، و ساعتى که در آن زندگانى خود را کارساز است ، و ساعتى که در حلال و نیکو با لذّت نفس دمساز است ، و خردمند را نسزد که جز پى سه چیز رود : زندگى را سر و سامان دادن ، یا در کار معاد گام نهادن ، یا گرفتن کام از چیزهایى غیر حرام . [نهج البلاغه]
https://keramatzade.com

15 مهارت‌‌‌ ارتباطی که برای موفقیت شغلی نیاز دارید


علاوه بر تجربه و مهارت‌های فنی که لازمه‌ی موفقیت در هر شغلی است، روابط عمومی یا به عبارتی «مهارت‌ ارتباطی» نیز نقش بسزایی در موفقیت شغلی ما ایفا می‌کند. به عقیده‌ی دیوید پارنل (David Parnell) نویسنده و مشاور در حوزه‌ی ارتباطات، مهارت‌ ارتباطی یعنی «داشتن صفات مختلفی که فرد به واسطه‌ی آنها قادر است به خوبی با دیگران تعامل و ارتباط داشته باشد»؛ از نظر او «گاهی این صفات، در دو ویژگی “دوست‌ داشتنی بودن” یا “داشتن شخصیت خوب” خلاصه می شوند. اما برای داشتن همین دو ویژگی باید صفات دیگری نیز در ما شکل بگیرد تا در نهایت، زمینه‌ساز ایجاد ارتباطی موثر و سازنده شود.»

 

در ادامه‌ی این مقاله با مهم‌ترین مهارت‌ ارتباطی که برای موفقیت شغلی به آن نیاز دارید، آشنا می‌شوید.

 

لین تیلور (Lynn Taylor) کارشناس محیط‌های کاری و نویسنده‌ی کتاب «روش‌های کنترل رفتارهای رئیس‌مآبانه» این مهارت‌ها را «تعاملی سازنده با در نظر گرفتن مصلحت طرفین» تعریف می‌کند. او رفتار در محیط‌های کاری را این‌گونه توضیح می‌دهد: « کارمندان ترجیح می‌دهند در محیط‌های دوستانه کار کنند. محیط‌های خشک و جدی، راندمان کاری را کاهش می‌دهد. با تقویت مهارت ارتباطی، می‌توان بازده کار را افزایش داد. افرادِ مدبر، که از هوش اجتماعی قوی‌ای برخوردارند، در محیط‌های کاری به رهبرانی مقتدر و موثر تبدیل می‌شوند. این افراد می‌دانند اعتماد کردن به روابطی که بر پایه‌ی احترام و دموکراسی است، رمز موفقیت شغلی و بهره‌روی است. با یادگیری مهارت‌ ارتباطی، رفتارهای منفی در محیط کار کاهش می‌یابد و با رویکردی مثبت می‌توان از بروز درگیری‌ها و تنش‌ها جلوگیری کرد.»

مهارت ارتباطی

  1. توانایی برقراری ارتباط با دیگران و مهارت‌‌‌ ارتباطی

 

ایجاد ارتباط با دیگران و درک موقعیت و دیدگاه آن‌ها یکی از مهارت‌ ارتباطی مهم در حوزه‌ی روابط تجاری است. گاهی برقراری ارتباط بسیار ساده است؛ همین که محترمانه موافقت یا مخالفت خود را با دیگران اعلام می‌کنیم در واقع با آن‌ها ارتباط برقرار کرده‌ایم. وقتی باتجربه و کارآزموده باشید، تقریبا با هر شخصی می‌توانید ارتباط برقرار کنید.


 

  1. مهارت ارتباطی و سخنوری

 

یکی دیگر از مهارت‌ ارتباطی، سخنوری است. تسلط ما بر شیوه‌ی بیان موضوع، بیشترین تاثیر را بر مخاطب می‌گذارد و او را برای شنیدن ایده‌های ما ترغیب می‌کند. با مهارت در سخنوری، ایجاد تعامل و ارتباط امکان‌پذیر می‌شود. تیلور در این باره می‌گوید: «اگر در شیوه‌های گفتاری و نوشتاری، از استعداد کافی برخوردار باشید، موفقیت از آن شما خواهد بود. در جهان امروز که وقت بسیار مغتنم است و تکنولوژی اسباب ارتباط مستمر و دائم را فراهم آورده، بیان واضح و روشنِ مسائل بسیار حائز اهمیت است

 

پارنل در ادامه توضیح می‌دهد: «چون جهان‌بینی افراد و درک آن‌ها از مسائل، با ما تفاوت دارد باید از بروز ابهامات معنایی در کلام خود جلوگیری کنیم. افرادی که به اصول ارتباطات آگاه هستند با شفاف‌سازی گفتار خود از بروز ابهام در کلامشان خودداری می‌کنند

 

  1. مهارت ارتباطی و مدارا با دیگران

 

مورد بعدی در مهارت ارتباطی، مدارا کردن است. وقتی اهل مدارا با دیگران هستید، در برابر آن‌ها صبوری به خرج می‌دهید و در موقعیت‌های استرس‌زا به خوبی می‌توانید خونسردی خود را حفظ کنید. قطعا این ویژگی شما از چشم رئیس دور نخواهد ماند. اگر نتوانید به خوبی از پس موقعیت‌های این چنین برآیید، باید با ارتقا و موفقیت شغلی خداحافظی کنید.


 

  1. اعتماد کردن و مهارت‌‌‌ ارتباطی

ما برای پیش‌برد اهداف خود و در نهایت موفقیت شغلی به برقراری ارتباط نیاز داریم و اساس رابطه‌ها بر پایه‌ی اعتماد شکل می‌گیرد. اعتماد کردن یکی از مهارت های ارتباطی است که نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید. زمانی در کار خود موفق خواهید بود که قابل اطمینان باشید و احساس امنیت را در مخاطب خود ایجاد کنید.


 

  1. هم‌دلی و مهارت‌‌‌ ارتباطی

برای درک شرایط دیگران باید خود را در جایگاه آن‌ها قرار دهیم. باید از دید آن‌ها شرایط را بررسی کنیم و هر جا که نیاز به کمک ما بود، اقدام کنیم. در زندگی کاری و شغلی، حمایت و همدلی خود را به دیگران نشان دهید. این رفتار‌ها بازخورد مثبتی از سوی مخاطبتان ایجاد می‌کند. اگر از رفتارهای انسانی در محل کار شما خبری نباشد، دایره ارتباطات شما محدود می‌شود و پیشرفتی نخواهید داشت. بنابراین همدلی جزو موارد باارزش مهارت های ارتباطی است. جهان ایده‌آل، جهان بدون مشکل است. اما در زندگی واقعی، با چالش‌های فراوانی روبرو هستیم، برای داشتن رابطه‌ای سازنده باید بدانیم چه وقت به کمک دیگران بشتابیم.


 

  1. مهارت ارتباطی و گوش کردن

 

«ما دو گوش و یک دهان داریم»، یعنی پیش از اینکه سخنران خوبی باشیم باید مهارت گوش کردن را در خود تقویت کنیم. «شنیدن» و «گوش کردن» دو مقوله جدا هستند. گوش کردن فرآیندی آگاهانه است. یک شنونده‌ی خوب به مخاطب خود توجه می‌کند. زمانی را صرف تحلیل گفته‌های مخاطب خود می‌کند و سپس به گفته‌های او واکنش نشان می‌دهد. شنونده‌ی خوب بودن و توجه به نیاز دیگران مهارتی است که با تمرین به دست می‌آید و واکنش‌های مثبت اطرافیان را در پی خواهد داشت.


 

  1. مهارت‌‌‌ ارتباطی و توجه به مخاطب 

 

مخاطب باید توجه‌ی واقعی شما را نسبت به خودش احساس کند. اگر تظاهر کنید که به او توجه می‌کنید، در واقع شانس خود را برای ادامه رابطه از دست می‌دهید. یکی از راه‌های نشان دادن علاقه‌ی واقعی به مخاطب، به خاطر سپردن نام‌ها، تاریخ‌ها و رویدادهای مهم زندگی است.

 

مهارت ارتباطی

 

  1. مهارت‌‌‌ ارتباطی وانعطاف‌پذیری

«داشتن شخصیت خوب» و «دوست‌داشتنی بودن» به شدت به یکدیگر وابسته‌اند. این دو ویژگی تابع شرایط هستند. مثلا یک فرد زندانی شخصیت مورد قبولی در جامعه ندارد. اما اگر توانایی بالایی در برقراری ارتباط داشته باشد، می‌تواند شرایط را به نفع خود تغییر دهد. اگر بتوانید در اعتقادات و قوانین خود انعطاف‌پذیر باشید به یک شخصیت دوست داشتنی تبدیل می‌شوید.


 

  1. مهارت‌‌‌ ارتباطی و قضاوت صحیح

قضاوت صحیح یکی از مهارت های ارتباطی است. برای کسب این مهارت باید به دقت اطرافیان و جهان پیرامون خود را ببینیم و بشنویم. قضاوت صحیح در انتخاب دوست مناسب به ما کمک می‌کند و واکنش‌ها و تصمیمات ما به آن وابسته است.


 

  1. مهارت‌‌‌ ارتباطی ومهارت مذاکره

 

وقتی به شناخت کافی از مخاطب خود دست یافتید و مهارت سخنوری را در خود تقویت کردید، نوبت آن است تا با بیانی قوی مخاطب را برای انجام آنچه در ذهن شما است، ترغیب و متقاعد کنید. مهارت در مذاکره کردن نه‌ تنها در بحث پیشنهادات کاری و دریافت حقوق و مزایای بهتر به ما کمک می‌کند که در زمینه‌های دیگر برگ برنده‌ی ما خواهد بود. مثلا به عنوان یک ویزیتور، مهارت مذاکره کردن به شما کمک می‌کند مشتری خود را متقاعد کنید که محصول شما بهترین و درست‌ترین گزینه برای او است.


 

  1. مهارت‌‌‌ ارتباطی ،روشن‌فکر باشید

برای ایجاد اعتماد و احترام در دیگران باید این اطمینان را به آن‌ها بدهید که نظر و بازخورد آن‌ها بررسی شده و به کار گرفته می‌شود. وقتی که روشن‌فکر باشید و در برابر ایده‌ی خاصی تعصب نداشته باشید انعطاف‌پذیرتر به نظر می‌رسید و کار کردن با شما راحت‌تر خواهد بود.


 

  1. مهارت‌‌‌ ارتباطی ،شوخ طبع باشید

کسی که از خندیدن لذت نمی‌برد، به افزایش تنش و درگیری دامن می‌زند. وقتی فشار کار را با شوخ‌طبعی کمتر می‌کنید، در واقع به یکی از فاکتورهای پیشرفت در کار خود دست‌یافته‌اید. شاد بودن در محیط کار ارتباطات شما را موثرتر می‌کند.

 

مهارت ارتباطی

 

  1. مهارت‌‌‌ ارتباطی،مخاطب خود را بشناسید

باید مخاطب خود را به خوبی بشناسیم و گفتار خود را متناسب با شرایط او تنظیم کنیم. این مهارت بسیار بدیهی و پیش پا افتاده است اما رعایت نکردن آن، به تنهایی می‌تواند دلیلی برای شکست در روابط باشد. در واقع «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد»!


 

  1. مهارت‌‌‌ ارتباطی،صادق باشید

اساس رابطه بر پایه‌ی اعتماد است و لازمه‌ی اعتماد، صداقت است. در تمام رابطه‌ها، صداقت بهترین سیاستی است که می‌توانید در پیش بگیرید.


 

  1. مهارت‌‌‌ ارتباطی ،زبان بدن

 

هرچه قدر درباره اهمیت زبان بدن بگوییم باز هم کم است. بخش اعظمی از رابطه تحت تاثیر زبان بدن قرار دارد و این توانایی یکی از مهارت های ارتباطی مهم است. در واقع حتی زمانی هم که با افراد صحبت نمی‌کنیم، در حال برقراری ارتباط با آنها هستیم. برای داشتن ارتباطی بهتر باید مراقب ژست و حالت بدن، طرز بیان، صدا و ظاهر خود باشیم.

همه‌ی ما دوست داریم اطرافیان‌، ما و توانایی‌های‌مان را باور داشته باشند. هیچ کس از این قاعده مستثنی نیست. وقتی در قالب تشویق و تحسین از مخاطب خود حمایت می‌کنید، در واقع برای دست‌یابی به هدفش، به او انگیزه‌ی لازم را می‌دهید. همکاران خود را تشویق کنید، شاد باشید و به آن‌ها انگیزه بدهید. کارمندان در هر سطح و درجه‌ای که باشند ترجیح می‌دهند با افراد پرانرژی و با انگیزه همکاری کنند.

 

مهارت‌‌های ارتباطی در واقع شناخت احساسات فردی و توجه به آن‌هاست. افرادی که از احساسات و روحیات انسانی شناخت کافی دارند در کار خود موفق‌ترند. به همین دلیل است که احساس رضایت افراد از کاری که انجام می‌دهند تعیین‌کننده‌ی وفاداری و مشارکت آن‌ها است. به کارگیری مهارت ارتباطی، چشم‌انداز بهتری برای کار و هدفِ ما رقم می‌زند. امروزه ما در دو دنیای واقعی و مجازی زندگی می‌کنیم. مهارت های ارتباطی ما در این دو دنیا باید منطقی و اصولی باشد.

احمدرضا کرامت

گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت زاده

منبع :‌ forbes.com

دانلودpdf مقاله :15 مهارت‌‌‌ ارتباطی که برای موفقیت شغلی نیاز دارید

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 96/10/25:: 8:8 صبح     |     () نظر