سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اگر بندگان هنگامی که نمی دانستند، توقف می کردند و انکار نمی کردند، کافر نمی گشتند [امام صادق علیه السلام]
https://keramatzade.com

این زمینه‌ی کاری فعالیت کرده باشد

چگونه در مصاحبه شغلی مورد علاقه خود استخدام شویم؟

تصور کنید دنبال پیدا کردن شغل مورد علاقه‌ی خود هستید و بعد از گذشت مدتی یک آگهی استخدام توجهتان را جلب می‌کند. شغل مورد نظر همان کاری است که مدت‌ها دنبالش بوده‌اید و می‌خواهید رزومه‌ی خود را هرچه سریع‌تر ارسال کنید؛ اما مشکل این است که در قسمت توضیحات نوشته شده شخص مورد نظر باید مهارت‌های زیادی داشته و چند سال در این زمینه‌ی کاری فعالیت کرده باشد. شما هیچ‌کدام از این شرایط را ندارید و با ناامیدی از ارسال رزومه منصرف می‌شوید؛ اما فراموش نکنید افراد کمی پیدا می‌شوند که همه‌ی شرایط را داشته باشند و بهترین کار این است که رزومه‌ی خود را باتمرکز روی نقاط قوت ارسال کنید.

گاهی‌ اوقات رزومه‌ای که در آن از کلمات کلیدی مناسب استفاده شده باشد و با تأییدیه‌ی کارفرمای قبلی یا استاد دانشگاه همراه باشد توجه مسئولاستخدام را جلب خواهد کرد. هدف اصلی این است که بتوانید قرار مصاحبه ترتیب دهید. بعد از اینکه وارد شرکت مورد علاقه شدید نیمی از راه را طی کرده‌اید و در مسیر درستی قرار گرفته‌اید.

 

استخدام

حتما بخوانید: کارآفرینی چیست؟و کارآفرین کیست؟?

                              موفقیت شغلی چگونه به دست می آید؟?

سرنا هولم، مدیرعامل و مدیر استخدام شرکت Tigris Events می‌گوید: «ما در روند استخدام نمی‌توانیم عوامل انسانی را نادیده بگیریم. مصاحبه واستخدام نیروی مورد نیاز برای یک موقعیت شغلی کار احساسی است. اگر بتوانید به مرحله‌ی مصاحبه برسید و احساسات مدیر منابع انسانی را تحت تأثیر قرار دهید احتمالا آن‌ها نیز فراموش می‌کنند که شما به‌طور صد درصد شرایط لازم برای استخدام را ندارید.»

سؤال مهم این است که چگونه می‌توانیم در جلسه‌ی مصاحبه احساسات طرف مقابل را تحت تأثیر قرار دهیم و در شغل رؤیایی خود استخدام شویم.


1- در رزومه‌ استخدام خود از کلمات کلیدی استفاده کنید

بدترین کاری که یک متقاضی شغل می‌تواند انجام دهد این است که یک رزومه‌ی عمومی تهیه و برای تمامی درخواست‌های شغلی ارسال کند. اگر در حال حاضر تمام شرایط درج‌شده در آگهی درخواست شغلی را ندارید بهتر است این موضوع را در رزومه بزرگ جلوه ندهید. در عوض سعی کنید آگهیاستخدام را یک بار دیگر با دقت مطالعه کنید و روی الزامات و صلاحیت‌هایی که به دنبالش هستند تمرکز کنید. اگر تجربیاتی که دارید مطابق با نیازمندی‌های شرکت است، بهتر است افعال مناسب برای بیان آن‌ها به کار ببرید و سپس آن‌ها را داخل رزومه درج کنید. استفاده از کلمات کلیدی و پررنگ کردن توانایی‌های مورد نظر کمک می‌کند از فیلترهای اولیه عبور کنید.


حتما بخوانید: موفقیت اجتماعی چیست؟?

           روانشناسی شخصیت?

2- در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید

گاهی اوقات شنیده شدن نام فرد در یک حوزه‌ی کاری می‌تواند بسیار مفید واقع شود و همان‌طور که می‌دانید شبکه‌های اجتماعی به دیده شدن فرد در این زمینه کمک زیادی می‌کنند. بنابراین سعی کنید در مورد شرکت مورد نظر در شبکه‌های اجتماعی فعالیت بیشتری داشته باشید. به‌عنوان مثال شرکت را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید و در مورد پست‌هایی که به اشتراک گذاشته‌اند نظر دهید. این کار نشان می‌دهد که شما واقعا به این شرکت علاقه دارید و می‌خواهید در آنجا کار کنید.


3- سخنرانی آسانسوری خود را تمرین کنید

سخنرانی آسانسوری به مهارتی گفته می‌شود که شخص می‌تواند خودش را در مدت‌زمان کوتاهی معرفی کند. موضوع سخنرانی آسانسوری در جلسه‌ی مصاحبه باید به گونه‌ای انتخاب شود که به طرف مقابل توضیح دهد چرا شما برای استخدام در شغل مورد نظر مناسب هستید. این سخنرانی از سه قسمت باید تشکیل شده باشد: اینکه در گذشته چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید، در زمان حال به انجام چه کاری مشغول هستید و در آینده قصد دارید چه کاری انجام دهید.

این سخنرانی معمولا باید زمانی گفته شود که مسئول منابع انسانی از مصاحبه‌شونده بخواهد بیشتر در مورد خودش توضیح دهد. اگر در مصاحبه‌های شغلی شرکت کرده باشید می‌دانید که این سؤال در تمام آن‌ها مشترک است. بنابراین یک متن مناسب تهیه کنید و آن را در مدت دو دقیقه بیان کنید. هرقدر پاسختان کوتاه‌تر و در عین حال کامل‌تر باشد، کارمندان منابع انسانی بیشتر تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.


4- ارتباطات خود را افزایش دهید

اگر مدیر منابع انسانی یا مسئول استخدام شرکت در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین فعالیت دارد، با او ارتباط برقرار کنید. پست‌هایی را که به اشتراک می‌گذارند لایک کنید و شما هم پست‌های مرتبط به اشتراک بگذارید. این کار توجه مسئولین منابع انسانی را جلب و نامتان را در ذهن آن‌ها ماندگار می‌کند. همچنین می‌توانید با کارمندان فعلی شرکت روابط دوستانه برقرار کنید و در مورد شرایط کار از آن‌ها بپرسید. اگر فردی را می‌شناسید که در آن شرکت مشغول به کار است، از او بخواهید شما را معرفی کند.

 

 

فرمول استخدام

حتما بخوانید: موفقیت چیست؟?

مهارت های ارتباطی و فن بیان در بازاریابی

تکنیک هاو فرمول پذیرش در مصاحبه و استخدام

پس اگر به دنبال کار هستید سه چیز را بدانید:
1-فرمول استخدام
2-چه زمانی ار آن استفاده کنیم
3-چگونه از آن استفاده کنیم.


 دودوتا چهارتا:

فرمول استخدام خیلی ساده است مهمترین قدم دانستن اصل طلایی استخدام است.بیشتر از اینکه شما به دنبال کار هستید کارفرما به دنبال کارجوی مناسب است. این قضیه هم شرکت های دولتی مصداق دارد هم در شرکت های خصوصی مصداق دارد و شک نکنید درست است.حتما تا کنون ده ها کارمند بی استفاده را دیده اید؟ یا شاید بارها کارفرمایانی دیدید که از کارمند یا عده ایی از کارمندانشان می نالند…کمر خیلی از کارفرماهه زیر استخدامکارمندتا می شود.چون در نهایت شخص مناسب را پیدا نمی کنند و با خوشون میگویند.”جهنم مجبورم فلان شخص را استخدام کنم بین این افرادی که آمدند لاقل فلانی بهتر بود”حال تصور کنید شما فرمول استخدام شدن را بلد باشید میدانید کارفرماوسط جلسه چی به ذهنش میاد؟”زدم تو خال همینه” یکی دو روز هم برای کلاس کاری ماجرا را کش میدهد و بعد از آن تبریک میگویم شما شغل مورد نظر خود را پیدا کردید.بد نیست اگر تجربه یک کارفرما که درگیر استخدام کردن بوده را با شما درمیان بگذارم. اینکه کارفرما چه فکرهایی در سر دارد.چقدر طول میکشه تا به نتیجه برسد و…


 در مغز کارفرما برای استخدام چیست؟

مسلما داخل جمجمه کارفرما هم مخ است.چرا این را گفتم؟چون باید این نکته را درک کرد که کارفرماهم آدمیست مانند همه ما.با این تفاوت که دنبال چیزی است.آیا راز کارفرما را به شما گفتم؟ کارفرمایی که به دنبال استخدام کردن است دقیقا مثل فردی می ماند که دنبال خرید چیزی است. فرض کنید شما برای خرید یک دستگاه خنک کننده روانه ی فروشگاهها هستید.مبلغ دویست هزار تومان هم برای خرید آن کنار گذاشتید. حال اینجا هنر فروشنده مطرح میشود. اولا باید دستگاهیی که دنبال آن هستید را به شما نشان دهد کمی راجع به آن هم به شما بگوید مزیت های آن را بشمارد راجع به گارانتیو اطمینان کار آن با شما صحبت کند بعد از آن راجع به امکانات فرعی آن حرف بزند.


به عبارتی مخ شما رادرست همانجور که مایلید شست و شو دهد خدا را چه دیدید؟ اگر درست عمل کند شاید علاوه بر اینکه یک دستگاه خنک کننده به مبلغ400هزار تومان خریدید یک دستگاه آبمیوه گیری هم به شما فروخت. حال بد نیست بدانید در مغز کارفرما چه میگذرد؟

 


 قبل مصاحبه استخدام :

قبل از اینکه شما وارد جلسه مصاحبه شوید قبل از اینکه کسی رزومه شما را دیده باشد یا حتی تصوری از شما در ذهن داشته باشد این حرف ها در ذهن کارفرما بارها و بارها مرور میشود کاش این همان کارمندی باشد که می خواهم کاش مثل قبلی ها نباشد کاش گیج نباشد امیدوارم از این جوان های قرطی نباشد کاش آدم پر رویی نباشد نکند از این آدم هایی باشد که بدون توقف حرف میزند نکند از آدم هایی باشد که فکر کند که عقل کل است و همه را مثل گله گوسفند میداند یعنی ممکن است این همان فرد مورد نظر باشد تا من بتونم با خیال راحت به بفیه کارها برسم؟ واقعا از این مصاحبه های مزخرف خسته شدم….

 

استخدام

 حتما بخوانید: قانون جذب چیست؟چگونه عمل می کند؟

رموز جذب ثروت با قانون جذب?

هنگام مصاحبه استخدام :

همه فکر میکنن کارفرما کمین کرده تا کوچکترین سوتی شما را تو هوا بقاپد اگر یک سری آدم عقده ایی را کنار بگذاریم90درصد کارفرمایان سوتی های کوچیک شما را نادیده میگیرند دلیل آن را میدانید؟
کارفرما دائم با خودش میگوید”زود باش یه چیزی نشون بده تا تورا استخدام کنم.دیگر سوتی نده” اما چقدر وقت دارید تا خود را به کارفرما ثابت نمایید؟1ساعت؟2ساعت؟ اگر راستش را بخواهید به جز یک سری مصاحبه های بسیار جدی شغلی که برای تعیین مسول یک پست کلیدی سازمان است در99درصد مصاحبه در 5دقیقه اول شما یا انتخاب شدید یا رد شدید بعد از آن کارفرما دنبال اتلاف وقت خود و شماست.

درست دیدید5دقیقه.در این 5دقیقه شما آینده شما برای چندین سال مشخص خواهد شد.دقت کنید مصاحبه دقیقا مثل کنکور می ماند…شما روزها وقت گذاشتید و برای کنکور آماده شدید برای هر سوال کمتر از دو دقیقه وقت دارید.در لحظه جواب دادن باید همه مطالب مرتبط با ان سوال را به خاطر بیاورید. فرمولهل و مسائل مشابه و نحوه حل و….. اما مصاحبه یک کنکور است. یک کنکور تشریحی که در آن یک سوال مطرح میشود و برای آن3تا4 دقیقه به شما وقت میدهند. و آن سوال این است:چرا من باید شما را استخدام کنم؟


 کدام را می پسندید؟

شخصی که اصلا حرف در کله اش نمی رود یا فردی که انعطاف دارد؟ کارفرما اگر حس کند شما آدم خود رای یا یک کلامی هستید هر چقدر هم لایق باشید هیچ وقت شما را استخدام نمی کند اما اگر تقریبا نشان دهید که شخص مورد نظر هستید(حتی کمی از حداقلی که در ذهن وی است ضعیف تر) ولی بداند که ایرادات کوچک شما قابل اصلاح است شما را استخدام می کند و بعد ها کمی تغییر در شما ایجاد می کند> انعطاف داشتن به معنی تزلزل یا ضعف شخصیتی نیست حتی برعکس.یک هدیه است و نشان از هوش بالای شما دارد. همانطور که می دانید در علم روانشناسی روز تعریف قدیم آی کیو عوض شده وجای خود را به تعریف جدید داده است.آی کیو:”قدرت تطبیق با محیط اطراف”. پس اگر در امور خود انعطاف دارید و با محیط اطراف تطبیق پیدا می کنید شما آی کیو بالایی دارید و روراست باشم من خودم به دنبال استخدام فردی مثل شما هستم. پس یادتان باشد اگر سوتی وحشتناکی ندهید در آن 5 دقیقه طبق فرمول استخدام شدن رفتار کنید و انعطاف پذیری خود را نشان دهید کارفرما شما را استخدام می کند.

الان شاید میگویید: پس فرمول استخدام چیست؟ یا دارید در تیترها به دنبال تیتر فرمول استخدام شدن میگردید. کارجویان عزیز این شما و این فرمول استخدام


حتما بخوانید: روانشناسی شخصیت?

10 اصول موفقیت در کسب وکار?


 فرمول استخدام:

فرمول استخدام شدن ساده است:

1-رزومه:قبل از اینکه کارفرما شما را ببیند از شما خوشش بیاید

2-ظاهر:وقتی کارفرما شما را دید از دیدن شما لذت ببرد

3-حرف زدن:وقتی حرف های شما را شنید از شنیدن آن لذت ببرد

4-القا:با تکنیک هایی که به شما یاد میدهیم کارفرما را به خود علاقه مند میکنید

5-نبایدها:تو ذوق کارفرما نزنید به عبارتی مثل یک لکه سیاه روی یک دیوار سفید به چشم نیایید.

 

حتما این جمله را در ابتدای بحث به یاد دارید مهمتر ازفرمول پنج گانه استخدام شدن این است که اولا این پنج مورد را درک کنیم.مهمتر از آن کی و چگونه استفاده کردن آن است. پس قدم اول میشود درک فرمول استخدام شدن

گروه تحقیقاتی کرامت

 

دانلود PDF مقاله:چگونه در مصاحبه شغلی مورد علاقه خود استخدام شویم؟

مطالب مرتبط


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط احمدرضا کرامت 97/5/28:: 11:11 عصر     |     () نظر