سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرچیز راهی دارد و راه بهشت، دانش است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
https://keramatzade.com

 

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ،داشتن بیمه شخص ثالث برای تمام دارندگان وسایل نقلیه اجباری است و خودروی فاقد بیمه‌ نامه متوقف و مشمول جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث می‌شود. ازآنجایی‌که مدت اعتبار بیمه‌نامه محدود است، بسیاری از بیمه‌گزاران تاریخ اتمام بیمه خود را فراموش می‌کنند یا به دلیل سهل‌انگاری، مهلت تمدید بیمه‌شان می‌گذرد. جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث عواقبی دارد که در این مطلب سعی می‌کنیم به آن‌ها بپردازیم:

بیمه شخص ثالث چیست؟

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ،بیمه شخص ثالث تمامی هزینه‌های جانی و مالی که در تصادف به افراد وارد می‌شود را جبران می‌کند. یعنی هزینه‌های مربوط به درمان، فوت و خسارت‌های مالی که به افراد وارد شده را پرداخت می‌کند. در این بیمه هزینه‌های درمان و دیه راننده مقصر هم پرداخت می‌شود اما در مقابل هزینه‌های مالی راننده مقصر هیچ مسئولیتی دارد. در واقع داشتن بیمه شخص ثالث خیالمان را در برابر هزینه‌های حوادث رانندگی آسوده می‌سازد.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

مطابق قانون، همه خودروها (چه در حال تردد و چه در پارکینگ متوقف باشند) باید بیمه شخص ثالث داشته باشند. این قانون حتی در مورد خودروهای صفر نیز صادق است؛ به همین دلیل، اگر به تاریخ شروع بیمه‌نامه خودروهای صفر نگاه کنید، این تاریخ دقیقاً با تاریخ خروج خودرو از کارخانه (برای خودروهای داخلی) یکسان است.

ضمانت اجرایی قانون یادشده، جریمه‌ای تحت عنوان جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ، است که به صورت روزانه محاسبه می‌شود. از این رو، اگر بیمه نامه خودرو شما منقضی شده باشد و آن را تمدید نکرده باشید، در هنگام خرید بیمه جدید، ناچار به پرداخت جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ، هستید.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث، هر سال توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران تصویب و به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌شود. در ادامه، به نحوه محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث در سال 1400می‌پردازیم.


جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

توقف توسط پلیس راهنمایی و رانندگی

یکی دیگر از عواقب عدم تمدید به‌موقع بیمه نامه خودرو، جریمه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی است. پلیس راهنمایی و رانندگی در صورت شناسایی خودروی فاقد بیمه شخص ثالث، می‌تواند آن را تا زمان ارائه بیمه‌نامه معتبر در پارکینگ متوقف کند. در این حالت، برای ترخیص خودرو علاوه بر ارائه مدارک و پرداخت هزینه‌های معمول، باید بیمه‌ شخص ثالث خودروی خود را نیز تمدید کنید.

ازآنجاکه بعید است دوست داشته باشیم، در دردسر توقیف خودرو و درگیر شدن در فرایند ترخیص آن از پارکینگ بیفتیم، بهتر است همواره از اعتبار بیمه شخص ثالث خودروی خود مطمئن باشیم.

بهترین زمان برای تمدید بیمه شخص ثالث

برای جلوگیری از دیرکرد بیمه شخص ثالث ابتدا باید از تاریخ دقیق اعتبار بیمه‌نامه مطلع بود. اعتبار بیمه‌نامه خریداری‌شده در هر روز، در بامداد (00:00) روز بعد فعال می‌شود و تا بامداد آخرین روز بیمه‌نامه معتبر است.

برای مثال اگر تاریخ اتمام بیمه‌نامه شخص ثالث شما، دهم بهمن باشد اعتبار بیمه‌نامه در بامداد دهم بهمن به اتمام می‌رسد. حال اگر ظهر دهم بهمن بیمه شخص ثالث خودروی خود را تمدید کنید، بیمه‌نامه شما از بامداد یازدهم بهمن فعال می‌شود. درصورتی‌که در این فاصله (بامداد دهم تا بامداد یازدهم) برای خودروی شما حادثه رانندگی رخ دهد، پرداخت خسارت بر عهده شما خواهد بود.

با در نظر گرفتن این موضوع بهتر است که تمدید بیمه‌نامه خودروی خود را قبل از تاریخ اتمام آن انجام دهید. بسته به شرکت بیمه‌، امکان تمدید بیمه‌نامه از «یک ماه قبل از تاریخ اتمام آن» وجود دارد؛ جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ،اما به دلیلی که متعاقباً توضیح داده خواهد شد، بهتر است «یک هفته مانده به اتمام اعتبار»، بیمه شخص ثالث خودرویتان را تمدید کنید.

برای مثال اگر بیست روز قبل از اتمام اعتبار، بیمه‌نامه شخص ثالث خود را تمدید کنید و در این فاصله مقصر یک حادثه رانندگی شناخته شوید، پرداخت خسارت طبق بیمه‌نامه قبلی انجام می‌شود. لذا درصورتی‌که بیمه‌نامه آخر شرایط بهتری به لحاظ میزان پوشش داشته باشد، در این سانحه منظور نمی‌شود. از طرفی هم‌پوشانی دو بیمه‌نامه به مدت طولانی از لحاظ اقتصادی نیز به‌صرفه نیست و ممکن است در محاسبه سال تخفیف در حق بیمه شخص ثالث نیز تأثیر داشته باشد؛ بنابراین برای جلوگیری از دیرکرد بیمه شخص ثالث بهتر است یک هفته مانده به مهلت تمدید و نه بیشتر، بیمه‌نامه جدید خریداری شود.

بهترین زمان برای تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث، یک هفته قبل از اتمام اعتبار بیمه‌نامه است.


نحوه محاسبه جریمه دیرکرد در بیمه شخص ثالث

دیرکرد بیمه شخص ثالث به‌صورت روزانه محاسبه می‌شود. به این صورت که فرد به ازای هر روز تأخیر در تمدید بیمه‌نامه باید مبلغی را به شرکت بیمه بپردازد. فرد در هنگام خرید بیمه‌نامه جدید، جریمه دیرکرد را مازاد بر حق بیمه شخص ثالث می‌پردازد.

درست مانند محاسبه بیمه شخص ثالث ایران، البرز و سایر شرکت‌ها، در محاسبه جریمه روزانه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ، نیز عوامل متعددی تأثیرگذارند که بسته به شرکت بیمه، متفاوت خواهند بود. همچنین عواملی مانند تعداد سیلندر ماشین برای محاسبه دیرکرد بیمه شخص ثالث ماشین‌های سواری، ظرفیت بار ماشین‌های بارکش و … وجود دارد. جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث برای ماشین‌های سواری در سال 1400 حدوداً 6 هزار تومان است.

با توجه به اینکه محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ، نیازمند دقت بالا و در دست داشتن اطلاعات محاسباتی متنوعی می‌باشد می‌توانید در صورت فاصله افتادن در خرید بیمه‌نامه‌ شخص ثالثتان، به وب‌سایت استعلام و خرید آنلاین بیمه مدیر بیمه مراجعه کنید. در این سامانه با وارد کردن اطلاعات تاریخ سررسید آخرین بیمه‌نامه، جریمه دیرکرد بیمه ثالث در مبلغ نهایی حق بیمه برای صدور بیمه‌نامه جدید به شما اعلام می‌شود.

برای استعلام جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث در سال 1400 به وب‌سایت  مدیر بیمه مراجعه کنید.


جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث خودروی متوقف شده در پارکینگ

در حالتی خاص ممکن است اعتبار بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه درحالی‌که به هر دلیلی در پارکینگ راهنمایی و رانندگی متوقف‌شده است به اتمام برسد. در این صورت وسیله نقلیه مذکور مشمول جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث نخواهد شد. در این مورد خاص، بیمه‌گزار باید نامه رسمی مجوز رفع توقیف را نزد نمایندگی بیمه ببرد و نمایندگی بیمه در صورت موافقت شرکت بیمه ناظر، از اعمال جریمه چشم‌پوشی می‌کند.


بخشودگی یا تخفیف جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

نماینده بیمه نمی‌تواند در محاسبه جریمه دیرکرد بیمه ثالث هیچ‌گونه تخفیف یا بخششی اعمال کند. درصورتی‌که چنین تخلفی صورت بگیرد و بیمه‌گزار در یک حادثه رانندگی مقصر شناخته شود، نه‌تنها شرکت بیمه خسارت ناشی از حادثه را پرداخت نخواهد کرد بلکه مقصر حادثه دفتر نمایندگی خواهد بود و باید پرداخت کامل خسارت را تقبل کند.

تجربه تاریخی نشان می‌دهد جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث خودرو، به طور معمول بخشوده نمی‌شود. در سال‌‌های اخیر و معمولاً در بیشتر مواقع، جریمه دیرکرد بیمه موتور سیکلت بخشوده می‌شود. اما جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث خودرو، معمولا در مقطع مشخصی از سال و به عنوان مثال در ماه‌های پایانی سال 99 بخشیده شد. هر چند باید منتظر این باشیم که آیا شرکت‌های بیمه، جریمه دیرکرد را در سال 1400 نیز می‌بخشند یا نه ولی به طور کلی می‌توان گفت جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بخشیده نمی‌شود.


 هرگز تاریخ تمام شدن بیمه شخص ثالث خود را فراموش نمی‌کنید!

در بهترین حالت باید تمدید بیمه شخص ثالث را چند روز پیش از موعد انجام داد. با توجه به میزان مشغله زندگی امروزی، امکان فراموش کردن تاریخ سررسید بیمه‌نامه بسیار زیاد است.

قبل از تمام شدن بیمه شخص کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند و برایتان پیامک یادآوری تمدید بیمه‌نامه ارسال می‌کنند. با تمدید به موقع می‌توانید از جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث پیشگیری کنید و در مواقع بروز حادثه نگرانی بابت هزینه‌ها نداشته باشید.

Source :bimito.com
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 100/11/25:: 6:29 عصر     |     () نظر